< Tilbake til oversikten

Hva smaker bedre enn splenda?

stinemora sa for siden:

Jeg har testa ut splenda et par ganger og den smaken kommer jeg aldri til å like eller venne meg til:eek: Og nei, jeg brukte ikke for mye, tvert imot ganske lite.
Noen som vet hvilke merker som smaker bedre? Er natreen bedre på smak f.eks?

Gracella sa for siden:

Jeg synes at splenda er bedre i te enn natreen, så der er vi forskjellige. Det beste er nok å prøve ut selv.
Sukrin er også godt, men har en isete bismak som kommer altfor godt fram enkelte ganger....

Rin sa for siden:

Jeg bruker stort sett stevia, men vet at mange ikke liker den smaken, heller. :cool:

stinemora sa for siden:

Mm ok:) Skulle ønske det fantes ett perfekt produkt!
Kjedelig å fylle opp skapet med alt mulig også, bare for å teste om det smaker greit..derfor jeg "ønsket" meg et råd:)

marjusen sa for siden:

Finnes det et søtningsmiddel som heter aspartam som kan kjøpes på butikk og søte forskjellige ting? For den smaker jo ganske godt i brus jaffal.

Men aldri hørt om at det går ann å kjøpe i løsvekt :confused:

Ferskenbeinet sa for siden:

Jeg ville ikke brukt mer aspartam en strengt tatt nødvendig, det er hvertfall sikkert! Aspartam tåler ikke høy varme og kan derfor heller ikke brukes i baking og varm mat.

Jeg bruker som regel en blanding av sukrin og stevia om jeg skal bruke søtning. Det er naturlig søtning og bedre for kroppen vil jeg tro!

Lisbeth sa for siden:

Jeg liker best Hermesetas men vet ikke om det er å få tak i i Norge.. jeg kjøper det i Sverige.

Klistine sa for siden:

Brukte natreen på pannekaker nettopp. Det smakte nam :D

Tror nok forskjellige søtningsmidler er gode til hvert sitt bruk :)

jvb sa for siden:

Hva smaker bedre enn Splenda?

Mmmmmm en mør biff med bernaisesaus eller smør og soppstuing, f.eks.

:)

Lisbeth sa for siden:

:ja::lol:

Gerd sa for siden:

Oh yeah :ja: :D

LiMe sa for siden:

Sukralose ble forsket frem og patentert i 1976. Sukralose er kjent under merkenavnet Splenda og er 400–800 ganger søtere enn sukrose (sukker). Sukralose fremstilles av sukrose gjennom en prosess der tre hydrogen-oksygengrupper erstattes med tre kloratomer. Resultatet er at kroppen ikke kjenner det igjen som et karbohydrat, og det gir derfor ingen kalorier. Det har en ren søtsmak og tåler oppvarming i motsetning til de fleste andre kunstige søtstoffer i dag. Sukralose er tillatt i mer enn 80 land[1]
Sukralose ble nylig tillatt i EU og har fått tildelt E-nummeret E-955. I Norge har myndighetene gitt en midlertidig godkjenning til en håndfull norske produsenter. Cola Light er etter et par års bruk ikke lenger søtet med Sukralose. I USA har stoffet vært tillatt siden 1999[1].
I 2008 er sukralose brukt som ingrediens i Yoplaits Dobbel 0% yoghurt.
Nå tror svenske forskere at stoffet kan være kreftfremkallende[trenger referanse]. Deler av sukkermolekylene erstattes med kloratomer i en kjemisk prosess, klororganiske stoffer kan føre til mutasjoner, kreft og skader på forplantningsorganene[trenger referanse].
Dette er sakset fra Wikipedia. Kanskje en idé å bruke minst mulig av dette stoffet!

marjusen sa for siden:

Dette kan da ikke stemme? Splenda innheolder da 97 KH pr 100 gram. Og det er da ikke ett sukkeralkohol, men vanlig karbohydrat som tas opp i kroppen på lik linje som vanlig raffinert sukker.

Poenget med Splenda er vel at det er mange ganger søtere og veier veldig mye mindre. Så 1 dl splenda har veldig mye mindre KH enn 1 dl sukker. Men søter like mye ca.

