I starten er det vanskelig med alle disse bedreviterne :ja:
Det var bare mine nærmeste som viste om det, men etterhvert som vekta gikk nedover og jeg ble sikrere i min "sak" så ble jeg tøffere til å svare ;)
Et standarsvar fra meg: "Hva er så farlig med naturlig mat og ferske grønnsaker da?"
Jeg vurderte også å holde det hemmelig i frykt for sånne fordommer, men det var jo vanskelig å komme med en troverdig forklaring til kolleger når jeg plutselig satt med en salat til lunch framfor all den møkka jeg spiste før.
Så jeg forklarte hva greia var.... det som er så bra er at jeg jobber som administrator på et sted hvor vi bedriver helseforskning, så i stedet for fordommer fant jeg mange som støtta meg, og de som visste lite om det ble derimot nysgjerrige og ville vite mer. Dette har ført til mange gode samtaler rundt lunchbordet om fordeler og ulemper ved forskjellige kosthold, men ingen er uenige i at reine fine råvarer og grønnsaker er en dårlig ting. ;)
Det var vel en tråd for en måned siden hvor mange gode argumenter man kunne bruke kom opp.... noen som husker hva den het?
Jeg blir også bare møtt med positiv interesse. Men så er jeg nøye med å understreke at jeg tror dette passer bra for meg, men er kanskje ikke det rette for alle andre. Ingen "misjonering" altså - med mindre folk faktisk vil ha litt mer info (nå er jeg helt ny selv, så jeg tar uansett alle forbehold).
I dag skjedde det noe morsomt i lunsjen. Etter spørsmål fra en kollega om hva jeg spiste og hvorfor (3 greske lammeboller og en eggelapp) kom det en dame inn som var ukjent for oss andre. Min kollega reiste seg straks opp og utbryter: "Nei men, deg er det lenge siden jeg har sett. Og hva har du gjort - det er jo nesten ikke mer igjen av deg". Hvorpå damen fikk en god klem. Damens svar: Det er lavkarbo, det - hadde ikke klart dette uten.
Tror ikke jeg får noen flere forklaringsproblemer med den gjengen.
Jeg har heller ikke nevnt det for så mange:) Men nevnte det for broren min som er en bedrevitende 1.års-journaliststudent:P Han synes det var noe tull, og mente variert kost (med karber inkludert, men selvfølgelig ikke godis og chips osv) var det beste. Jeg kom med masse argumenter om insulin og glucagon osv, og etterhvert ble alt jeg sa veldig mye biokjemi, og da skjønte han ikke så mye, men han holdt da litt kjeft for han veit at jeg har peiling på hvordan cellene i kroppen vår fungerer (studerer bioteknologi):P
Men har ingen tru på at han kommer til å legge om til lavkarbo (selvom han kunne hatt nytte av det pga noen kilo for mye)
Jeg holdt det ikke hemmelig med vilje, jeg bare lot være å prate om det. Nå når det vises godt så spiser jeg osteknekkis med meierismør i full offentlighet og mange blir lange i maska. Men de ser jo at det virker. :) Skeptikerne sender jeg hit inn å titte. Jeg orker ikke å diskutere det kjenner jeg.
Bedrevitere finnes uansett. Ta det med ro, og husk at de som kommer med denne typen kommentarer, sannsynligvis vet langt mindre om emnet enn du gjør selv. Deres spørsmål/påstander spiller vel ingen rolle så lenge du vet at maten du spiser er sunn og optimal for kroppen din?
Jeg liker ikke å snakke om slanking som sådan med gud og hvermann, så jeg pleier bare å si at jeg må kontrollere blodsukkeret mitt, og rett og slett ikke tåler mel/sukker så godt. Det er jo sannheten, og folk er ikke så ivrige etter å protestere da. :cool:
Jeg har vært heldig ingen har spurt "dumme" spørsmål, alle bare kommenterer hvor lett jeg beveger meg og hvor godt jeg nå ser ut nå. Da forteller jeg om lavkarbo, og "salatgjengen" på jobben har vokst.
