< Tilbake til oversikten

Følgende spm kom på jobb i dag

Heaven sa for siden:

Vi skulle ha middag med div karber og greier. Jobber i bhg hvor vi serverer middag.
Så kommer det fra en kollega som er på evig slankekur med evige sprekker:
"spiser du ALDRI god mat lenger du?"

Oh my, hvilken ende skal jeg begynne! Det flommer jo over at god mat jO!

Jorkla sa for siden:

hehehe.. Har samme situasjon i klassen!!! :-PPP Man blir rett å slett litt matt og vet ikke helt hvordan man skal begynne å forklare..

Heaven sa for siden:

Enig. Føler overhodet ikke jeg lider noen nød. Kan spise masse god mat og samtidg være full av energi, humør og ha en kropp som fungerer optimalt.

Veggpryd sa for siden:

Åhh, som jeg savner store tallerkner med pasta uten å bli mett.... NOT. hehe!

streber sa for siden:

HERLIGHET ER det muuulig????:)Må nesten le:p

LIBBA sa for siden:

Jeg pleier å ha Nannahs knekkebrød med på jobb (dem er helt nydelige), og
får høre av og til av kollegaer:
"Jeg hadde ALDRI orket å gå på slik mat over tid. At du gidder."
Er begynnt å lukke ørene for slikt.Spiser bare knallmat, så jeg misunner dem ikke wienerbrødene deres :)

Heaven sa for siden:

Verste er når noen, ikke nødvendigvis kolleger, sitter og spiser eks is, sjokolade eller noe liknende
"Ja unnskyld jeg mener ikke å sjeske deg"
men så svarer jeg: "bare kos deg, men jeg vil helst slippe å ha det der i min kropp"
De sier ikke så mye da, gitt.

MadamMim sa for siden:

Har bare hørt omvendt jeg etter at jeg spiser gode middagsrester omtrent hver dag på jobb... ALLTID spiser du så god mat!!!!!! Å alltid er det noen som er borti med gaffelen sin for å smake på lunsjen min... :-D Hihi....

skytten83 sa for siden:

De jeg jobber med ler bare når de ser hva jeg spiser hver dag..
Men jeg kan ikke si at jeg ikke savner en brødskive med det jeg ønsker av pålegg på den. men er veldig godt det jeg å spiser men er veldig fersk i denne lavkarbo verden så med tiden så vill dette være naturlig for meg å jeg rister på hodet av det de spiser.. :D

Opheliia sa for siden:

Det enkleste er å ikke bry seg om hva folk sier..men om det er det letteste er noe annet :p Jeg har en tendens til å bli provosert når jeg bare får høre negative ting omkring meg og min mat:rolleyes:

Solli sa for siden:

Jeg har fått litt delte kommentarer..Noen sier at jeg alltid har SÅÅÅÅ spennende mat,at det ser så godt ut:D
Men så har vi en skikkelig kjerring da,må alltid slenge noe..så når noen spør;"hva er det du har med idag??", kommer det en kjapp kommentar fra kjerringa;" Det er HELT sikkert middagsRESTER fra igår!!!!!"
hehe,jeg må nesten bare le litt..hva så,tenk at jeg lager ekstra middag for å slippe å styre med å smøre på brødskiver med svett ost om morningen?!
Nei hun her kjerringa er nemelig medlem i "VI SOM IKKE SPISER HVERKEN FROKOST ELLER LUNSJ PÅ JOBB"!! Det er sikkert bedre med en kaffikopp og frotse i mat ,når det er gratisdager i kantina:rolleyes:
Ja,det var den irritasjonen ute:D:p

wevi sa for siden:

På jobben min er det bare harmløs nysgjerrighet på hva jeg spiser. De ser jo veldig godt at det virker, så de disser det ikke. :D noen sier "jeg kunne aldri gått på lavkarbo, jeg eeelsker brød og pasta". Hjelper ikke at jeg sier at det gjorde jeg å. ;) Men det er nå litt merkelig at det minker på brødet hos enkelte på jobben for tida. :D

plastbox sa for siden:

Kollegene drar på smilebånda når jeg skjærer en cm tykk skive gulost og legger på 4-5 skiver salami, men de er IT-folk så er en fornuftig gjeng og de vet jeg har diabetes så er ikke så komplisert å forklare at mat uten karbohydrater gjør at jeg slipper å ta sprøyter. :p

Også misstenker jeg at eksen ikke var den eneste som la merke til at jeg var småfeit i vinter med mine 93kg (på tom mage, i forhold til 77'ish og mer muskelvekt nå). ^^

It's all good! Enten folk kommer med dumme kommentarer eller oppriktig nysgjerrige spørsmål er det fortsatt en sjanse til å spre litt viten; tippe balansen en anelse vekk fra Statens befolkningsbrede forgiftningspolitikk. =D

Pappa har til og med kjøpt en svær dunke bra proteinpulver til lillesøstera mi som driver med håndball på elite-nivå etter jeg "misjonerte" litt om hvor viktig proteiner av god kvalitet og høy biotilgjengelighet er for folk som trener så vanvittig mye.

