< Tilbake til oversikten

Lavkarbobutikk

Klistine sa for siden:

Spennende konsept :)

LenaBeatrice sa for siden:

Er det virkelig nødvendig, med egen lavkarbobutikk?
Vil ikke det bare være med på å fremheve lavkarbo som noe sært?
Alt man trenger til lavkarbo finnes f.eks på Rema 1000......

christine76 sa for siden:

Tja, de nevnte jo for eksempel lavkarbo gjærbakst og det får du ikke på Rema.

Zillah sa for siden:

Heilt enig i at det beste hadde vore om det var heilt problemfritt å handle eksklusivt på vanlege forretningar, men vi må jo tildels innom helsekosten av og til også da, i dag, for jbkm og sånt, og vi må bake sjølv viss vi vil ha noko brød- eller kakeaktig. Pluss at ein lavkarbobutikk sikkert ikkje har alt det søppelet som fyller hyllene på vanlege forretningar. Det blir vel lettare å velje lavkarbo, ser eg for meg.

Det hadde jo vore veldig fint, om ein slik pilotforretning fikk "vanlege" kundar som no kunne sjå med eigne auge at lavkarbomat er fullstendig normalt og ikkje sært og merkeleg i det heile tatt. Men i utgangspunktet, ja. Det beste er lavkarbo som eit enkelt førstevalg på butikken der du treff Hvermansen på kvardagshandel.

Georgine sa for siden:

Jeg tror det er en begynnelsen med egne butikker. Etterhvert vil dagligvarehandelen få øynene opp for lavkarbo og mange av matvarene vil bli tatt inn i sortimentet.

Rin sa for siden:

Jeg stiller samme spørsmål som Dreamy. Poenget må vel være at verken JBKM i seg selv eller "bakst" er noe man trenger i et lavkarbokosthold - selvsagt er det kjekt å ha, jeg har et skap fullt av mel/frø etc kjøpt på helsekost jeg også, men de er jo faktisk ikke det jeg lever på til daglig - det er egg, kjøtt, grønnsaker og meieriprodukter, alle enkelt tilgjengelig på nærmeste Rema 1000. :cool:

Men siden vi er mennesker og mange av oss setter stor pris på variasjonsmuligheter - hurra for nye butikk-konsepter også. :)

Zillah sa for siden:

Nei, vi treng det så klart ikkje, men som du sjølv påpeikar, det gir rom for meir variasjon og eg vil seie også meir "normalitet" i enkelte situasjonar saman med høgkarbarar. Som kan vere veldig fint i alle fall til lavkarbo livsstil ikkje lenger er så framand for dei fleste.

knh sa for siden:

Veldig enig! Selvfølgelig hadde det beste vært bedre utvalg i vanlige butikker. Men synes dette er et spennende konsept :) Og det gjør det antakelig ganske mye enklere for alle nybegynnere på lavkarbo :)

marjusen sa for siden:

hva skal butikken hete? og har den en nettside? mulig å bestille over nett?

knh sa for siden:

Low Carb Selection heter den :)

marjusen sa for siden:

hmm, når jeg søker på det på google får jeg opp lowcarbselection.no
går du inn på den siden er den jo merkverdig lik spisdegslank.no???

Er dette samme folka eller? Har jo samme opplegget som det, at du kan bestille deg retter som du får levert med en budbil på faste plasser til faste tider. Hmm, synes dette er litt merkelig??

Trodde dette var en vanlig butikk hvor dem kun solgte produkter jeg, men mulig jeg har missforstått noe her?

Marius

knh sa for siden:

Mulig det er samme folka :)
Fra glomdalen.no: "
Thor Foseid er mannen bak «Olapakka» og firmaet Norsk senter for riktig ernæring AS. Han har siden 2004 satset på egenutviklede matvarer som består av proteiner og fett, men svært lite «raske» karbohydrater, en såkalt lavkarbodiett. I helgen åpner firmaet sin første butikk, Low Carb Selection, i Kaffegata"

Så det skal åpnes butikk ja :) Men det går vel også ann å bestille via nettet og få det levert. (har ikke sett no særlig på nettsida, kom bare over artiklen:) )

arnakristin sa for siden:

Hei,
Det er de samme folka som er bak www.spisdegslank.no som også er bak www.lowcarbselection.no. Så, jeg regner med at denne butikken bare er en forlengelse av spisdegslank konseptet. I dag så kjører de jo rundt å leverer varer på ulike steder i landet hver 14. dag og de har kanskje sett at det kanskje kan svare seg å lage butikker på strategiske steder.