Jeg tenkte det samme som deg når jeg begynte... så prøvde jeg å veie opp salaten for å se hvor mye 100 gram egentlig var.... det er temmelig mye salat :)
Jeg har faktisk ikke møtt noen som har motargumentert valget mitt, men heller blitt veldig nysgjerrige på hva det innebærer:) Jeg ble selv "opplært" av et par kollegaer, og nå lærer jeg bort det jeg vet om dette til tre venninner som har blitt veldig gira på å begynne etter at jeg kom igang!:) Moro:) Men du, blås i det andre tror... At de argumenter slik om noe de egentlig ikke vet noe om sier jo mer om dem:)
Huff, ja. Hørt alle de kommentarene med flere. :lol:
Når jeg var ny på lavkarbo, mente jeg selvfølgelig at jeg hadde oppdaget noe nytt og revolusjonerende, og fortalte andre om hvor god effekt det hadde på meg og at jeg ikke behøvde være sulten lenger og at jeg endelig hadde funnet et kosthold som faktisk funker - osv osv... hehe. Jeg trodde folk ville bli glade for at jeg kom med gode nyheter, men der tok jeg visst grådig feil. Det er rart det der hvor dypt det sitter hos folk at "det er jo bare å bevege seg mer og spise mindre, så går alt bra..." Jeg var mildt sagt sjokkert over tilbakemeldingene jeg fikk.
Men når jeg tenker meg om så er det de som trener hundreogørten timer i uka, spiser så lite som mulig og aldri har tid til å tenke på noe annet enn mat og trening som har vært de verste. :rolleyes:
Nå sitter jeg her og diskuterer med en kompis som ikke var overbegeistret over at jeg har begynt på lavkarbo igjen.. Han mener mettet fett er meget farlig og ikke bra for leveren og at det hoper seg opp etc.. For det har maaaaange undersøkelser vist til.. Og mener det er masse studier som viser at man kan få hjerneslag og ikke måte på hva han skulle lekse opp her..Han mente at vi kan ikke sammenligne oss med de spreke urfolka som var så aktiv at dem forbrente alt fettet, mens vi som er så late nå kan ikke spise så mye fett fordi vi ikke forbrenner det..
og mente det kunne ikke være sunt å spise så mye fett og sånn på lavkarbo.. Og han vet jo at jeg sprakk på det i fjor..
Jeg vet heller ikke om jeg tror på at lavkarbo er sunt, er ikke overbevist, men slik det er nå er det det som funker for å få meg ned ivekt og da gir jeg igrunn en lang f.. i om det er sunt eller ikke, så lenge jeg kommer meg ned i en trivselvekt..
Man blir jo ganske forvirret, noen er skikkelig i mot lavkarbo mens andre forguder den.. Hvordan kan man egentlig vite sikkert? når alle er SÅÅÅ påståelige.. og det finnes undersøkelser som underbygger begges meninger? :S
Syns dette er vanskelig jeg.. Og han kommer nok aldri til å tro på noe av det jeg sier, han er så staaaa.. Men trenger kanskje å overbevise meg selv om det :P
Men ja. jeg vil helst ikke fortelle dette til noen.. men jeg var så glad og sa til han at jeg hadde gått ned 4 kg og så pratet vi om bearnaise saus og da sa han at det må jeg jo holde meg unna om jeg vil ned i vekt, og da sa jeg at jeg går på lavkarbo.. og da tok han jo helt av :| Ble skikkelig sur og sa jeg bare tok letteste utvei og mente sånt er ren svindel :|
Mine omgivelser var skeptisk, bli tynn med å dytte i seg fett er rart for mange. Har prøvd å forklare hvis noen har ønsket å vite mer. Etter å ha gått ned 13 kg siden 1.8, 18 cm rundt magen, er det INGEN av mine nærmeste som tviler på virkningen:):)
Du skal si til han at mettet fett trolig er det minst farlige fettet vi kan innta, ettersom kroppen nyttegjør seg best av mettet fett. I tillegg produserer kroppen selv mettet fett i leveren (eller noe sånn, håper disse som har peiling korrekterer:P). Mettet fett viser seg også å beskytte mot hjerte og karsykdommer, og at statens ernæringsråd faktisk har friskmeldt mettet fett, men de vil fortsatt ikke at vi skal spise for mye av det siden de mener vi blir feite av det (trolig fordi fett har 9 kalorier mens karber og proteiner har 4). Brystmelk er 50-60% mettet fett, fordi dette er den beste næringen for en baby.
