< Tilbake til oversikten

Kremfløte vs matfløte?

Klistine sa for siden:

Ser det blir brukt så og si kun kremfløte her inne.. Jeg har brukt matfløte jeg, er det fyfy, eller hva er forskjellen på dette?

forvirret

HP sa for siden:

Matfløte har mindre fett og litt mer karbohydrat enn kremfløte, matfløte er et lavfett-produkt.

Matfløte: 20g fett, 3,9g karbohydrat
Kremfløte: 38g fett, 2,9g karbohydrat

På Ketolysekuren er kremfløten det beste valget. :ja:

Jorkla sa for siden:

Karbohydrat innholdet pr 100 ml er forskjellig. Det er mer karbohydrater i matfløte enn i kremfløte. Det er også mindre fett pr 100 ml i matfløte.. - pluss at kremfløte setter myyyyyye bedre smak.. :rolleyes:

Jorkla sa for siden:

Oppgitt pr 100 g

Kremfløte
energi 1491 kJ (362 kcal)
protein 2,1 g
karbohydrat 2,9 g
fett 38,0 g

Matfløte
energi 853 kJ (205 kcal)
protein 2,7 g
karbohydrat 3,9 g
fett 20 g

Som du ser så er det ett g karbo i diff, pluss at fettinnholdet har en diff på 18g..

Klistine sa for siden:

Aaaaah :) Takk for svar!

Kan man bruke kremfløte til de samme tingene som matfløte? Jeg bruker å koke ut stekepannen på matfløte for å få saus - kan man det med kremfløte også?

Alltid trodd kremfløte var til krem og matfløte til mat jeg nemlig :p

Rin sa for siden:

Du kan bruke kremfløte til alt du tidligere har brukt matfløte til - og få bedre smak. :p

Klistine sa for siden:

Supersmart :D takk takk!

Jorkla sa for siden:

Det er tine`s gave til Matnorge.. :-DDDDd

senorita sa for siden:

jøss jeg har også tenkt det samme.. matfløte til mat og kremfløte til krem... trodde ikke kremfløte var noe særlig egnet til å kokes og sånn... og så har den mye kortere holdbarhet da.. :/ Smaker ikke noe søtere altså?

Jorkla sa for siden:

jeg synes ikke det.. Det økte fettinnholdet gjør faktisk at fløten ikke skiller seg like lett som matfløte.. Ikveld lager jeg laks i fløte og parmesan saus.. oppskriften sto det matfløte men funka som bare det med kremfløte...

LineJM sa for siden:

"kremfløte til krem og matfløte til mat" :lol: Nå lo jeg godt.
Matfløte er jo et relativt nytt produkt fra tine da. Før så var det bare fløte og kaffefløte. Er ikke sikker på når matfløten kom men det kan ikke være mer enn 10-15 år siden?

senorita sa for siden:

Vel for 15 år siden var jeg 11 år og jeg laget ikke så veldig mye mat selv da :P Jeg har ALDRI brukt kremfløte annet enn i kaker o.l... frem til nå :P

Jorkla sa for siden:

alt er relativt når det kommer til alder ihvertfall.. 10-15 år gammelt produkt er i ordets rette forstand gammelt for min del..

Rin sa for siden:

Neida, matfløten er ikke så mye eldre enn mobiltelefonene som var billige nok til at "alle" plutselig hadde dem. :) Uansett - det er ikke noe søtt i kremfløte, det må man jo tilsette når man lager krem uansett, må man ikke? (Aner faktisk ikke, har aldri vært en kjempefan av krem)

Klistine sa for siden:

For 10-15 år siden var jeg i barnehagealder omtrent, så det er kanskje ikke så rart at jeg tolker navnet på fløtene på den måten da :)

LineJM sa for siden:

Sikkert ikke. Det bare slo meg som morsomt :rolleyes:
Er ikke så veldig vanskelig å underholde jeg...:p

torgn sa for siden:

Jeg har aldri brukt annet en kremfløte til matlaging jeg, enten det er fløtegratinerte retter, kremet soppstuing...osv...

RaoulDuke sa for siden:

Soppstuing er vel det eneste jeg fremdeles bruker matfløte til. Syns det blir sånn ekkel sleip konsistens på den med kremfløte...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.