Nerthus sa for siden:

Som tilhenger av spisdegslank filosofien synes jeg dette er knallbra - litt langt å kjøre foreløpig - men forhåpentligvis blir det flere butikker etterhvert :)

Selvfølgelig kan man kjøpe alt man trenger for å følge et lavkarbo-kosthold i den vanlige butikken og helsekosten. Som spisdegslank-follower ser jeg fordelen ved å forhåpentligvis kunne kjøpe ferdig-måltider som jeg kan bruke når jeg har det travelt eller er KJEMPEmatlei (slik jeg er for tida...). Jeg kunne godt bare drukket ferdige lavkarbo-drikker i et par uker når jeg får det sånn, er ikke sulten ikke fysen bare lei all mat - ingenting smaker - så om det kan gjøres enkelt å få i seg næring i en sånn overgangsperioden - good for me! Spesielt siden jeg spiser svært ensidig når jeg har det sånn...

Hmm når jeg tenker meg om er jo den butikken ganske nær Sverige også... kanskje en kombinasjonstur må planlegges? ;)

knh sa for siden:

Det høres ikke dumt ut;) Er ikke så langt fra Flisa til over grensa:P

StineK sa for siden:

Dette liker jeg! Håper det kommer butikker på vestlandet også! :heia:

Jorkla sa for siden:

Da lurer jeg på en ting.. Når ble Flisa ett strategisk sted???:eek::eek:

Hei,
Ha, ha… joda, jeg veit godt at Flisa ikke er verdens navle!
Men jeg regner nå med at de har ett skikkelig grunnlag på hvor de selger mye varer og hvor det da kan være lønnsomt å starte butikk, Flisa er nok ikke tilfeldig valgt. I tillegg til at de sikkert har funnet noen folk med interesse for lavkarbo.

knh sa for siden:

Hehe.... det tenkte jeg også på :P Men hvis det fungerer på et så lite sted som Flisa, vil det vel mest sannsynlig fungere større steder også ? :)

Opheliia sa for siden:

Jeg er positiv til slike butikker, ikke fordi at jeg handler alt jeg spiser på "alternative" steder, men det gjør det jo faktisk enklere i hverdagen for mange hvis en slipper å ta en kjørerunde for å finne den og den tingen som en kanskje trenger hvis en ønsker å lage noe mer spesielt enn egg og bacon:p

Opheliia sa for siden:

De burde fått en annen fyr til å designe sidene:rolleyes:
Jeg synes de er så kjipe, slik det ser ut på begge sidene. De er utrolig rotete og i mine øyne ikke så veldig profesjonelle:o Det enkle er ofte det beste synes jeg, men neida....

StineK sa for siden:

Hehe websidene er en tidsreise tilbake til 1998 eller noe slikt. Men jeg heier på alle som starter lavkarbobutikk! :heia:

Og så ønsker jeg at pizzakjedene begynner å levere med lavkarbobunn, og at det kommer restauranter med lavkarbomeny.

Han ikke annet enn å si meg enig der gitt, de hjemmeside er grusomme både med tanke på design og brukervennlighet... burde leid inn prosfesjonell hjelp der, helt klart.

Opheliia sa for siden:

Lavkarbopizza ute hadde vært noe ja:D ..men enn så lenge så er det null stress (synes jeg) å lage pizza selv - men det hadde vært gøy å ha et alternativ, et billig alternativ iallefall, når en skal ut å spise med f.eks venner. Foreløpig er liksom alternativet biffresturanter, hvis en skal være garantert at dem har noe. BurgerKing har jo også Fedon-burger da:p, men er liksom ikke helt det jeg vil ut å spise hvis vi skal ut å spise:o

Jorkla sa for siden:

setter på "the list" over ting jeg skal gjøre da jeg blir president:rolleyes:

Nannah sa for siden:

resturangene trenger da ikke spesielle menyer? Bare å droppe potet/pasta/risdelen av porsjonen det og be om extra grønnsaker og kjøtt/fisk:)

Synes de fleste lavkarbo-nettbutikker selger mest lavkarbo-junk.
Får håpe denne blir bedre!

Opheliia sa for siden:

Sist jeg var ute å spiste, det var på Egon, så spurte jeg om jeg kunne få ekstra grønnsaker. Da fikk jeg de guffne grønnsakene:o ..dvs, hvis flere er som meg, litt kresen i matveien så er det ikke bare bare å gå ut å spise, spesielt når vi får sånne rare grønnsaker:rolleyes: Ekstra kjøtt har jeg aldri turd å spørre om, er det også greit??

Idamor sa for siden:

Såvidt jeg leste så er han Foseid fra Flisa-traktene. Derfor han ville begynne der.

Jorkla sa for siden:

Ja ja.. da er det kanskje mer naturlig, for det er ikke akkurat Norges navle, vi snakker mer armhule..

