Aaaaaarrrgghhhhhh!!! Blir så eitrandes irritert:realmad:
Fikk slengt i ansiktet at jeg var i ferd med å ødelegge livet mitt med denna "lavkarbodritten".. Hjernen trengte nemlig sukker nemlig!
Er lei av å måtte forsvare levemåten min ovenfor enkelte..
Jeg har gått ned 25 kg, ikke smerter lenger, ikke blodsukker svingninger, ikke migrene, spiser masse deilig mat og har energi til det meste!
Fokuser på det istedet for da menneske:visemuskl
Åh, du store alpakka. Jeg trodde nesten sånne folk måtte la seg kneble av nettopp slike flotte resultater som du har hatt. Minus tjuefem kilo og ingen migrene, jeg må si det er en høyst kreativ måte å "ødelegge" livet sitt på... :rolleyes:
Jammen da skal du bare si at "ja, hjernen trenger glukose. Det er ikke det samme som sukker. Kroppen spalter ned fra fett og/eller proteiner det hjernen trenger og det er faktisk hjernens foretrukne brensel. Dessuten spiser jeg mellom 15-20 gram karbohydrater om dagen i form av MASSE grønnsaker, og det kan jo UMULIG være usunt?"
Morsomt, for vi har nettopp om næringsstoffer og ernæring/kosthold i naturfagen nå, og jeg ble bomardert med påstand fra naturfagslæreren om at jeg dreper hjernen min. Jeg poengterte flere ganger at jeg får i meg den fordømte fotosyntesens produkt i form av grønnsaker, men at jeg velger mine næringsstoffer med omhu! Dette nekter han hardbarket på at skal ha noen funksjon "what so ever", og istedet for å google problemstillingen, så ydmyket han meg foran hele klassen med kommentaren "snart er du invalid! Og siden du ikke spiser NOK grønnsaker, så blir du nok en selv snart..."
Dreper hjernen med et kosthold bestående av... grønnsaker, rent kjøtt og fett? Det menneskerasen har levd på i alle år, liksom? :rolleyes: Farlig å ikke spise sukker? Jeg blir støtt forbauset over at ikke de som ytrer disse tingene umiddelbart rødmer og innser hvor rart det høres ut, jeg.
Er selv lærer, og det ville ikke falle meg inn å si noe sånt. Selv om jeg blir litt frista av og til når de sitter der med brusflaskene sine. Det hender jo jeg kommenterer det, men aldri på en slik måte.
For meg nå som er voksen og har utviklet en viss plattform av forståelse for elementene rundt meg, så er det sjokkerende at en biolog kan argumentere for sitt synspunkt ved å ta i bruk maktmidler som er hans autoritære stilling i forhold til oss elever.
Samme lærer påsto at det ikke finnes sukkeralkoholer.
Når det gjelder hans argumentasjon; ingen overlever på kjemisk framstilt protein og fett uten karbohydrater, for kroppen er ikke i stand til å danne glukose. Vel, enig der, for så vidt meg bekjent så er ikke vi, menneskroppen, et ledd i fotosyntesen. Og så lenge vi ikke innfører den glukosen i kosten så er hjernen vår svidd. Ser den, men det er vel ingen som bevisst lever på proteinpulver og fett?
Til syvende og sist; vi tåler en god diskusjon med friske argumenter og meninger, men når man bruker maktmidler for å poengtere sin egen storhet og utdannelse, så blir man plutselig forferdelig liten i mine øyne. Det i tillegg til at han er 20 cm lavere enn meg ;)
Catwoman, jeg skjønner godt frustrasjonen, men hev deg bare over det, for det viktigste er jo hvordan du har det. Det Cherry skrev er en god strategi, eller så kan en bare la være å snakke så mye om det. Jeg har også blitt kvitt migrenen, og humøret mitt har også blitt langt bedre enn det var på høykarbo. Det ser absolutt ut til at hjernen min trives på lavkarbo. :)
Dette er jeg enig er mobbing. Her bør du gå til inspektøren eller rektoren, for dette er helt uakseptabel oppførsel av en lærer. Du skal slett ikke måtte gå i forsvarsposisjon for å velge et kosthold som du trives med. Han skaper frykt hos de andre også, vil jeg tro. Lykke til! :blomster:
Pruttilutt: Du skrev ditt siste innlegg etter at jeg begynte. :) Det er jo godt du tar det så pent, men det ser jo ikke ut til at diskusjonen er likeverdig her. Håper de andre elevene også ser at dette er usaklig argumentasjon fra hans side.
Noen celler i hjernen, blodet og leveren trenger glukose.
