< Tilbake til oversikten

Kylling - tatt på senga.

AntoniaM sa for siden:

Hei! Jeg er ganske ny her og har allerede funnet mange gode oppskrifter på "ny" mat. Takker og bukker!

Men jeg savner også litt mine gamle favoritter og etter å ha latt meg inspirere av tråden om jukseris har jeg nå "redigert" litt på en gammel traver på mitt kjøkken og tilpasset den mer til lavkarbo.

Oppskrifta stammer opprinnelig fra en av kokebøkene til Jamie Oliver, men som det gjerne går så endrer de litt innhold etter hvert som man har laget dem på frihånd. I denne oppskrifta besto "kyllingsenga" egentlig av en god del poteter og det var det som var problemet. Men jeg har altså prøvd den ut med raspet blomkål i steden og det funka helt utmerket.

Jeg laget en "seng" bestående av raspet blomkål, sellerirot, litt løk, hvitløk, baconterninger, fersk ingefær, noen chilifrø og litt soltørket tomat. Jeg blandet det godt sammen med litt olje, salt, pepper og litt timian og hadde det hele opp i en ildfast form.

På senga la jeg lårstykker av kylling. Disse dynket jeg med saft fra en halv sitron og krydret med salt/pepper.

Hele stasen havna i ovnen i ca 50 min på 200 grader. Det smakte nydelig og et glass rødvin var heller ikke ueffent tilbehør.

Jeg lager mat litt på slump, og følger intuisjonen når det gjelder mengder. Vær obs på at blomkålen "krymper" veldig under steking, så kjør på med mye blomkål. Mengden chili og fersk ingefær avgjør hvor hot retten blir. Vil man ikke ha den for sterk er det bare å være litt forsiktig der.

"Senga" blir relativt fettholdig med tilførsel av fett både fra olja, baconet og fett som renner av kyllingen under steking, men smaken blir fortreffelig.

LineJM sa for siden:

Hørtes nydelig ut!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.