Jeg har aldri vært noe fan av kaffe inntil jeg oppdaget at det kunne være en eksepsjonell god kilde for fett; fløte! Jeg drikker cirka 5 kopper fløtekaffe hver dag, og dette startet for cirka en uke siden.
Hvilke effekter kan dette ha på meg?
Jeg skjelver mye, har en økt indre rastløshet og føler meg mer oppblåst enn vanlig. Er dette normalt når man starter voksenlivet (kaffelivet)?
Er det koffeinet som gjør det? Burde jeg bytte til koffeinfri kaffe?
Kan jeg ha cocosa i kaffen? Hva smaker det i så fall?
I samme tidsrom som økt kaffedrikking har vekten også "stagnert" litt, det har lagt seg på 96-tallet og vil ikke ned, banna bein. Har ikke gjort store endringer foruten kaffe. Dog det er ytre faktorer foruten maten som kanskje spiller inn? Komplekst, altså!
5 kopper kaffe om dagen kan godt gi deg litt koffeinsjokk når du ikke har bygget opp vanen over flere år. :cool: Merker det godt selv om jeg overstiger min "grense" på 2-3 kopper. Det finnes mye god koffeinfri kaffe der ute, dog.
Cocosa kan du godt ha i kaffen - da bruker jeg den uten kokossmak, så det smaker egentlig ikke så mye, men fettet er merkbart.
Kaffe KAN stå i veien for vekttap hos noen, men da mest fordi det kan påvirke blodsukkeret, såvidt jeg vet. Har du merket noen apetittøkning?
Ikke annet enn at søthungeren er veeeeldig tilstede.
Jeg savner en feit kilde som er lett tilgjengelig når man stresser på skolen og er sjeldent hjemme. Holder meg dessuten lengre mett med fløtekaffen min :P
Det var no ganske mykje kaffe, da ...
Eg tåler veldig lite kaffi sjølv før eg kjenner meg dårlig. To koppar (eller eit drøyt krus) er omtrent det eg kan ta inn utan å angre...
I tillegg, tenker du på kor mykje fløte du har i desse koppane? Eg hadde ein tendens til å "go overboard" med fløtebruken da eg var ny.
Så lenge du er obs på karbohydratene i fløten også :)
Dessverre er også fløte i store mengder en partystopper for mange (inkludert meg), så om du står stille lenge bør du kanskje revurdere kaffen litt... beklageligvis. :o
Men, enkle fettkilder - sånne små babybel/norvegia-oster kan være greie å ha i sekken, evt avocado, om du får anledning til et bittelitt mer komplisert måltid. Evt oste- og skinkeskiver du bare kan rulle sammen. Må jo se det an etter hva som passer deg og hva som smaker godt. :)
Okei. Jeg tar det opp til vurdering ;) Jeg er jo ikke særlig glad i kaffe heller... Ligger nokså lavt på KH, kanskje til og med FOR lavt til tider, for jeg har den siste måneden ikke vært flink med grønnsakene. Blir bedre fra nå av! Hadde brok-og-brom i går kokt i smør med en dæsj fløte og ost på (blir en fantastisk god saus!) ved siden av en karbonade med 1 gram per hundre. Ja, og bacon. Har bacon ved siden av alt. Føler jeg har mistet litt grepet. Hadde jeg hatt tid til det, så hadde jeg dratt fram Boken, men det blir norskboka istedet ;) OK, jeg demper ned kaffeforbruket. Jeg har lært. Men det er jo så godt med noe varmt nå i mørketida på kvelden under pleddet foran TV'en (eller nettskolen på PC'en)
Du kan jo prøve te med cocosa og evt litt fløte? Te finnes med varierende koffeininnhold, kan smake helt annerledes enn kaffe (jeg drikker mest krydret/sterkt smakssatt te, selv), og en teskje cocosa i koppen venner man seg fort til (og det bidrar til myyyke lepper i kuldetida! :p)
Varm drikke i kalde haustkveldar: Bla opp oppskrifta på lavkarbo latte m eggemjølk her og dropp espressoen, men pisk inn ei teskjei kakaopulver i eggemjølka staden, så har du kakao med veldig lite karber og masse deilig feitt! :sikle: Og så pøser du på med gode, varierte grønnsaker og får opp kh-kvota di der!
