< Tilbake til oversikten

Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

HP sa for siden:

Er det noen som har oppskriften på denne? :snill:

mofe sa for siden:

Er ikke det den "kuren" som er livsfarlig....?

Monagirl sa for siden:

Hallo.

Jeg lurer på å ta Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur, men har ikke oppskriften lenger. Er det noen som kan maile meg oppskriften? Jeg vil ha den varianten uten is (har hørt at det er en variant med is også).

Er det noen andre som har tatt denne kuren?

Koooz. :)

MHM sa for siden:

I såfall skal jeg komme og brenne den! :mad:

HP sa for siden:

Og hvorfor det da? :snill:

mofe sa for siden:

Jeg fant denne tråden:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3196&highlight=danske

HP sa for siden:

Jeg vil fraråde deg på det sterkeste å følge denne kuren :_oppgitt:

mofe sa for siden:

Signerer på den, ja! :ja:

Monagirl sa for siden:

Takk HP! *suss på kinnet :)

klem og kos.

minnie sa for siden:

om noen har oppskriften på rikhospitalets over 13 dager så vil jeg ha vært taknemlig om dere hadde sendt den videre til meg :)

HP sa for siden:

Du finner lenke til en tråd som omhandler denne litt lenger oppe, innlegg nr 6.

Vi blir forresten veldig takknemling om du ikke prøver deg på den kuren der :snill:

Nille sa for siden:

Om jeg hadde hatt oppskriften så ville jeg uansett ikke sendt den videre.
Den har absolutt ingenting med Rikshospitalet å gjøre. Den er like seriøs som ananas kuren eller eggedietten etc etc.

Den er direkte skadelig. OK, man tar av, men sunt er der absolutt ikke og den kan på ingen måte anbefales.

Kuren består av en 13 dagers kostplan à 3 små måltider per dag. Det gjennomsnittlige daglige energiinntak ligger på 2300 kJ (ca. 550 kcal), med en energifordeling på 41% fra fett, 29% fra karbohydrater og 31% fra protein. Energifordelingen er stikk i strid med Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. Og selv for lavkarbo er den helt på jordet. Dietten er på ingen måte fullverdig, dvs. den dekker ikke behovet for en rekke vitaminer og mineraler, deriblant vitamin D, kalsium og jern.
At noen vil utsette seg for en slik kur, - som bevist ødelegger stoffskiftet (og det kan det ta tid å få orden på igjen !!! ) og hvor man dessuten legger på seg det man har tatt av og mere til når man begynner å spise vettugt igjen.,.... ja det er over min begripels ! Dette er inngangen til en jojo-slanking - ta av, legg på deg mer, ta av, legg på deg enda mer..... ikke lurt og ikke sunt !

VÆR SÅ SNILL - IKKE GJØR DET ! :( Enhver som har lest denne tråden burde være klar over faremomentene !!

[font=Verdana][/font]

|Ingrrid sa for siden:

Har gått på den selv for flere år siden og gikk ned 5 kg vann.. Du kan jo ikke regne med at kroppen skal klare å droppe kiloene på den måten.. Det eneste kuren gjør er å stanse forbrenningen totalt så du legger på deg med en gang du slutter, om du ikke fortsette å spise 500 kal om dagen da, som faktisk er ganske farlig!

cath sa for siden:

Den ligger i min dagbok.
Catht`s dagbok
Jeg går på den nå og det går bra.... ihvertfall foreløpig.

cath sa for siden:

Jeg går på den nå som en start skal spise sunt lite og ofte når jeg er ferdig og jeg begynte i dag med trening og kommer til å fortsette med det.... Tror ikke det er så enormt farlig, kjenner flere som har gått på den og som er fornøyde...

mofe sa for siden:

Sunt? :nei:

cath sa for siden:

Den jeg går på nå er kanskje ikke den sunneste, men den er nå effektiv... får se hvor lenge jeg holder ut...
MEn jeg mener jeg skal spise sunt (og da skal jeg ikke spise i nærheten av den dietten), lite og ofte når jeg er ferdig med den dietten....

mofe sa for siden:

Men du - kjære deg.. Du kan ødelegge forbrenningen din totalt med denne! Vet du det?