Opheliia sa for siden:

:lol:

Persille sa for siden:

Lavkarbo-junk er jeg ikke særlig glad i heller.
Men lavkarbomenyer er jeg veldig for. Var i NY for noen måneder siden og der var det omtrent alltid et eller flere lavkarboalternativer. Der er det ikke brukt noe sukker eller mel i sauser og lignende, og fokus på riktig fett.

Jeg klarer meg helt fint når jeg spiser ute i dag, men som alt annet så er det lettere når ting blir litt tilrettelagt. Jeg tror også (ikke for å være helt Kari) at mange som går på lavkarbo fordi de har slitt mye med overvekt har hatt problemer med å velge bort feil mat tidligere, og på resturanter er det ofte mange fristelser:)
Jeg synes også at lavkarbomenyer og butikker er flott for folk i startfasen!
Så heia lavkarbobutikker og menyer.

mallilen sa for siden:

Jeg er veldig glad for at det er åpnet slik butikk på Flisa. Ikke sååå langt å kjøre her hjemmefra, og det går an å titte og spørre og lure mens man er der.
Har foreløpig ikke vært der, men det blir nok en tur denne uka.

Jeg regner med at de alternativer man får tak i hos helsekosten vil være billigere her enn hos f.eks Life.

Ang plasseringen så ER Flisa et godt sted å begynne. Flisa har vel de feiteste innbyggerne i Norge (flest og feitest), og det er visst også stor etterspørsel etter varer fra lowcarbselection.no der.

Jeg gleder meg i allefall til å få tatt en tur :)

knh sa for siden:

Hadde vært supert hvis du kan oppdatere oss her på forumet etter du har vært der ;)

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Jeg synes dette er kjempepositivt! Nei, det burde kanskje ikke være nødvendig, men realiteten er faktisk sånn at mange av de lavkarboproduktene som jeg bruker er vanskelig å finne på Rema 1000, Kiwi osv. Og jeg er uenig i at alle produktene man trenger finnes på Rema 1000. Jeg er nemlig en av dem som synes livet blir kjedelig hvis jeg ikke kan nyte Atkins-barer eller lavkarbobrød. Og så kan man gjerne være uenig med meg, men jeg gidder ikke å ha en lavkarbolivsstil om man ikke kan kose seg med den, enkelt og greit. Og for meg er det ikke kos å måtte kun holde seg til hakkede tomater og eggeretter. Jeg blir skikkelig drittlei av eggeprodukter. Jeg synes alle brødoppskrifter og pizzabunner som jeg har lagt etter oppskrift fra her inne smaker pøkk, og jeg savner brødmat noe helt forferdelig. Så da kjøper jeg innimellom Ingers superrug og spiser min Dreamfieldspasta og annen lavkarbopasta med glede - for det det som gir meg livsglede. Jeg koser meg på lørdagene med lettis og sukkerfri lakris, fordi det er lørdagskos for meg. Egg og salat er ikke det for meg. Til disse spesialproduktene kommer i vanlige butikker så går jeg gjerne i slike spesialforetninger og ønsker dem velkommen med glede.

Vel, når man er drittlei ekstra grønnsaker og ikke er så begeistret for massevis av kjøtt. Du må gjerne kalle det junk, den lavkarbopastaen jeg spiser, men jeg merker ihvertfall at min kropp sier noe annet enn det du påstår. ;)

Teletubbien sa for siden:

Jeg var på den omtalte butikken i dag, og ble litt skuffet i grunnen. Det er jo som sagt tidligere en forlengelse av spis-deg-slank konseptet og det var stort sett det de hadde der. De hadde en bok av Foseid, og noe sukkerfritt snop, atkins bar og cavalier sjokolade, men ellers var det bare masse ferdiglagede bokser med miks til vafler, brød, frokostblanding, pizzabunn osv. Samt et par frysere med et par typer brød og ferdige middager a la lasagne, kyllingragu, tomatsuppe osv. Kikka på en liten 250g lasagne pakke og den hadde 25 g karbo så det ble for mye for meg...

Hadde sett for meg og håpet på feks mandelmel, udos choice, sukrin osv osv, men de hadde nada sånt :confused:

senorita sa for siden:

så da kan man like gjerne handle på en helsekost?

knh sa for siden:

okay =/ Sikkert ålright for de som kunne tenke seg å kjøpe ferdigmat innimellom da.. Men synes det er så gøy å lage mat og bake, så den maten hadde nok ikke vært noe for meg.
Hadde håpet på at de hadde hatt mer sånne ting som man reiser rundt til helsekost og store butikker for å få tak i (fiberhusk, jbkm, sukrin, glutenmel, soyaprotein....osv) og ketolyse-produkter og sånt.
I tillegg kunne de hatt egg, fete meieriprodukter og diverse som vi som spiser lavkarbo bruker mye av.

