I starten er det vanskelig med alle disse bedreviterne :ja:
Det var bare mine nærmeste som viste om det, men etterhvert som vekta gikk nedover og jeg ble sikrere i min "sak" så ble jeg tøffere til å svare ;)
Et standarsvar fra meg: "Hva er så farlig med naturlig mat og ferske grønnsaker da?"
Jeg vurderte også å holde det hemmelig i frykt for sånne fordommer, men det var jo vanskelig å komme med en troverdig forklaring til kolleger når jeg plutselig satt med en salat til lunch framfor all den møkka jeg spiste før.
Så jeg forklarte hva greia var.... det som er så bra er at jeg jobber som administrator på et sted hvor vi bedriver helseforskning, så i stedet for fordommer fant jeg mange som støtta meg, og de som visste lite om det ble derimot nysgjerrige og ville vite mer. Dette har ført til mange gode samtaler rundt lunchbordet om fordeler og ulemper ved forskjellige kosthold, men ingen er uenige i at reine fine råvarer og grønnsaker er en dårlig ting. ;)
Det var vel en tråd for en måned siden hvor mange gode argumenter man kunne bruke kom opp.... noen som husker hva den het?
Jeg blir også bare møtt med positiv interesse. Men så er jeg nøye med å understreke at jeg tror dette passer bra for meg, men er kanskje ikke det rette for alle andre. Ingen "misjonering" altså - med mindre folk faktisk vil ha litt mer info (nå er jeg helt ny selv, så jeg tar uansett alle forbehold).
I dag skjedde det noe morsomt i lunsjen. Etter spørsmål fra en kollega om hva jeg spiste og hvorfor (3 greske lammeboller og en eggelapp) kom det en dame inn som var ukjent for oss andre. Min kollega reiste seg straks opp og utbryter: "Nei men, deg er det lenge siden jeg har sett. Og hva har du gjort - det er jo nesten ikke mer igjen av deg". Hvorpå damen fikk en god klem. Damens svar: Det er lavkarbo, det - hadde ikke klart dette uten.
Tror ikke jeg får noen flere forklaringsproblemer med den gjengen.