Kroppen lager dette selv av proteiner, hvis vi ikke spiser det. Men denne læreren kan da ikke være biolog hvis han påstår kroppen ikke kan lage karbohydrat?
Fant ikke ut hvorfor noen celler MÅ ha glucose men det stod mye interessant her: en.wikipedia.org/wiki/Famine_response
"Thus, the production of ketone bodies cuts the brain's glucose requirement from 120 g per day to about 30 g per day. Of the remaining 30 g requirement, 20 g per day can be produced by the liver from glycerol (itself a product of fat breakdown). But this still leaves a deficit of about 10 g of glucose per day that must be supplied from some other source. This other source will be the body's own proteins."
(Jeg står ikke inne for noen av de tallene, men det høres sånn tålig fornuftig ut)
Eller; "Jeg gikk på lærerskolen i nittensøttiåtte, og har ikke lest en forskningsartikkel siden, fordi alt hva de sier på høyskolen er en konstant sannhet som ikke behøver å rokkes på noensinne".
Haha. Jeg hadde ledd han rett opp i fjeset. Så trist å skulle bruke posisjonen sin på den måten
Og, sånn bare for å ha sagt det, jeg tok mørkeromskurs i nittifire, så det finnes ingen som helst måte å kunne feste bilder på annet enn film, sånn er det bare! Jeg er fotograf, og dette vet jeg.
Siden du er 22, går jeg ut i fra at du snakker om en universitetsansatt? (kan t.o.m tenke meg en kandidat her; liten, brunt hår, ca 40?)
Han har tydeligvis "glemt" å holde seg oppdatert på sitt fagfelt. Selv om ikke all forkning fører til verifserte nye sannheter, bør han vel lese seg opp litt før han avfeier nye teorier? Dersom dere har flere diskusjoner kan du konfrontere han med at han bør vise deg ei nyere forkning som sier at kroppen ikke kan omdanne fett/proteiner til glukose selv, før han trakkaserer en elev foran alle de andre.
Spør samtidig hvordan han mener menneskene overlevde før de fikk tilgang til raske karbohydrater - det er ikke så lenge siden, sett i historisk sammenheng (kan jo hende han har en morsom teori. Jeg vil svært gjerne høre den!).
Uansett: Har ikke mye respekt for et menneske som må misbruke sin autoritet på denne måten. Håper du tør å ta opp med han at det er utrolig ydmykende når han kritiserer deg slik i påhør av alle de andre. Fyren trenger å lære litt folkeskikk!
Hei, nei, det er ikke på universitetet :) Jeg tok en liiiiten omvei i utdanninga hvilket resulterer i at jeg nå må ta opp uendelig mange fag for å få studiekompetanse. Går på ett av byens privatgymnas. Tipper læreren er rundt 30-32 år. :) What a shame...
Ja, det får bli en mulighet. En mulighet dersom han fortsetter bevise sin ingnoranse. For mitt vedk:)ommende gjør det ingenting i den store sammenheng, for jeg kan godt like å se en lærer og biolog gjøre seg til en fjott :)
Forstår ikke hvorfor du gidder å diskutere med slike mennesker, eller å bli forbanna. Du vet jo hvor flotte resultater du har. Og du føler vel sannsynligvis også at hjernen din fungerer? Trenger du noe mer enn det?
Jøssameg. Du kan jo spørre han hvor lang tid det vil ta før man blir til en grønnsak, da. Jeg har levd mesteparten av tiden på ca nullkarbo i en tre års tid. Håper jeg blir en aubergine. De er så fine i fargen :D
Samtidig kan du jo spørre han hvor han tror mennesket før jordbruksrevolusjonen (ca 8000 år siden her i Norden) fikk karbohydratene sine fra i vinterhalvåret. Vi skulle jo i prinsippet ha vært utryddet før steinalderen, vi da.
Mannen er vel egentlig unnskyldt, han var for opptatt med å lese biologi at han sov i kjemien og biokjemien...
http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/547glycogen.htmlStarch vs. Glycogen: Plants make starch and cellulose through the photosynthesis processes. Animals and human in turn eat plant materials and products. Digestion is a process of hydrolysis where the starch is broken ultimately into the various monosaccharides. A major product is of course glucose which can be used immediately for metabolism to make energy. The glucose that is not used immediately is converted in the liver and muscles into glycogen for storage by the process of glycogenesis. Any glucose in excess of the needs for energy and storage as glycogen is converted to fat.
Æ syns han e dust. Dessuten har en masse rettskrivingsfeil, noe som trigger mitt søte hjerte for grammatikk. Grendse? Vel, en mann som ikke kan skrive et simpelt norsk ord korrekt.... Hvordan skal vi noen gang kunne stole på hva denne mannen formidler når han ikke har grunnleggende kunnskap på plass?
