< Tilbake til oversikten

Nybegynner så det holder! :D

Nita75 sa for siden:

Håper virkelig noen kan hjelpe sånn at jeg kommer igang, jeg trenger det. :p
Jeg lurer bl.a. på; er det noen som helst slags "regel" på hvor mye/lite karb man skal ha, avhengig av vekt o.l?
Jeg har ikke valgt noen bestemt filosofi, rett og slett fordi jeg ikke vet nok om de enkelte enda.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Lavkarbo er en paraplybetegnelse for karbo reduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Så forslag vil nørdvendigvis variere i forhold til hvilken ende av skalaen du har tenkt å legge deg på.
Foreslår at du leser denne: Til alle nybegynnere på lavkarbo...

Nita75 sa for siden:

Fantastisk, tusen takk! Gruer meg litt uansett, jeg antar at det er helt normalt når man skal igang med dette. Men det er bare å begynne, 15 kilo skal av.

Tropika sa for siden:

Hei, og velkommen!

Bruk forumet aktivt og LES! Mye!

Nita75 sa for siden:

Tusen takk!
Og ja, det skal jeg! Er jo ikke noen vits i å tro at man har full kontroll når man ikke har peiling på hva man begir seg inn på... :p
Veldig spennende, litt skummelt... :o

Nerthus sa for siden:

Ikke gru deg - dette blir så bra så!

Du trenger ikke gape over det hele med en gang - du må ikke vite alt før du begynner!

Du kan godt begynne slik jeg gjorde:
Kutt brød, pasta, potet, ris og grønnsaker som vokser under bakken. Kutt sukkerbrus, sjokolade og potetgull. Spis kun matvarer fra butikken med maks 5 gram karbo pr 100 gram. Du trenger ikke telle eller veie i starten - bare hold deg til de generelle reglene. Husk drikk masse vann!

Tren på å les næringsdeklarasjon på matvarer - eller søk opp næringstabeller på nett.

Mens du spiser slik - les deg opp på de forskjellige retningene og velg den som ligner MEST på hvordan du ser for deg at du er komfortabel med å spise.
Kjøp så boka og les om retningen her på forumet - følg reglene NØYE i starten, mens du leser deg enda mer opp på lavkarbo :)

Så - you're ready to go! ;)

Et tips til - forumet har enorm mengde tråder og informasjon - lær deg med en gang å bruk søkefunksjonen, svaret på det du lurer på er mest sannsynlig allerede besvart. Er du usikker - lag din egen tråd og spør :)

Lykke til!

ada-emilie sa for siden:

"Jeg lurer bl.a. på; er det noen som helst slags "regel" på hvor mye/lite karb man skal ha, avhengig av vekt o.l?" Nei, forskjellene er individuelle.Du må selv finne ut hvor høy andel karbohydratmengde du kan spise uten å legge på deg eller stagnere i vekttap. Følger du ketolyse er det langvarig lavt karbohydratinntak som gjør deg trygg på at du ikke får i deg for mye. Og du tar i bruk de du finner i grønnsaker for å være på den sikre siden.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.