< Tilbake til oversikten

Vaniljedråper

Heaven sa for siden:

Jeg handler stort sett på meny, som har alt. Men vaniljedråper finnner jeg ikke her. Er det noen som aner hvor jeg kan finne de hen?

lifejack sa for siden:

De har vaniljeessens på noen større Menybutikker, så du kan jo spørre om de kan ta det inn på din butikk også. Ellers kan man kjøpe vaniljepulver (kvernet vaniljestang), som altså er ekte vanilje og ikke bare vaniljearoma (finnes på noen helsekoster og på f.eks. okosjokolade.no). Evt finnes det også vaniljeekstrakt, som også er fra ekte vanilje. Jeg kjøper en fra iherb.com som er på 118ml glassflaske, så den varer en stund:)

Heaven sa for siden:

Tusen takk for svar :)
Meny her er ganske stor, så jeg må stille det dumme spm: Hvor er det man skal lete hen i butikken? Ved baketing?

Kitt sa for siden:

Hva med å spørre noen?:p;)

Det står sammen med baketing som konditorfarge etc i "Vår" Meny i hvert fall!

LineJM sa for siden:

Vaniljeekstrakt kan man lage selv også. Legg vaniljestang i sprit, vent 6-8 uker og vips :rolleyes: så har man ekstrakt. kan fylles på etterhvert som man bruker. Vi har snakket om dette i en annen tråd et sted. Husker bare ikke helt hvor.

Opheliia sa for siden:

Det passer jo ypperlig hvis man skal lage noe i morgen :p

(Men bortsett fra det så er jo det å lage selv faktisk veldig greit alternativ..:D)

LineJM sa for siden:

nei, til i morgen er det nok ikke så effektivt. :p

Heaven sa for siden:

Er det jeg gjør ;)
Kunne sikkert spurt på meny, men så er det engang slik at mange her inne er flinke til å vite om ting og tang og alternativer osv.

Ved baketingene står de ikke i min meny, ergo må jeg sjekke andre steder.

Takk til dere som tålmodig har svart :)

LineJM sa for siden:

Hmm, kanskje de står der men du har sett etter vaniljedråper og de kalles vanligvis vaniljeessens ikke dråper

ser sånn ut:

Carisma sa for siden:

Men jeg ville kanskje gått for vaniljeekstrakt som er ekte vanilje og ikke laget av råttent tømmer :o

LineJM sa for siden:

Enig der, men det er jo mest råttent tømmer å få da, om man ikke har tilgang på helsekost eller får bestillt på nett.
Hvis man ikke bare kjøper vaniljestang og har det i stedet for dråper.

Titania sa for siden:

Hvordan man lager vaniljeekstrakt kan du finne her lchf-bloggen.blogspot.com/2009/11/hjemmelaget-vaniljeekstrakt.html
:)

Heaven sa for siden:

Jeg så på de flaskene der og de hadde bare mandeldråper (eller hva de nå heter, står litt stille nå)

Takk liavel, kan jo hende de har rett borte på icaen her :)

Opheliia sa for siden:

Er det å få kjøpt på nett? Ekstrakten altså.

Kvakk sa for siden:

THANKS!!!! :blomster:

Da vet jeg hva jeg skal se etter i sjappene.
Er grønn både på lavkarbo OG kjøkkenmekking...
men holder på å gjøre hjemmeleksa mi her nå....
studerer og studerer. :D

sirib sa for siden:

Har en oppskrift med 1 ts vaniljesukker, men vil heller bruke dråper/pulver. Hvor mye dråper vaniljeessens må jeg tilsette for at det skal tilsvare 1 ts vaniljesukker? Og hvor mye vaniljepulver?

kthnk sa for siden:

Det er sant at vaniljepulver er ekte vanilje, og annen vanilje kommer fra råttent tømmer... (el noe sånt)

Men vanilje fra råttent tømmer smaker da så uendelig mye bedre enn vaniljepulver. Det smaker vanilje! :) Vaniljepulver smaker kvalmende! :(
Så da får ekte være så mye ekte det vil. Det er den gode smaken jeg er ute etter, ikke ektheten ;)

knh sa for siden:

Jeg har kjøpt vaniljeessens som det er bilde av her på en bitteliten bunnpris butikk, stussligste bunnprisen i hele trondheim faktisk :p hehe... Det står sammen med konditorfarge og slikt... Så veldig rart at de ikke hadde det på meny, men du kan jo bare sjekke på en annen helt vanlig butikk evt, trur det er ganske vanlig at de fleste butikker skal ha det :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.