Når vi spiser mye fett og lite karber starter vi en prosess i kroppen. Den kalles fettforbrenning. Kort sagt er denne prosessen meget krevende for kroppen og det gjør at energien brennes mye raskere enn dersom vi lever på karber. Studier har vist at man kan/må spise 7 ganger så mange kalorier for å legge på seg med fett som base i kostholdet enn karber som base i kostholdet. Min personlige mening er uansett at det kanskje vil være en ide å passe BITTELITT på kaloriinntaket i tillegg til karbene. Men slapp av, dersom du går under 70 gram karber om dagen, og spiser godt med fett så brennes fettet og det mye raskere enn de karbenes til kompisen din :). Det er udiskutabelt :D
Når kroppen får mest fett vil også hjertet jobbe mer optimalt enn hva det gjør på karber, nettopp fordi vi får ikke slagstoffer og giftstoffer i kroppen som hindrer hjerte og blodomløp å fungere på den måten det skal
Lavkarbo er en paraplybetengelse som omfavner alt fra 0 til 150 gram karber om dagen og 150 gram karber om dagen er masse karber det. Jeg tror ikke noen har godt av å spise stort mer karber enn det om dagen. Og noe annet som er totalt udiskutabelt er at det værtfall er INGEN osm har godt av raske karber.
Man greier aldri å omfavne alle, og ikke alle vil være enig i at lavkarbo er rett. Og det er jo helt greit for min del. Folk må finne den sti som passer dem selv. Det passer ikke meg å spise masse brødvarer f.eks. Mest fordi jeg fiser så mye av det:p. Det passer meg heller ikke å la maten svømme i vann eller ligge helt unna frukt. Så jeg har funnet min vei.
Det som er sikkert er at det er mer og mer forskning som støtter lavkarbo som sunnhetsdiett, og som en god løsning for mange, ettersom verden stadig er mer klar over at det er karbene som har ført til livsstilssykdommer, karber og lettprodukter - ikke fett. Men det kommer jo aldri til å skje at alle syns det er korrekt. Så man må finne sin egen overbevisning. En god ting kan jo være å gå til legen og ta helsesjekk og en del blodprøver jevning, så får man jo se om fettet er så skadelig for kroppen som enkelte tror.
Du skal også bare drite i hva andre sier, gå ned i vekt, nyt dit nye jeg og helsefordelene, spis hjemmelaget bernaisesaus og kos deg med varer som bestandig har vært "forbudt", husk helsesjekk og slå dette i bordet til folk som er uenige :)
kompisen min tviler ikke på at jeg blir slank, men at man blir SUNN er noe annet enn å være tynn... man kan fint være usunn og tynn.. så han mener jo det er FARLIG å spise så mye fett.. ikke fordi man blir feit, men pga hjerte og karsykdommer, hjerneslag, blablablabla :P
Nei hvorfor.. Jeg har ikke vært særlig hemmelig om det, å de aller fleste var veldig skeptiskte til denne kuren. I følge dem kommer jeg til å legge på meg flere titalls kilo pga fett, jeg spiser for lite osv osv..
Søk opp den studien fra Harvard medical som viser sammenhengen mellom karber og kardiovaskulære sykdommer. Samt at fett (foruten transfett) kun er farlig når man spiser masse karber i tillegg. I tillegg til dette kan du gå på youtube og søke opp MEDISINFAGSKOLEN. Her er en norsk presentasjon om hvor farlig fettet EGENTLIG er og hvordan fettet er satt sammen og hvordan fettet er satt sammen påvirker kroppen :)
Jeg er/var på april 09 forumet :) Sønnen min heter Sondre. Synes bare det var noe kjent med ansiktet og nicket ditt, men kan hende jeg tar helt feil altså:) Går lenge mellom hver gang jeg er der nå, så jeg føler at jeg har falt helt ut dessverre.