Heaven sa for siden:

Til vanlig bryr jeg meg fint lite, men er inne i en hormonell periode, eller den er like om hjørnet ;)
Og når vedkommende ALLTID er negativ om maten min, så blr jeg helt matt til slutt..
Jeg kunne jo vært skikkelig jævlig jeg, og lagt meg oppi de tre potetene hun heiv i seg, og all fiskegratengen. Og jeg kunne jo ha svart negativ hver eneste gang hun unnskylder at hun bare MÅ ha litt mer og litt mer og litt mer av middagene vi har i bhg. Men jeg gjør ikke det, fordi det er ikke min business.. MEn lurer litt på hvor lenge slusene mine holder, for jeg kjenner det bygger seg opp litt....

StineH sa for siden:

Jeg har det VELDIG lett på jobb jeg, da de to jeg jobber mest med begge to også følger ett lavkarbokosthold.. De er tynne og nærmeste treningsnarkomane begge to, den ene er personlig trener, den andre fysioterapeut som er gift med en tidligere bodybuilder.. :P
Men de skjønner jo hvorfor jeg gjør det, og at de ser det på meg er det ingen tvil om..
Jeg blir fortsatt litt sint på andre som har med seg kake på jobb, for så å sette seg 5 cm unna meg og trykke i trynet.. jeg VET det ikke er bra for hverken dem eller meg, men hjernen min forteller meg noe HELT annet... -,-

Heaven sa for siden:

Akkurat det med at andrw spiser godsaker gjør meg ingenting. Er så stolt over å IKKE spise det! :) De unnskylder seg og sier de ikke vil friste, men jeg sier at det ikke frister og at de må gjerne spise det så lenge jeg slipper :P Ikke noen som unnskylder seg omigjen da nei ved en senere anledning kan du si ;)

Annelise1970 sa for siden:

Jeg jobber på en resturant og har billig pers. mat fra menyen hver dag, men allikevel er det hva jeg har med meg i boksen min som vekker oppsikt hver dag. Har ikke truffet på problemet med negativ omtale om maten min, de skjønner og er interesserte- takk og lov for gode kollegaer!

BitTorres sa for siden:

Samboeren min jobbet på skole og i komunen, og folk sukket i høylytt misunnelse hver dag hun åpnet "godsakene" i lunsjen. De satt der med sine kneip eller knekkebrød med ost på, mens hun disket opp med kyllingsalater eller andre alskens godsaker. Lavkarbo er jo bare så mye god mat at det er til å bli helt tullete av. Bare fantasien setter grenser.

Supera sa for siden:

Haha, sucker. Hun er bare misunnelig. ;)

Jeg kjenner meg mest igjen i denne, ja. Når jeg jobber dag på hverdager så har jeg med middagsrester. De andre skiftene så lager jeg maten på jobb. Steker entrecôte, taco, omelett eller noe sånt. De sier at det lukter så godt langt borti gangen og at jeg ikke må friste dem så. :geip:

Men jeg har fått negative kommentarer jeg også, men jeg klarer som regel å svare for meg selv. "Du kommer til å få vitaminmangel" sier en mens han spiser to brødskiver med margarin og noe magert pålegg. :rulleøyne

Opheliia sa for siden:

Jeg er ikke noe flink å svare for meg:rolleyes: Jeg blir liksom bare irritert...:o
Tar gjerne imot råd!

lommerusk sa for siden:

Sånn er det hos meg og, hihih:D Får nysgjerrige spørsmål: "Hva er det du har på maten idag da?"

Kanutten sa for siden:

Jeg får også bare gode kommentarer nå... Det var en tid da de IKKE likte lukta av maten jeg varmet opp, rett og slett fordi lunsj IKKE skal være verken varm eller lukte. Men NÅ snuser alle og vil smake! :heia:

Supera sa for siden:

Hehe, man bare lære litt etter litt, så man vet litt mer om hva man snakker om. Du får nesten tenke etter hvilke kommentarer de kommer med, og så vite ca hva du skal svare.

"Du kommer til å få vitaminmangel"
Det er nok av vitaminer og mineraler i kjøtt, fisk, innmat, grønnsaker som vokser over jorda, bær, fete meieriprodukter og nøtter. Sjekk heller hvor mye vitaminer og mineraler brød inneholder.

"Du er ikke redd for hjerteinfarkt?"
Nei. Mettet fett øker ikke kolesterolet, og økt kolesterol gir heller ikke hjertesykdom. Det er en teori som de ikke har klart å bevise siden hypotesen ble lagt frem av Ancel Keys for ca 60 år siden. Det du heller skal være redd for er å bruke margarin og steke med vegetabilske oljer. Dette er nemlig ødelagte fettsyrer, men kroppen ser ikke det og bruker dem til å lage celler med. Inuittene f.eks. spiste jo nesten utelukkende selkjøtt og hvalspekk og det var ikke noe hjertesykdom, diabetes eller andre "folkesykdommer" å snakke om.

