Ja, det lurer jeg på, mer spesifikt tenker jeg på brystkorg, altså ribbeina. De består jo til dels av brusk, og ikke alle er festet til brystbeina.
Jeg merker selv at jeg har mistet veldig mye fett i sida fra brystet og til midja, og kjenner ribbeina mine ganske godt, men som jeg ser det (nå skal ikke jeg si at jeg ikke har et litt forvridd bilde av hva som er i speilet) så synes jeg brystkorga ser bred ut, jeg er litt bred over skuldrene, kort i ryggen, er lang- og tynnlemma og har smale hofter, og øyensynlig en kort midje. En god blanding av spedbygd og litt mannete i kroppen, altså :p.
Brystkorga rommer jo mange indre organer, og fett rundt indre organer er jo et kjent fenomen, jeg hadde faktisk 41% fett da jeg veide rundt 80 kg.
Mulig dette er et søkt spørsmål, altså, men er det mulig, at skjelettet følger etter når man begynner å nærme seg en normal fettprosent?
Skjelett krymper ved alder, spesielt i høgda.
Men breie skuldre, og stort brystkabinett er forsåvidt permanent, om dette endrar størring, så er det som oftast grunna sjukdom, man kan ikkje "slanke vekk" skelettet sitt. :)
Om du er misfornøyd med proporsjonane anbefale eg å laga eit treningsprogram, slik at du kan utlikna det :p
Ribbeina kan jo bli pressa utover av fett på innsiden. Dette er for eksempel et symptom på Cushing's syndrom (jeg har googla nå ja). Og som du sier når man går ned i vekt skulle man jo tro noe hendte. Det vil jo ikke være tomrom inne i kroppen, vil det vel? Nei, jeg har ikke peiling på dette, men det virker rimelig at ribbein som har blitt pressa utover av fett kan "gli" innover igjen. Bare en gjettning fra min side selvsagt. Vi får vel et svar når sykepleierne våkner til liv. :)
Brede skuldre går det ikke an å gjøre smalere. Men driver du mye kondistrening, øver opp lungekapasiteten som en operasanger ol, blir lungene større og det presser ribbena utover og gjør "skroget" større. Dette er vel neppe tilfelle med deg, men en skulle jo også tro at en stor kropp trenger større lunger og en liten mindre. Gravide får eks. også større lunger under graviditeten. I så fall kan du jo håpe på at lungene dine blir mindre etterhvert som du blir mindre...
Hehe, nei, jeg tror selvsagt ikke at skuldrene kan bli smalere :).
Det var vel for mye å håpe på uansett. Jeg er ikke særlig stor lenger, heller, og noe treningsregime kommer ikke på tale.
Faktisk har jeg ganske store lunger, men det ligger visst til familien, for det har pappa også uten å være overvektig. Vi er ganske høylytte, for ikke å snakke om sangere. Men ettersom jeg vel bare har en sju åtte kilo overvekt så er det vel ikke så mye å satse på at akkurat dét kommer til å endre seg.
Uhm ... De er veldig smale og litt beinete. Jeg tror jeg er 89-90 cm om hoftene, og ca 85-86 rundt midja, altså ikke en god midje hofte-ratio-kandidat. Har nok fortsatt litt å gå på i midja, forsåvidt, men hoftene får ikke lov til å bli smalere nå :cool:.
Når jeg drev og søkte på dette (i natt ;))fant jeg en gammel korsett-tråd som du starta i 2008, Photo. Der sto det jo ting som kanskje kan være relevant. Men det hadde vært interessant å hørt fra fagfolk her ja.
Ja, det stemmer. Men konklusjonen ble vel at den eventuelle altereringen av kroppen ville i beste fall være midlertidig, så vidt jeg husker.
Interessant at du nevnte Cushing også, forsåvidt. Jeg ble nemlig utredet for det for sju åtte år siden nettopp på grunnlag av kroppsfasongen min, men jeg hadde det ikke. Det er jo langt fra så framtredende nå, da. Og det kan hende at brystkorga mi ikke er så bred som jeg skal ha det til. Men jeg er så vant til tanken på at ryggen min er bred som en låvedør, så det er kanskje bare noe som sitter i.
Og, altså, jeg er jo ikke direkte misfornøyd med kroppsfasongen min, altså, ser jo at ting jevner seg ut! Ble bare litt nysgjerrig på akkurat dette.
Brystkassen kan øke i størrelse, helt riktig fordi brystbeinet består til dels av brusk. Det finnes visse øvelser som bodybildere gjorde før, for å trene opp brystmuskel og den brede ryggmuskel samtidig, og den lagde et såpass strekk i brystet at med mye trening kunne brystkassen utvides med 10 cm over noen år.
Tror øvelse het Cross overs on bench men det skal du ta med ei klype salt, det er over 23 år siden jeg trente den.
Om skjelettet kan endres som følge av lavkarbo, er jeg mer skeptisk til, men en skal aldri si aldri, for det er så mye andre forandringer som skjer, så hvorfor ikke?
Nå vil jeg ikke ha bredere brystkorg, da :p. Og så tenker jeg vel også litt på det at jeg har under ti kilo overvekt, og det kanskje ikke er noen stor sjanse for at den kommer til å endres.
Men det skal også sies at jeg legger på meg "som en mann". Lite på bein, armer og hofter, men mye særlig over ryggen og i midja og noe på magen, så det som måtte være igjen av overflødig fett er stort sett fordelt på de stedene, noe som gir kroppsfasongen min til dels et litt "maskulint" preg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.