Jeg begynte på lavkarbo mandag for to uker siden, og trives veldig godt med det :) Har ikke gått på en sprekk ennå, og er mer motivert til å trene mer også:D
Han mener slike undersøkelser er laget av lavkarbofolk og vil ikke tro på noe om han så får det slengt i trynet på han.. han er av den "gammeldagse" sorten som mener jeg heller skal trene og spise "sunt" ... sukk :|
Trene burde du jo gjøre uansett, hilsen treningsnarkis:p
Om han er så steil, så hvorfor diskutere med han? Gjør ditt og be han holde fred om han ikke kan være litt åpen og lese nyere forskning og finne nyaanser i ting.
Jeg kan fortelle at jeg var hos revmatologen min idag, og da spurte jeg om det var greit å begynne på lavkarbo med tanke på bekhterev'n, og da svarte hu; Ja, vi anbefaler jo alle med revmatiske sykdommer å spise sunt, og lavkarbo er jo sunt!! :D
Hehe nei han blir så sur om han ikke får si meningen sin hehe :P han skal alltid ha rett nemlig :D Ja trene ja, huff.. det får komme når jeg har gått ned litt mer, alt er dessverre et ork og jeg har heller igrunn ikke så veldig mye fritid.. :|
Sondre, ikke Snorre.. he he;) Kaller meg Gladlaks inne der nå, men er der veldig sjelden, som sagt. Men det var innmari moro å se deg her også!!:D
Jeg angrer veeeeeldig på at jeg ikke tok en ordentlig veiing og måling den dagen jeg startet på lavkarbo - men vekta er jeg ganske sikker på siden jeg veide meg et par uker før jeg begynte, og siden da har jeg gått ned 3kg. Og målebånd fikk jeg ikke kjøpt før på lørdagen, men det som er helt sykt er at etter treningsøkta på mandag hadde jeg gått ned 3CM på midjen.. dvs 3cm på to dager!!:D Jeg trener jo mer jevnlig nå, og klarer å trene ganske hardt i forhold til det jeg trodde jeg kom til å orke, og det er moro:)
Er enig i at det er litt vanskelig å føle seg helt overbevist med alle motstridende påstandene i hytt og pine. Men akkurat nå er jeg helfrelst av dette lange foredraget med Gary Taubes, guruen for mange av lavkarbofrelste. videomedia2.swedish.org/media...f4ee9b66ef8f8f
Taubes sier her at alt som gjør oss tykke også gjør oss syke. Årsaken til fedme er også årsaken til sykdom. Det som gjør oss tykke er karbohydrater som driver insulin som driver fettlagring. Altså er det karbohydratene som gjør oss syke, ikke fettet (med forbehold om at karbohydratene gjør også fettet farlig når fett og KH inntas sammen).
Kameraten har nok bare omsorg for deg, og vil ikke at du skal spise deg syk. Men han er blant flertallet som ikke har satt seg inn i at denne gamle kunnskapen er på veg til heder og verdighet igjen (iflg. Gary Taubes var det allment kjent fram til 60-tallet at karbohydrater er fetende). Om noen år vil kunnskapen om dette bli mer allmenn og videre forskning vil få plass i forskningsbudsjettene. Da er vi konger på haugen. Det er min spådom.
Argumentet at undersøkelser på at mettet fett faktisk er ok, er laget av "lavkarbofolk", får man gå lenger på landet med. Jeg fikk hvertfall en a-ha opplevelse da jeg leste boka "spis deg sukkerfri", som blant annet forteller om undersøkelser på lavkarbo som ikke er publisert, nettopp fordi sukkerindustrien er så stor.
Personlig sier jeg at jeg over flere år har vært slapp og ikke klart å yte maks, samtidig som at jeg har lagt på meg, og at jeg da ikke kan spise mel og sukker. Dette godtar de fleste, men som ungdom på lavkarbo, skal jeg ikke legge skjul på at det er mange vanskelige situasjoner som oppstår, hvor jeg selvsagt får en del rare blikk. Trøsten er jo at jeg mangler 200 gram fra å ha gått ned 5 kg på 4 uker, noe som for meg er resultater som taler for seg selv.
