< Tilbake til oversikten

For lite karbohydrater?

Julie sa for siden:

Hei alle sammen. :)

Gikk i går over på Atkins Vedvarende Vekttap, og skal da opp fra 15 til 20 gram karbohydrater. Problemet er at jeg sliter med å få i meg nok grønnsaker - jeg har aldri vært noe særlig til å spise grønnsaker, og så liker jeg liksom ikke så veldig "avanserte" grønnsaker - går liksom på brokkoli og blomkål.

Mamma kjøpte i dag inn sjampinjong, og det tror jeg skal gå bra, men man må jo ha i seg skikkelig mye grønnsaker for å få i seg 20 gram kh hver dag - eller??? Spiste jo 300 gram brokkoli til middag i dag, og det er jo bare 5.-noe g kh!

Skulle gjerne hatt noen tips om grønnsaker som kan spises rå, som jeg for eksempel kan knaske på uten å være nødt til å steke/koke mat. Prøver jo å få i meg litt salat (isberg) til frokost, men det blir liksom aldri mer enn 40 gram...

Jeg har også slitt med å få i meg nok fett, men fikk både i går og i dag til mellom 150 og 160 gram. Men - og jeg VET at jeg ikke skal stresse med dette, men man får jo litt ettertanker likevel - så ligger jeg jo på rundt 2000 kalorier, og er ikke det litt vel mye for meg som egentlig er såpass lite aktiv? Jeg har begynt med trening nå og tenker at det blir kanskje 4 ganger i uken etterhvert (30 minutter intervalltrening og 30-40 minutter styrketrening). Har jo før ligget mellom 1500 og 1800 kalorier, og da gikk jeg ned...

Kan jo oppsummere i spørsmål... :p

1. Hvilke grønnsaker kan jeg spise rå på Atkins VVT (som smaker godt), og som også har nokså mange karber per 100 gram? Hadde det for eksempel vært en god idé å bytte til et merke med brokkoli (og blomkål mikset, f.eks) som har flere karber? Har jo sett noen som har 3.1 gram kh per 100 gram, så hadde jeg ikke vært nødt til å spise like mye som de variantene som har 1.9 g kh...

2. Hva slags kjøtt av svin/kylling/kalkun (spiser ikke oksekjøtt, i og med at vekta går ned myyyye saktere) burde jeg velge som har mye fett? Nakkekoteletter? Finnes det enda fetere?

3. Er det krise om jeg ikke ligger på cirka 20 gram karbohydrater HVER dag? Er noen dager jeg rett og slett ikke klarer å spise 15 gram med bare grønnsaker...

4. Om jeg noen dager får i meg for lite grønnsaker, hjelper det da med kosttilskudd? (Tar Nycoplus Multi hver dag uansett)

5. Med trening 3-4 ganger i uken (har nettopp begynt med det) på cirka 1 time og et kvarter hver, går det da greit å spise så mye som 2000 kalorier? (Igjen - jeg VET at jeg ikke skal stresse med det, men om jeg skal ha i meg 150 gram fett blir det jo fort såpass mye kalorier!)

6. Er det ikke bedre at jeg for eksempel spiser så mye grønnsaker som jeg føler meg komfortabel (kanskje 10 - noen ganger 15 - gram) med? Er jo en livsvarig kostholdsendring dette her, og om jeg skal sitte og stappe i meg grønnsaker - noe jeg egentlig ikke liker for mye av - så tenker jeg at det ikke kommer til å vare lenge... Sier selvfølgelig ikke at jeg skal kutte ut grønnsaker helt, men kanskje ikke så mye som 20 gram kh per dag?

Elsker for eksempel å lage meg pannekake til frokost, dvs med knuste linfrø, kruskakli, fiberhusk, litt seterrømme, egg, (litt vann), søtningsstoff... Bortsett fra søtningsstoffet er vel det en ganske sunn frokost, med fiber, proteiner og litt karbohydrater ihvertfall? Er jo ikke antioksidanter der da, men jeg hadde sikkert kunnet klart for eksempel litt isbergsalat, agurk, purreløk og kanskje noe annet av grønnsaker? Høres dette ut som en okei frokost?

1. Har litt sånn "panikk" ovenfor partystoppere... jeg er så redd for å spise en eller annen partystopper at jeg blir så spent på resultatet på vekten etter at jeg umiddelbart skylder på det om jeg går opp. Noen tips til dette? Har tenkt å redusere til å veie meg en gang i uken, og så tenkte jeg at jeg skulle gjøre som folk har anbefalt og begynne med å innføre produktet (produktene) kanskje tre ganger i uken, for så å spise det hver dag om det ikke ser ut til at det påvirker vekta. Høres dette ut som en grei metode? :)

Føler meg som en skikkelig nybegynner, jeg nå, men jeg fant liksom ikke noen tråd som svarte på det jeg lurte på, så legger det i en post her slik at jeg kan referere til det. Og dessuten lærer man jo av å spørre, ikke sant? :D

(Holder meg forresten helst unna rømme og fløte, da jeg har opplevd at vekta reagerer litt, så dette pleier ikke å være inkludert så mye i dagsmenyen (maks. 2-3 ss seterrømme per dag, som regel i pannekaken)).