"Man må jo ha karbohydrater!"
Kroppen lager alle karbohydratene den trenger selv. Vi har funnet to fettsyrer som vi må tilføre i kosten (omega-3 og omega-6) og 8 aminosyrer (proteiner) men ingen karbohydrater. Kroppen jobber bra på fett. Faktisk jobber hjertet ca 28% bedre på ketoner. Karbohydrater fører bare til at blodsukkeret stiger, noe som ikke er naturlig for oss. Overflødig blodsukker er faktisk giftig for oss. Vi har ett hormon (insulin) som senker blodsukkeret ved behov, men vi har fire hormoner (glukagon, adrenalin, kortisol og veksthormon) som øker blodsukkeret ved behov. Hva ser det ut til at vi har hatt mest bruk gjennom evolusjonen?

"Så alle ekspertene har feil og du har rett?"
Det er mange eksperter som mener at lavkarbo er veien å gå, men hadde du hatt mye tillitt til ernæringsrådet hvis de plutselig anbefalte det motsatte av det de har anbefalt i mange år? Det sier jo sitt når vi blir sykere og sykere og feitere og feitere "til tross" for at befolkningen som helhet spiser mer og mer i tråd med ernæringsrådene. Ernæringsekspertene tolker det heller som at vi ikke er flinke nok til å kutte på fettet, så de justerer på rådene hvert år. Så de vet ikke hvordan vi skal spise enda de heller. Det er mye rar forskning der de trekker helt gale konklusjoner. Og mange studier som ikke får de resultatene de forventet og klarer ikke å forklare hvorfor, så hele studien blir lagt ned i stillhet.

Heaven sa for siden:

Var innom legen min i dag, fordi debatten kom på jobb samme dagen, om hvor lenge man kan på lavkarbo. Litt skadeskutt som jeg var pga kommentaren om god mat ble jeg litt usikker selv der jeg satt så jeg fikk ikke ut noe pangsvar (har egentlig ikke særlig problemer med å ordlegge meg, for å si det forsiktig :D )

Så var jeg hos legen i dag da, av andre årsaker. Spurte han likevel om hvor lenge man kan gå på dette ift skadelig osv.
"Tja, en 50 - 60 år kanskje?" sa han og blunket ;)
Så nå er barrierene på topp og kampen skal pigamæ tas neste gang noen slenger med leppa. ;)

Supera sa for siden:

Oi, er du så heldig at du har en lavkarbolege? Her må jeg forklare til legene hva LCHF vil si, sukk.

Homer Simpson sa for siden:

Samme her. Blir litt slitsomt når man får ny fastlege hver 9-10 mnd

Kanutten sa for siden:

Det er fantastisk med en fastlege som er lavkarbovennlig! Min har nettopp vært på videreutdanning og har visstnok vært en tur nede hos Fedon og godeste Torkil.. :p

Heaven sa for siden:

Hehe ja du kan vel kalle han en lavkarbolege :) Men er flere leger her i området som uavhengig av hverandre anbefaler kostholdet. Min mann har søvnapne og cpapmaskin, der anbefaler spesialisten lavkarbo på det sterkeste for å slippe unna slik maskin, for det er ikke bare utenpå man "hovner opp" av karbo, det er på innsiden i slimhinner etc også :)
og på legevakten møtte jeg ei ung dame og vi kom inn på vekttap og jeg forklarte at jo da sånn og slik pga lavkarbo og hun klappa faktisk for det!

Så det er noen som er for ja ;)

Titania sa for siden:

Var også hos legen min i dag. Grudde meg skikkelig og hadde tatt med LCHF brosjyre for å gi til han. Ikke nok med at han var godt kjent med kostholdet, man han støttet meg fullt ut og mente at jeg kunne gjøre lite feil ved å gå på dette kostholdet :D:D:D

Hipp hurra for oppdaterte leger !!!

Heaven sa for siden:

Hiver meg med i hurrakoret!!!

ada-emilie sa for siden:

Brødmat er fast-food. Mye av det brødet som selges er søppel.

plastbox sa for siden:

Alt brød som selges er søppel. Selv rugbrød og pumpernikkelbrød (av typen "murstein") er utrolig lite matnyttig for oss og inneholder strengt tatt ingenting annet enn karbohydrater og fiber. Å si at "mye brød er søppel" blir som å si at "mye dop er søppel". Greit, crack-cocaine er værre enn amfetamin, meeeen..:p

Peaches sa for siden:

Når vi snakker om lunsj på jobb... Har flyttet til utlandet for en stund. På jobben serverer de varm lunsj og alltid salat. Men haha for noen fæle alternativ. I dag var alt 1 maiskolbe med POTETEMOS til (:høh: ehh rart) eller grønsaksgryte m potet, med brød ved siden av. Og frukt kompott til dessert..

Vil noen ha litt karbohydrater med karbohydrater til, ,med en dæsj med karb???
:realmad::realmad:dumminger..

Ble bare salat til lunsj, så måtte jeg snike meg ut etterpå og kjøpe noe ost og salami.. Ble glad igjen da:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.