Men det er jo sikkert muligheter for forbedringer da :) Hvis man gir de tilbakemelding :)

Teletubbien sa for siden:

Me too, men ikke noe sånt. De hadde soyamelk :rolleyes:

Men sukrin, mandelmel osv er jo noe du får i vanlig helsekost? Det er kjempesupert at de satser på noe utover det alle andre helsekostbutikker har. Dette er jo akkurat det jeg har ventet på. Ikke ferdigmaten, men f.eks et sted å kjøpe sukkerfritt godteri, som jeg forøvrig synes det er et elendig utvalg på generelt i Norge. Utover det er det kjempegreit at de f.eks har ferdigblandinger til pizzabunn, brød osv, for jeg har ihvertfall enda ikke funnet en oppskrift som er like godt eller som kan erstatte disse tingene.

Nerthus sa for siden:

pizzabunnen har mye karbo og smaker ikke helt ehm... som jeg hadde ønsket :) Alle kakemiksene derimot er veldig gode og kan anbefales! For ikke snakke om så enkelt da - bare blande i vann og olje og hive i ovnen... bruker mandelkakebunnen som bunn til ostekake - NAM! (halve porsjonen holder). Spiser bare lavkarbobrød av denne brødmixen - kjempeenkel å lage og god å spise :)

Hexehylet sa for siden:

Bare så bra med en sånn butikk på Flisa :) Skal innom der i morgen, har blitt vel mye kotteletter fra Kiwi den siste tiden.
For dem som lurer, er det bare 35 km fra Flisa til Sverige.

mallilen sa for siden:

Da har man vært på denne da, og jeg må si jeg ble sørgelig skuffet. Vareutvalget var som Teletubbien sier. 95% av utvalget var fra nettbutikken deres, både tørrbokser, litt syltetøy og ferdigretter og brød, samt noe sjokolade, kosttilskudd og atkins-barer.

Jeg hadde håpet å få tak i litt av hvert her, deriblant ting som man ellers må på helsekosten for å få tak i. F.eks soyaflak, fiberhusk, div frø, glutenmel og slikt, og gjerne også kokos og annet som man jo får tak i i butikken, men kanskje ikke har helt styringa på hva innholdet av karber er, og da helst ikke til de ågerpriser helsekosten opererer med.
Jeg hadde inderlig håpet at dette skulle kunne være en butikk som liksom "samlet" det grunnleggende av i allefall tørrvarer man trenger for å kunne variere litt godt på lavkarbo.

Damen som jobbet der var i det minste både imøtekommende, blid og hyggelig, men veide ikke opp for utvalget eller prisene. Likevel la jeg og gubben igjen en snau tusenlapp der, etter at gubben insisterte på å kjøpe både proteinpulver og to brød, samt noe sjokolade (26 spenn for en cavalier!?! - betalte 16 for den i sverige senere på dagen), og jeg fikk mine bokser med fiber, jbk og litt annet småtteri.

Etter å ha spist brød til frokost idag, kom vi til at vi neppe kommer til å gjøre jevnllige turer til Flisa på grunn av denne butikken. Derimot kan det kanskje hende vi plopper innom om vi først skal forbi, og da hovedsaklig for å ta med et brød, elle rom det skulle gå tomt for fiber (jeg har fiber i alt jeg baker eller rører og steker, inkludert omelett). Oopsie-rollsene er minst like gode og brukbare, så å bruke en halv formue på dette er ikke noe vi kommer til å gjøre, i allefall.

mallilen sa for siden:

Men altså.. over 80 spenn for en kakebunn?? Jeg synes rett og slett ikke det var verdt å prøve engang...

Nerthus sa for siden:

Enig - derfor har jeg prøvd for deg! ler ;)

Syltetøyet derimot er himla godt!

MadamMim sa for siden:

Hmm.... hvorfor kan de ikke ha lavkarbopasta i Norge????? :-(

Hei,
Nettbutikken Lavkarbo Torget har i allefall Dreamfield pasta, lavkarbovennlig men ikke ketolysevennlig...

Joda, de har forsåvidt det. Jeg kjøper enten fra gymgrossiten eller Kinsarvik. Og btw: det kommer jo an på mengden man spiser, jeg har faktisk spist det på ketolyse jeg altså.

StineK sa for siden:

Jeg spanderte på meg litt Dreamfields pasta da jeg var på ketolyse. Og det gikk bra for meg. Må bare telle karbene.

Takk for tips om norske forhandlere - det er tungvindt å bestille fra USA...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.