Nei, det mener jeg du ikke trenger. Når du regner på alt det andre du vet har KH, grønnsaker, rømme osv osv. Er du heeelt i grensen på KH inntaket ditt?? Eller ligger du bittelitt under?
Det er vel slik at det ikke trengs å oppgi KH innhold om det er mindre enn 1 gram pr 100 gram. Men slik som ost, rent kjøtt og andre produkter som ikke har KH regner værtfall aldri jeg med.
Og er det noe jeg er litt i tvil om regner jeg kanskje med 1 kh på alt av den typen. Men så pleier jeg å ha ca 5 KH å gå på også, tilfelle jeg har regnet feil o.l
Dessuten er det INGEN krise om du sku få i deg 2-3 KH for mye en dag eller to mener jeg værtfall:D
Marius
PS! Etter noen uker slipper du å veie maten også, da sitter det veldig i fingrene, så jeg veier ingenting lenger nå. Men var veldig nøye i begynnelsen. Jeg kontrollveier engang i blandt da. For ser det hender at øya forandre øyemålet litt etterhvert;) hehe
Jeg teller ikke så mye kh igrunn.. men jeg spiser ikke mat el drikker noe med mer enn 3g kh per 100g da, og så lenge jeg har fremgang så trenger jeg ikke tenke på å begynne å telle ennå. Men jeg orker bare 3 måltider om dagen nå, og jeg har veid maten totalt innimellom for å se hvor mye jeg blir mett på. Og når jeg max trenger ca 250 g per måltid, og noen ganger spiser bare 150g så er det jo begrenset hvor mye kh jeg får i meg da :) Mesteparten av maten jeg inntar er jo under 2g kh per 100 g også :) Ble langt og kronglete dette svaret, men håper du forstod hvordan jeg gjør det ;)
Men en skjelden gang legger jeg inn all maten på mat i data.
(Pleier da å legge en asjett på min elektroniske vekt for så å kunne skrive opp hvor mange gr. paprika, hvor mye pølse m.m. Bare nullstiller vekta mellom hver inngrediens, og slik danderer jeg måltidet. Ved middagsmat, så legger jeg det på vekta før jeg putter det i stekepanna f.eks. Greiest når du ikke skal lage mat til mange og ta en liten bit av det da.
Men kan også legge inn retter der. Fks. ostemuffins 1000gr. inneholder så og så mye, noe du regner ut når du lager der. For så når du skal spise 130gr. av de skrive opp dette....hvis du skjønner.
Det jeg ønsker da, er å kunne se hvor mange % fett,proteiner og kh jeg spiser i løpet av en dag, for å sjekke om jeg ligger sånn ca. på det anbefalte.
5%kh
20% proteiner
75% fett
Slik jeg jeg det, men går du gjevnt og trutt ned, så er det vel ikke nødvendig.
Jeg bare eter jeg, men så har ikke jeg noe mål om å være i ketose. Burde kanskje sjekka hva jeg faktisk spiser noen dager, men... Æsj. Så kjedelig! Har ikke helt tro på at kroppen trenger nøyaktig det samme hver dag. Iallefall ikke på grammet....
For at kroppen skal holde seg i ketose er du helt avhengig av å holde deg under en viss mengde KH. Og da trenger faktisk kroppen nøyaktig det samme. Grunnen er at vi skal få i oss så mye som mulig grønnsaker, mineraler, vitaminer osv. Og da er det viktig å vite hvor mye man har i seg.
Dette gjelder selvfølgelig bare for oss som går på en ketogen diett.
Kanutten mener nok 1 gram karbo / 100 gram ja.
Står jo ofte <1 eller 0-1 g på enkelte matvarer (som regel er det alltid snakk om /100g), og da kan man tenke at det er 1 gram, sånn at man er sikker på å komme under 15/20 gram totalt.
Når det står 0-1 gram teller jeg seff, eller om det står <1 så teller jeg også 1 gram. Men det er jo ikke pliktig å opplyse om noe så lenge det er under 1. Dvs at det kan stå 0 selv om det er 1 pr 100 gram.
Feks norvegia ost står det 0, og jeg tror det er 0 på den, men teoretisk kan det jo være 1 også. Men som sagt, står det 0 så teller jeg 0 jeg da. Men kan vel være lurt å tell 1 pr 100 gram på det også kanskje.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.