Bare for å presisere: Morsmelk inneholder ca 87% vann, ca 7% karbo, ca 4% fett og ca 1,5% protein. Omtrent halvparten av fettet er mettet - dvs opp mot 2% og totalt er det ca 71kcal/100g i melken
Dette vil si at energiprosenten i morsmelk er
karbohydrat 40%
fett 51%
protein 9%
Så: av fettet i morsmelk er halvparten mettet ja
Kilde: [url]www.næringsinnhold.no/morsmelk.html[/url]
Dette er også omtrent samme energiprosent som du finner i potetgull: også laget for å feite oss opp fortest mulig :)
Da er det myyye bedre å tro på studiene som produseres av sukkerindustrien og legemiddelindustrien ü
Dette er edle mennesker som ikke har noe å tjene på at studiene viser det de vil de skal vise;)
Anbefaler boken "Det store kolesterolbedraget" - interessant lesing både om fett, kolesterol og hvordan de fleste studier gjøres, skumle greier..
Pleier i utgangspunktet ikke å snakke så mye om at jeg går på ketolyse, med mendre praten utarter seg.
Men salaten min er ofte et tema på jobb, (alle er av en eller annen grunn missunnelige).
Når f.eks. noen spør om jeg ikke spiser brød, så sier jeg jo litt, men noen jeg baker selv ;). Ellers så er det mange som synes jeg er så sunn med salaten min med avocado og dressing, eller olivenolje.
Og jeg sier at jeg prøver ;) å spise mindre sukker og mere grønt. Og at jeg aldri har spist så mye grønt som nå, noe som er sant.
Ikke bare som et stunt på sommeren eller innimellom, men gjevt. Og jeg fokuserer ikke så mye på fettet når jeg prater om kostholdet mitt. Hvis det blir tema med colesterol, hjerteinfarkt og hjerneblødning m.m., så sier jeg ofte at det er sammen med sukker det blir farlig, ikke når du dropper det :)
Og selvsagt fokuserer jeg på at jeg føler meg mindre oppblåst, mindre vann i kroppen og mere vel, og få sier imot det.
Jeg vurderte også å holde det hemmelig, men da legen min var så positiv så tenkte jeg dritt au,. Folk kan si hva søren de vil, stakkars de som er så vranglærte.
Idag på spenst komjeg i snakk med instruktøren der og hun var veldig veldig positiv til det og anbefalte en del sider og diverse. Så jeg blåser i de som ikke aner hva de snakker om. La de holde på.
Jeg bare unngår å starte diskusjonen med noen som på noen som helst måte har hatt kostholdslære i videregående skole (eller høyere nivå). Disse har så gudekompleks at det er helt ekstremt, og argumentene koker somregel ned til snøfting, himmling med øynene og fantastiske utsagn som "Øøøh, gidder ikke diskutere dette, jeg er tross alt utdannet i dette og jeg tror læreren min vet dette litt bedre enn deg!".
Heldigvis for meg sluker jeg all informasjon rått når jeg engasjerer meg for noe (mens jeg har totalt teflonhjerne for alt annet :rolleyes: ), med resultatet at vennene mine småkjærlig kaller meg "Useless-sama" (-sama: Japansk ærestittel). De siste par årene har kosthold og ernæring vært et ganske dominant interesseområde for meg (delvis fordi jeg har type 1 diabetes), så jeg har god forståelse for mekanismene involvert.