Jeg ser både her og i andre tråder at det nevnes at kaffe kan gjøre en fysen og sulten. Jeg opplever det stikk motsatte - blir faktisk ganske "full" i magen og litt mett av kaffe. Betyr det at jeg ikke rammes av blodsukkerstigning når jeg drikker kaffe, eller har ikke dette sammenheng mon tro?
Mange som ikke reagerer med sult/sug, det store flertall faktisk, såvidt jeg har sett :) Eneste effekten jeg merker selv er at det kan få fart på magen!
Takk for tipset om kaffen med eggemelk, det smakte nydelig. Lite karb, også? Satser på at dette går bra nå, og at jeg har en naturlig reaksjon på ketolysekuren etter alle disse uker, at kroppen trenger en pause :) Nå blir det eggemelkkaffe og Xfaktor :)
Drikker sikkert 7-8 kopper kaffe pr dag, varierende styrke (noen ganger kruttsterk). Men det som er interessant er at effekten nevnt i sitatet ovenfor er gått over etter at jeg begynte med lavkarbo! Jeg måtte tidligere stadig ta meg sammen og begrense kaffeinntaket på grunn av diaré mandag til fredag (drikker ikke så mye kaffe i helgene). De siste par månedene har jeg ikke hatt antydning til nevnte. Er ikke i tvil - kurert av lavkarbo! Kanskje den viktigste effekten for meg ved siden av litt vekttap.
For å hindre sultepisoder laget jeg i begynnelsen av "kuren" små matbiter av ei stang av norvegia eller jarlsbergost og et stykke stangselleri rullet inn i kjøttpålegg. Pakket inn som drops i matpapir (vridd i endene) og lagt i plastboks. Var lett for hånden på arbeid, med tilskudd av fett ved behov. Nå trenger jeg ikke dette lenger. Er ikke lenger redd for at sulten skal overmanne meg, slik jeg var før. Det er blitt enklere etter hvert å leve på lavkarbo. Ganske enkelt, faktisk.
Må også takke for tipset om kaffe med eggemelk! 2 1/2 dl kokende vann, et par stooore spiseskjeer meierismør, 4-5 Natreen-suketter (eneste jeg hadde) og et egg. Vispe sammen, helle i et høyt glass og røre inn ei te-skje eller to med hurtigkaffe. NYDELIG! =D
Jeg drikker masse masse kaffe, sikkert en kanne for dagen. Det har aldri hatt noe å si for mitt vekttap. Fløte derimot, er nok min aller største partystopper. Men det er selvfølgelig indiviuelt.
Jeg ville nok prøvd å finne andre fettkilder i tillegg. Fett kjøtt; godt marmorerte koteletter o.l, smør, kokosfett etc.
Photobscura - hvordan bar du deg åt (for å bruke et dårlig uttrykk) da du mistenkte at fløte gjorde vektnedgangen din vanskeligere? Hvor lang tid tok det før du merket at det hjalp å kutte den ut?
Hur jag bar mig åt? Jeg slutta å bruke det, rett og slett :p. Fikk mindre problemer med magen, og vekten begynte å rikke på seg igjen i løpet av et par tre uker. Tåler nå litt syrna melkeprodukter og litt ost, helst moden. Men fløte er verst. Får akutt magevondt med de følger det måtte medføre, dessverre. Går litt bedre om det er kokt, da.
Ja, tommelfingerregelen er jo at man må gi enkle endringer i kosten minst tre uker. En hel kostholdsomlegging burde man jo gi minst tre måneder. Tålmodighet er viktig!!
Tålmodighet er noe dritt;) MEN! Det hjelper å ha tålmod, i hvertfall når du oppnår det du ønsker :) Jeg er kaffetørst, men kanskje jeg skal roe litt ned? Ta meg en flaske vann heller, kan vente med kaffen til i ettermiddag :p
Høres rimelig ut, og det er ikke lang tid i den store sammenhengen uanset! For hva er alternativet.... Det eksisterer ikke noe alternativ for min del:)
Jeg står i fare for å få en overdose kaffe i dag. Skal i blandet voksen- og barneselskap i dag, med pølser og gele og sjokoladekake og alt som hører med. Kaffekoppen blir nok god å ha når søtsakene går unna - jeg må jobbe litt ekstra med meg selv kjenner jeg, men er glad jeg er i stand til å føle at kaffe er kos:)
Haha! Signerer denne! Herlighet som jeg kjenner meg igjen i det sitatet der... :o
Jeg har lenge hatt mistanke om at 8-10 kopper kaffe m/fløte hver dag er min store partystopper, men gjør jeg noe med det...? nei. Jeg kan ikke utstå svart kaffe lenger, etter at jeg kom inn i fløtehimmelen.... :hjelp:
Bør kanskje avvenne meg selv først som sist jeg? Digger nemlig kaffe med fløte og litt kanel, men leser jo her at det kan være litt negativt. Dessuten har jeg mye, eller endel, vondt øverst i magen,mellomgulvet, noe jeg har tenkt litt på at kanskje er kaffen! :confused:
Prøve en dag uten kaffe med fløte i morgen og se om jeg merker noen forskjell i magen!