Har du tatt en titt på Atkins Induksjon? Det er et SUNT alternativ, og gir en skikkelig kickstart på vekttap.. Og du kan spise god, næringsrik mat! Som inneholder det kroppen din trenger av næring - proteiner, fett og karbohydrater.

cath sa for siden:

Skal se på det... ;)

mofe sa for siden:

Jeg klipper fra en annen tråd:

Se denne tråden:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3196&highlight=rikshospitalet

mofe sa for siden:

Titt her:

Dr Atkins:

• Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming

• [url="diskusjon1457.html"]Matvare inntoleranser: Hvorfor hver enkelt trenger en unik diett.[/url]

• [url="diskusjon2092.html"]Alt du har ønsket å vite om ketose[/url]

• Fase 1: Induksjon

• [url="diskusjon270.html"]Reglene for induksjonen[/url]

• Tillatte matvarer på Atkins Induksjon

• [url="diskusjon282.html"]Om hodepine[/url]

• Fase 2: Vedvarende vekttap

• [url="diskusjon271.html"]Hensikten med Vedvarende vekttap[/url]

• [url="diskusjon475.html"]Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap[/url]

• [url="diskusjon4338.html"]Vedvarendestigen - tilbakeføring av matvarer[/url]

Nille sa for siden:

Dette er helt sinnsykt ....... :( VIL noen virkelig ødelegge stoffskiftet sitt for alltid ?? Er det viktigste å gå ned i vekt ? Uten tanke på hvilken bekostning ?

Skjønner ikke dette jeg.... Hadde noen advart meg så kraftig da jeg var 20 og ville ta av for enhver pris hadde jeg ikke slitt som jeg gjør idag. Jeg har spist streng diett i 2 år og har tatt av 15 kilo. Og jeg har ikke hat pauser, sprekker eller juksa.
Stoffskifte og forbrenning er totalt ødelagt.......
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]

Ruska sa for siden:

Skjønner ikke dette jeg.... Hadde noen advart meg så kraftig da jeg var 20 og ville ta av for enhver pris hadde jeg ikke slitt som jeg gjør idag. Jeg har spist streng diett i 2 år og har tatt av 15 kilo. Og jeg har ikke hat pauser, sprekker eller juksa.
Stoffskifte og forbrenning er totalt ødelagt.......

[/QUOTE]

Jeg er HELT ENIG med Nille !!!!

Jeg gikk på denne kuren selv i januar, gikk ned 7 kg på 10 dager - vel og bra det, MEN
det har ødelagt stoffskiftet mitt og forbrennigen.
Sliter som bare det får å gå ned mer - har ennå over 20 kg overvekt, det er MYE, men har kun gått ned 3 kg på 3 måneder med Atkins induksjon.
Og det er ikke DEN det er noe galt med, det er kroppen min som er på bærtur.
[color=darkred][/color]
Så ta heller Atkins Induksjon og ta vare på kroppen din - det er mitt råd :)

DrPork sa for siden:

Endokrinologer, dvs leger som har spesialisert seg innenfor hormonelle tilstander, noe som stoffskiftet er, blir mer og mer opptatt av naturlig kost. Flere av dem forsker på steinalderkost, og foreskriver i noen tilfeller dette for pasientene sine.

Grunnen? Økt inntak av sukker/hvetemel/stivelse øker insulinutskillelsen, og insulin er et såkalt proinflamatorisk hormon, dvs øker betennelsestilstander.

Mange med stoffskifteproblemer merker bedring av tilstanden når man legger om kostholdet til et kosthold som feks Lindberg/South beach. Fordi det ofte foreligger en autoimun (kroppen reagerer på seg selv) betennelsestilstand.

Pga tilstanden som ligger i bunn bør man ikke gå inn for en "quick fix", varig endring er det som skal til. Hvorvidt du bruker 13 dager eller 13 mndr spiller ingen rolle så lenge vi snakker om resten av ditt liv.