:D
Tirsdag er ny naturfag-session, disse timene skal jeg sørge for blir brukt til å hovere min kunnskap og egne erfaring om nettopp dette - som naturligvis ikke vil skje på celle-nivå da jeg ikke er noe biolog(tydeligvis), men praksis? Oh sure :)
Som gammel norsknerd og korrekturleser så reagerte jeg også litt på det, må jeg innrømme ;). Men jeg tenkte, f**n heller, mannen har tydeligvis nok å slite med ...
Du kan jo spørre han hvordan Fritjof Nansen og Hjalmar Johansen klarte seg i 2 år på sel, isbjørn og hvalross på vei hjem fra Nordpolforsøket sitt? Mener han at de ikke gjorde tungt arbeid etter å ha spist opp hundene sine så de måtte dra sledene sine selv?
Du må i hvert fall gjøre han oppmerksom på at han går i den samme fella som mange andre. Han blander sammen ketose og ketoacidose (slik det skrives??).
Du må bare pøse tilbake med sitater fra lavkarbo-guruene, og også fra Bedre uten brød om du har den. Også får du hver eneste dag sprette opp og si "haha - jeg er enda ikke blitt en grønnsak!" ;) (Det er da mulig alle tror du er blitt GAL - men det var jo GRØNNSAK som var problemet ikke sant?)
Fint at du sørger for at han kommer med tilbakemeldingene på epost - da er det lettere for deg å bevise feks overfor hans foresatte hva han faktisk sier...
Privatskole er dyrt, og da bør man få kvalitet for pengene!! Synes du bør ta opp med ledelsen dersom han fortsetter å rakke ned på deg. Fyren er tydeligvis en fjott!
Skulle tro nyutdannede folk hadde mer peiling på det faget de underviser i..
Finn en seriøs IQ-test på nett, synes å huske at enten Harvard eller Yale har noen fine. Ta testen med vanlig lavkarbomat innabords. Skriv ned poengsummen. Ta deretter et dypdykk i noe karboræl, pasta, brød, frukt, smågodt eller lignende svineri, (på eget ansvar for sprekking :D ). Vent en time/halvannen, avhengig av hvor fort blodsukkeret ditt raser i kjelleren. Ta deretter IQ-testen på nytt, og sammenlign.
Viktig: IKKE besvim av sjokket! :eek:
-Jeg går ned ca 20 poeng i IQ, jeg.......og blir så dum at jeg skulle hatt spesialundervisning og burde strengt tatt ikke klart å knytte skolissene selv engang. 20 poeng er MYE, altså. Det utgjør omtrent forskjellen mellom normal intelligens og psykisk utviklingshemmet...
Eller eventuelt, hvis han er så dum i hodet pga alle karboene han dytter i seg at han synes det er vanskelig å skille to fonetisk like ord, selv om de har vidt forskjellig betydning...så får du kalle det ketoacidose kontra ketogen forbrenning. Da hører nok til og med HAN forskjell på ordene.
ps. det verste av alt er at det med IQ-testene er helt sant og selvopplevd. Jeg har testet på meg selv to ganger. :D
Røde blodlegemer har ikke mitokondrier, som omdanner ketoner til energi, og må derfor ha glukose for å fungere. Jeg ANTAR dette også gjelder de cellene i hjernen det er snakk om, siden ketoner kan passere blod-hjerne-barrieren.
Så; ingen mitokondrier = ingen sjans for energi fra ketoner
Halleluja for god-melding fra godeste Torkil! :klem:Er så frekk og re-poster meg selv, siden jeg har forsket på egen kropp og funnet ut at hjernen min absolutt og definitivt fungerer bedre på ketoner.
Utfordrer flere til å tørre og prøve dette, hvis man føler seg trygg på at man tåler en bevisst sprekk. Det er altså helt vilt, man tror det ikke før man ser det sjøl, svart på hvitt. :cool:
Heh..... gjorde en rask test online nå (sikkert ikke blant de beste der ute... 30 spørsmål med max 15 minutter å gjøre det på), og jeg er visstnok "begavet" på lavkarbo. Har ikke tenkt til å teste på høykarbo bare for å se.... men nå har ikke jeg størst tro på disse testene, siden de er sosialt og kulturelt betinget. Grenser jo nesten opp mot geni, noe jeg veit jeg ikke er, så da er det interessant å kunne si til skeptikere at om de hadde rett, så er jeg nok et geni ellers... og hvis jeg er så forbanna smart, så burde de kanskje ikke betvile mine valg ;)
He, he! Katta har funnet ut at tråden hennes har blitt kuppa:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.