Så får jeg heller spise litt mer ost for å få i meg fett..:p
Koffeinabstinenser. Ja, det er faktisk en réell ting, og kan fortsette i noen dager før det går over. Koffein er tross alt et svakt sentralstimulerende middel, så abstinenser er desverre å forvente.
Jeg prøvde å leve uten kaffe i tre uker og hadde hodepine hele tiden. Så begynte jeg å drikke kaffe igjen, problem solved :p. Det gjorde i alle fall null og niks forskjell for vekttapet mitt, og det var også grunnen til at jeg prøvde å kutte det ut, etter å ha drukket kaffe daglig i femten år.
Moren min husker fra hun var liten at om hun fikk hodepine, så ga mormor henne kaffe.
Et tips for å få i seg Cocosa (i stedet for fløte): De fleste helsekostbutikker og noen Meny-er selger en te fra Yogi Tea som heter Choco. Brygg den litt sterk, ha i noe slags søtning (jeg bruker stevia), litt ekte vaniljepulver og en ss Cocosa. Og så visper du sammen med en sånn melkeskummer som de f.eks har på Ikea: www.ikea.com/no/no/catalog/products/30100041. Blir nesten som kakao i smaken. Men du bør drikke det ganske raskt, ellers flyter Cocosan opp igjen. Jeg klarer bare ikke konsistensen på Cocosa :p
Å, så godt å høre! Jeg prøvde meg også uten kaffe, men klarte aldri å bli kvitt abstinensene - ikke engang etter flere måneder :o. Nå drikker jeg 2-3 kopper om dagen, og vekta går da nedover. Tror kanskje Atkins (som jeg har holdt meg til) er litt "religiøse" med det der, at man ikke skal være "avhengig" av noe som helst? Alkohol er jo heller ikke akkurat godkjent der i gården? ;) Ikke at jeg drikker det i samme mengde som kaffen, altså. :D
Kaffe inneholder koffein som kan være positivt både for energi-(og dermed aktivitets-)nivå samt påvirke lipolysen (nedbryting av fettvev) positivt. Alkohol er bare tomme kalorier (7kcal per gram) på samme måte som mel og andre raffinerte karbohydrater. Konklusjon, kos deg med kaffen din!:D
Det skal jeg gjøre! Har ingen problemer med å kutte ut rødvin (selv om jeg er veeeldig glad i det også), men kaffekutt gjør livet trist, synes jeg :p Men det du sier om alkohol - kalorier teller vel ikke vi? Og litt vin skal jo ikke ødelegge vekttapet, i følge det som sies i ketolyse-boken? Selv mener jeg bestemt at jeg legger på meg av vin, så det er ikke annet å gjøre enn å kutte (ned). Ser at noen mener det skyldes at leveren ikke kan brenne fett hvis den må brenne alkohol? :confused:
Vi teller ikke kalorier, men alkohol er gift så å få spaltet og brent det tar prioritet over alt annet leveren gjør så lenge det finnes i blodet. Leveren er ansvarlig for det meste av prosesser som foregår på ketogen kost, deriblandt dannelsen av det lille sukkeret vi trenger (glukoneogenese) og spalting av fett. Alt annet blir med andre ord satt på pause til alkoholen er ute av kroppen.
Edit: det vil si, vi lar kroppen telle kalorier selv. Den vet hva vi trenger bedre enn vi noengang vil vite!
Jeg er så heldig at jeg ikke får abstinenser om jeg ikke drikker kaffe. Noen dager kan jeg drikke en kanne, og så kan jeg gå mange dager uten at jeg en gang tenker på kaffe.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.