Iset sa for siden:

Fordi vi har kunnskaper, kanskje? Denne dietten er ikke sunn, selv om man går ned i vekt. Derfor vil jeg og mange andre overhodet ikke anbefale den til noen. Du kan gå ned i vekt ved å kun drikke vann i 3 uker også, men sunt er det ikke.

Nille sa for siden:

Ikke prøvd ? Da har du nok ikke lest godt nok her.... :rolleyes: Vi er flere som har ødelagt stoffskiftet for livet på grunn av slik kur .... Og hvorfor vi svarer slik er også godt dekket/besvart og dokumentert. Kort sagt:
[color=purple][/color]
Vi anbefaler ikke dette dietten fordi den kan gjøre at du får varige og uoprettelige skader på forbrenning og stoffskifte. I tillegg mister kroppen viktige næringsstoffer. Selvfølgelig tar man av når man (nesten) ikke spiser - det gjør anorektikere også, men det er ikke dermed sagt at det er sunt !
[color=purple][/color]
Hvordan du kan anbefale en slik skadelig kur er mer skremmende - i beste fall vitner det om stor uforstand og lite kunnskap om ernæring og kosthold. Hos oss hører den uansett ikke hjemme.

ann katrin sa for siden:

Hei
Hvis du har den danske rikshospitalets stoffskiftekur så ville jeg blitt kjempeglad for å få den

Iset sa for siden:

Tilogmed etter å ha lest hele tråden? :confused:

Nille sa for siden:

:nei: Kommer ikke på tale ! Er du ute etter den - da leter du på helt feil sted. Som du muligens har fått med deg om du har lest hele tråden så er dietten et falsum, har ingenting med Rikshospitalet å gjøre, den er direkte farlig (ødelegger stoffskiftet) og slikt kan vi ikke være bekjent av av å markedsføre her hos oss. Som et av Norges beste kostholdsforum (om ikke DET beste), har vi tross alt et visst ansvar. Vi er ikke det minste interessert i å ødelegge vårt gode rykte med å markedsføre/publisere skadelige "dietter".
[color=purple][/color]
Sorry !

Rikke sa for siden:

Har snakket med lege som sier at denne kuren er IKKE farlig! Den er heller ikke sunn! Og den ødelegger ikke stoffskifte...Men du går fort ned og enda fortere opp!

mofe sa for siden:

Den ødelegger ikke stoffskiftet? Hm. Jaha. Det høres fryktelig ulogisk ut, spør du meg. :ja:

HP sa for siden:

Flott at legen din synes at det ikke er farlig å gjøre noe som han sier at ikke er sunt, - eller noe videre lurt.

Nille sa for siden:

Whatever, - det finnes også mange leger som sier den er farlig og ødelegger stoffskiftet. Hver og en må velge å tro på den de stoler mest på. Og gjøre det som passer dem best. Og om det finnes en lege som anbefaler den så får det stå for hans/hennes regning.
[color=purple][/color]
Jeg velger å stole på endokrinologen som fortalte meg det jeg.... Han er tross alt spesialist på bl.a stoffskifte sykdommer.
[color=#800080][/color]
:)
[color=purple][/color]

Iset sa for siden:

Hehe det er mange rare leger der ute.... :p

Kia sa for siden:

Heisan. Denne har jeg gått på for mange år siden. Smakte pyton, jeg kastet opp flere ganger under kuren, og gikk ikke ned noe hverken under eller etter som lovet. :helsesjek
[color=darkgreen][/color]
Hele opplegget er egentlig en "urban myth" da den ikke stammer fra noe Rikshospital eller annen offentlig helsetjeneste. Ingen vits, bare selvplaging.
[color=darkgreen][/color]
Det finnes så mange bedre alternativer som man kan lese om her...:spisesnak

Iset sa for siden:

Enig! HVA er vitsen med å selvpine seg selv i 13 dager med denne dietten når man heller kan kose seg med feks. Atkins induksjonen i 14 dager, og spise alt man lyster av kjøtt, fisk, egg, kylling, og gode fete meieriprodukter samt grønnsaker (og gå ned like mye, om ikke mer - jeg gikk ned over 10 kg på de to ukene induksjonen varte første gangen!)? Jeg skjønner ikke poenget?? :confused:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.