Jeg er ny her, men har vært lavkarbointeressert en god stund. Er overbevist om at mange helseproblemer er forårskaet av dagens kost med mye sukker og stivelse.
Jeg er en jente på 26 år som startet lavkarbo for 1-2 uker siden. Først nå har jeg for alvor lagt om kostholdet mitt, og har kuttet det meste av karbohydrater (foruten litt grønnsaker og ryvita knekkebrød etc). De første dagene var jeg mye uvel, og er det vel egentlig fortsatt.
Hovedgrunnen til at jeg begynte med lavkarbo var vel hovedsaklig av helsemessige årsaker. Er normalvektig, og har i utgangspunktet veldig lite fett på mage, men mer på rumpe/lår. Jeg har alltid vært glad i kjøtt og fett, så det har ikke vært det største problemet å kutte ut karbohydratene:)
Mitt hovedproblem er at jeg sliter med angst og uro, og mye spenninger i kroppen. Jeg har mye hjertebank, som gjør at jeg kjenner hvert eneste hjerteslag. Ikke uregelmessig, bare at banker hardt. Har vært til hjertespes. flere ganger; alt normalt. har også vært endel plaget med svimmelhet og M.E liknende symptomer. Har også fått behandling for angsten min,men og går på betablokker for hjertebanken. Har følt meg helt tappet, og har "cravet" mye etter raske karber. Jeg tenkte at dette muligens kunne bli bedre av et kosthold uten så mye karbohydrater. Jeg vet at det er vanlig med abstinenssymptomer i starten, men jeg blir jo litt bekymret. Jeg er kvalm når jeg våkner (særlig hvis jeg har spist mye fett kvelden før), hjertet banker enda kraftigere (har som sagt slitt med hjertebank til tross for at jeg går på betablokker), blodtrykket har steget (har normale verdier nå- svingte mye før lavkarbostart, og var ofte veldig lavt)
Tar ca 500 mg magnesium fordelt utover dagen, men får løs mage hvis jeg tar overstiger dette. Er man nødt til å ta kaliumtabletter også?:confused: Må man ikke ha resept på det? Spiser avocado nesten hver dag, og det er jo rik på kalium?
Det skal sies at jeg føler meg også mer opplagt, har mykere hud , mindre muskelsmerter, mindre irritabel, stabilt blodsukker uten å ha "craving", nesten kvitt cellulitter:D og er også mindre svimmel når jeg reiser meg (det har nok med at blodtrykket har økt. Ligger nå på rundt 120/80). Jeg føler meg annerledes bra, hvis dere skjønner. Hehe.
Jeg ligger heller ikke altfor lav på karbene ; kanskje rundt 50 g om dagen uten at jeg har regnet eksakt. har heller ikke kuttet tvert, men redusert endel de første dagene. Den plagsomme hjertebanken (som også er stress/angstrelatert), har liksom ikke blitt så mye bedre. Til tider verre. Særlig på kvelds/nattestider. Hadde mye hjertebank og lavt blodtrykk etter inntak av sukker og hvete tidligere, og dette er deilig å slippe.
Er kroppen i en slags stressmodus nå, og bør jeg øke karbene enda mer? Da føler jeg liksom at jeg er tilbake på square one, men dette gjør meg veldig sliten da jeg sliter mye md hjertebank ellers også. Har jo hørt og lest om mennesker som blir kvitt sin hjertebank og uro på lavkarbo. Jeg må kanskje bare gi det litt tid. Har også vurdert om jeg spiser for mye melkeprodukter, som fløte, seterrømme, cottage cheese. Har ikke spist så mye av dette tidligere, og kanskje det gjør meg ekstra uvel.
Jeg vet at jeg spiser nok. Drikker 1-2 kopper kaffe per dag og endel pepsi max. Ja, jeg vet jeg bør slutte men...:eek: har hjertebankplager uansett, men det blir vel ikke akkurat bedre av å drikke det.
Noen som kan gi noen gode råd, og/eller har opplevd det samme?
Takk for et flott forum, med mye god kunnskap inspirasjon:)
Hei hei jeg har gått på ketolysekuren i 2 mnd nå og jeg har også opplevd å ha hjertebank men er ikke sikker på hvorfor asså...Kanskje jeg har det når jeg ikke har fått i meg nok mat ,går lenge mellom måltidene nå.Men noe råd har jeg ikke bare at jeg opplever dette jeg også:)
Kanskje noen som vet hvorfor?
Ja magnesium tar jeg og så sprøtt jeg skal begynne på yoga neste uke er planen...men hvordan hjelper yoga på hjertebank tenkte det kanskje hadde noe med kosten siden jeg ikke har hatt det tidligere nå er det jo nesten daglig.
Jeg har perioder hvor jeg spiser veldig lite karber, og da får jeg hjertebank i en liten overgangsperiode. Da bare spiser jeg dobbel dose magnesium til det går over. Tar ikke magnesium daglig til vanlig, kun de gangene dette skjer.
Ja ,det kan nok stemme at det er når jeg har fått i meg for lite mat /karb at jeg får hjertebank asså...
Sandra10 det gjelder kanskje deg også så du ikke bekymrer deg for mye.
Jeg lever jo gjerne på ca nullkarbo i lengre perioder, og det går seg til etterhvert altså. Bare gjerne i starten at hjertebanken kommer, det gir seg etterhvert selv om jeg ikke øker på karbene :).
Ikke godt å si. Men jeg har hatt hjertebank en liten stund nå som jeg har vært veldig striks på maten, og veldig lite karber, bestilte magnesium fra nettet i går, og da jeg våknet opp i dag så var hjertebanken så og si borte.
Det er vel kanskje noe med et kroppen skiller seg med en del vann når man er strikt på maten igjen. Jeg spiste ikke voldsomt med karber i perioden før nå, men litt mer fiberrik og ost og sånn, men kroppen samla en del vann på grunn av sykdom. Så da vil det jo gjerne følge med en del mineraler ettersom tørsten også øker, men at det stabiliserer seg med litt tid.
Det er jo ikke nødvendigvis det jeg sier. Det jeg sier er at jeg har brukt det i en overgang til det har gitt seg når jeg har hatt perioder hvor jeg har spist noe mer karbohydrater enn vanlig, og så har jeg ikke trengt det mer, da hjertebanken har forsvunnet tross jeg har fortsatt med akkurat det samme kostholdet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.