De som kjenner meg gidder ikke diskutere engang, fordi de vet at når Kim påstår noe har han antageligvis sittet og lest, gravd og studert det så nøye at han antagelig har rett. Om noen andre skulle føle for å ta en diskusjon har jeg heller ingen problemer med å forklare dem inngående om insulin, glukagon, lipolyse, forskjellen på ketose og ketoacidose, kosttilskudd, inflammasjon, hvordan dette er relatert til diverse sykdom og strengt tatt hva enn annet de føler for å kverulere på. Har også null problem med å henvise dem til bøker og nettsider dersom de ønsker å lære noe, og er de av typen som totalt nekter å ta til seg informasjon så gidder jeg enkelt og greit ikke. :p
Edit: beklager om jeg fremsto som ei total klyse der. Det jeg mener er ikke at jeg er noen ekspert, men at forståelsen min for kost-relaterte ting er langt høyere enn den mannen-i-gata innehar. :p
Nei, ingen klysefaktor som kom fram av det innlegget. Bare en frelst og kunnskapsrik lavkarbo`er:D
Ja, det er greit å ha noe å slå i bordet med, og jeg håper jeg kan tilegne med noe av den kunnskapen du allerede har lest deg fram til etterhvert. Akkurat nå går det i å veie og regne på karbene, så får vi ta ting når jeg kommer litt mer inn i det.
Takk for gode tips for hva jeg kan si når bedreviterne kommer på banen:D
fnis Jeg diskuterte lavkarbo i ett annet forum med en som sa jeg trengte en veldig virkelighetssjekk :p. Han hadde jo seeeelvsagt master i ernæring og what not. For det har jo alle toskene som er selvutnevnt ekspert og innehaver av den eneste sannhet.
SÅ jeg bladde fram om sultsignal, om fett, om karber, medisinfagskolen, sugar the bitter truth, jamie olivers TED TALK, forskningartikler og sitater fra Gary Taube, og så ble det stilt gitt. Etter 3 dagers "kverulering og diskutering" hvor jeg ble kalt både idiot og ignorat, og sikkert 20 poster fra hverandre med motkrangling :p
Min erfaring er at disse folkene ikke kan legge fra seg at det ikke går an å spise masse fett siden det må være energiunderskudd for å gå ned i vekt. Forsåvidt har de jo rett. Spiser man fett og 4000 kcal om dagen kan man fremdeles gå ned i vekt, men det er jo fortsatt ett kaloriunderskudd tilstede ettersom fettforbrenningsprosessen er veldig energikrevende i seg selv, sånn at man uansett får kcalunderskudd. De forstår bare ikke at man trenger ikke å spise cottage cheese og 1500 kalorier om dagen mens man trener seg ihjel for å gå ned i vekt :). Hvorfor er det så håpløst å banke i hodene på dem?
Jeg kjenner flere som har vært overvektige hele livet sitt, prøvd alt av dietter hvor resultatet har vært mer overvekt etter endt slankekur, og helsen har blitt dårligere for hvert år. De samme folka klarer å si at det eneste som hjelper er den metoden de har prøvd på hele livet sitt og har mislykkes med gang på gang...:rolleyes: Jeg blir matt. :lol:
Tenkte bare jeg skulle nevne at broren min faktisk er litt på gli nå!! Det hadde jeg aldri trudd!!
Snakka litt med han i sta, og det var han som tok opp diskusjonen igjen... han var interessert i høre på det jeg hadde og si, og avbrøt meg ikke hele tiden.... fikk tid til å forklare hva som skjer i kroppen på en enkel og forståelig måte... men han var selvfølgelig skeptisk, så sier han: "Du skjønner at jeg synes dette er rart når det stritter imot alt vi lærte på grunnskolen?", og det skjønner jeg jo selvfølgelig veldig godt :P hehe.... Men forklarte han litt om at noen eldre studier har på en måte bestemt seg for at FETT ER FARLIG, og dette skal vi bevise! Så har de på en måte vist det da, men har ikke tatt hensyn til mengden karbohydrater personene spiste i tillegg!
Broren min blei faktisk direkte interessert i tema, men hadde ikke tid til å snakke så lenge.
Så til dere som føler at alt man sier til enkelte folk blir oppfattet som høl i huet; si likevel meningen din og la dem ha det i tankene til neste gang dere snakker sammen.... da har de kanskje tenkt litt over det og blitt mer nysgjerrig, og har lyst til å gjenoppta diskusjonen med ett litt mer åpent sinn :)
Så moro at broren din faktisk viser litt interesse, knh! :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.