Marius

LiMe sa for siden:

Jeg vet ikke, noen som er eksperter her?

raindew sa for siden:

Jeg har akkurat fått pakke i posten fra iherb, med sukrin (40kr for 454g!), stevia i små porsjonspakker og flytende stevia med vanilla cream smak. Mmmmm :) Første gangen jeg har prøvd stevia, og jeg liker det! Drikker nå kaffe med fløte og noen dråper stevia vanilla cream... Luksus:D

Splenda og natreen har jeg fått totalt avsmak for, samme med Sweet'n Low som er laget av saccharin (blærekreft, anyone?)

Det er jo best å avvenne seg med dette sukkerdritet, men hvis man absolutt må ha noe så er vel "naturlig" best?

marjusen sa for siden:

Personlig mener jeg at litt sukker eller litt søtning ikke skader. Personlig skjønner jeg ikke hvofor man ikke kan kose seg med litt søtt. Det er jo en like naturlig del av kostholdet som alt annet vi putter i munnen.

Jada, KOS = MAT = IKKE SANT, vet noen mener dette. Men jeg koser meg med mat, og det skal jeg fortsette å gjøre:D

raindew sa for siden:

Hvis man klarer å begrense seg, så er jo det flott og fint. Men jeg vet med megselv at jeg (ihvertfall nå) må være veldig forsiktig for ikke å ramle helt på sukkerkjøret igjen.

Hamster59 sa for siden:

Hvis jeg skulle spise noe sånt som grøt (f.eks. rømmegrøt) er det ingen ting som smaker bedre en brunt sukker. Men det er jo ikke akkurat lavkarbo. Det positive er at det trengs veldig lite for å sette smak på grøten. Kan evt. blandes med stevia eller sukrin. De anser jeg for å være minst farlig av søtstoffer. Er skeptisk til både aspartam og sukralose (splenda). Mener også at xylitol burde vært brukt mer, det utvinnes av bjørk. Vet at det tidligere ble brukt i tyggegummi, men nå inneholder de fleste aspartam eller sukralose. En av grunnene til at jeg nesten ikke bruker tyggis lenger.

stinemora sa for siden:

Haha:D

stinemora sa for siden:

Det er nok ytterst sjelden jeg kommer til å ta i bruk søtning på denne kuren, men de få gangene det vil bli aktuelt er det greit at det smaker noenlunde ok og:)
har fått noen tips da, takk!

Veggpryd sa for siden:

Jeg bruker Stevia - synes det er helt greit. Den flytende - med dråpeteller. :)

erruslank sa for siden:

På Kiwien min har de en sjokolade søtet med xylitol. Den er faktisk ikke så verst. Kanskje en anelse "kald", men et godt alternativ om du virkelig MÅ ha sjokolade. Ikke ble jeg dårlig i magen heller.

Nå bruker jeg i grunn nesten aldri søtning, men det lille jeg bruker er flytende natreen. Har også pulvervarianten av suketter. Får prøve det i en form for bakverk snart :) Kanskje det kan funke i ostekake?

Gracella sa for siden:

...Men kanskje ikke i teen :D

aatinka sa for siden:

:sikle: Hvorfor "eller"? :p

Jeg bruker Sukrin, men har bestilt stevia nå og venter spent på den. Syns sukrin smaker greit kaldt - men ikke så godt i varm drikke. Jeg har ikke prøvd noe særlig i bakverk heller.

jvb sa for siden:

Hehe nei, kanskje ikke i teen :)

Alkazelters sa for siden:

Selve sucralosen blir ikke tatt opp i kroppen, men fyllmassen i produktet Splenda, Maltodextrin inneholder karbohydrater som blir tatt opp i kroppen.

ada-emilie sa for siden:

Splenda inneholder ikke bare sukralose. Det er gunnen til kaloriene.

Natreen suketter smaker best i te. Splenda har jeg ikke prøvd pga kaloriene. Sukrin er godt men søter kun 75% og jeg få diare av det. Stevia smaker ikke godt.Ikke den som liksom ikke har ettersmak heller. Kanskje den Steviaen med vanilje er bedre.

marjusen sa for siden:

På norsk betyr dette at?

Fint om du forklarer dette nærmere. Betyr det at det er de 97 grammene pr 100 gram som står bakpå som skal telles? Mindre? Mer?

Alkazelters sa for siden:

Du skal telle med alle som står på pakken. Husk at en teskje splenda bare veier en tiendel av en teskje sukker.

marjusen sa for siden:

jepps, som jeg også skrev og påpekte før i tråden her

ada-emilie sa for siden:

Står det ikke på pakken hvor mange kalorier det er pr teskje da? Synes jeg husker jeg så etter det og så satte pakken fra meg i hylla etter å ha lest det skuffende som sto der.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.