Takk på forhånd for svar (og ikke bli sint på meg om jeg spør dumt, vær så snill! gjemmer seg)! :)

PS. Ville bare legge til at jeg trives veldig med det karbonivået jeg ligger på nå, og selv om jeg gjerne skulle innført litt bær og kremfløte etterhvert (som dessert), og oksekjøtt når jeg er ferdig med slankedelen av "kuren", er det ikke noe mat jeg spesielt savner! Man får jo laget så mye godt på lavkarbo! :hungry:

Føler som om jeg er i litt samme situasjon som Aeryth beskriver i denne tråden, at man finner ut hva det er man trives med. ;)

PPS. Beklager for det lange innlegget, klarer ikke å fatte meg i korthet, tydeligvis! :o

Anne sa for siden:

Veldig mange bra spørsmål...har ikke overskudd i kveld til å svare, men noen kommer nok innom og svarer litt.

Bare en ting.

Masse antioksidanter i kanel. Godt på pannekaker:p

Lykke til.

Julie sa for siden:

Takk for svar likevel Anne, skal prøve det med kanel ja!

Sjekket forsåvidt litt opp på det med antioksidanter i krydder - og se hva jeg fant!

Derfor bør du spise kanel
Antioksidanter i krydder

Vet at man skal ta ting man hører (og leser, forsåvidt :p) med en klype salt, men den som handler spesifikt om kanel har jo til og med skrevet at Lindberg anbefaler det, så da er det vel en ganske trygg kilde?

Men så var det også det som stod her da: "Hovedgrunnen til dette, er at krydderet inneholder polyfenolet MHCP, som etterligner insulin."

Ehm, er det bra eller dårlig? :p Skal ikke vi liksom unngå insulinproduksjon?

Og om man da bruker et par gram med krydder i maten hver dag, får man vel i seg litt sunne antioksidanter der óg? Blir vel ikke så mye (man bruker jo lite krydder), men alle monner drar, sant? ;)

Wow, blir mye spørsmål etterhvert, men men... vil jo lære det jeg kan da! :D

erruslank sa for siden:

Heisann!

Jeg følger ikke noen spesiell retning, så jeg kan i grunn ikke hjelpe deg så veldig... MEN. Jeg ser at du er i ferd med å gå i trenealtformyealtforfort-fella. Det er flott at du begynner å trene, men er det egentlig realistisk at du skal gå fra en veldig rolig hverdag til å trene 3-4 ganger i uka? Orker du det i lengden? Hva med å starte med en til to gode økter i uka, og heller ha fokus på å være i mer aktivitet i det daglige? Kroppen må få lov til å restituere seg før du setter i gang en ny treningsøkt. Det jeg egentlig prøver å si er at du må sette deg realistiske mål. Å gå fra sofatilværelse til å trene 3-4 ganger i uka er IKKE realistisk. (Men jeg tar gjerne feil :)

Lykke til!

Julie sa for siden:

Hei!

Ja, jeg skjønner hva du mener, men det som er så fint med lavkarbo er at jeg har såpass mye energi som er "hemmelig" - dvs at jeg ikke vet at jeg har ekstra før etter jeg har trent og merker at jeg ikke er så sliten.

Blir heller ikke så mye støl, men jeg følger med på kroppen og kjenner etter når det blir nok. Er litt trøtt i dag, men det har vel mer å gjøre med at jeg la meg bortimot halv to i går... :p

Takk for tips ellers, skal passe på så jeg ikke går lei, men mamma og jeg går jo sammen, så da passer vi på at vi går to-tre ganger i uken. Er ikke noen sånn turgåer, mest fordi at det rett og slett ikke er noe fint turområde midt i sentrum - man kan jo dra opp til Byåsen, men det blir så mye styr i forhold til å trene på 3T som er 10 minutter fra skolen, og som mamma og jeg likevel betaler ganske så mye i måneden for. ;)

Cherry sa for siden:

1. Løk og paprika i begrensa mengder. Knutekål, hjertesalat, avocado, sjampingjong, blomkål, brokkoli, spinat, brokkolini, squash, aubergine (litt usikker på om du kan spise den på atkins), tomat, agurk, salat etc.

2. RIBBE!! Feite saker og veldig bra proteinkilde. Nå har rema fått inn de familieribbene. Mye stress å steike hele greia, så jeg pleier å kjøpe og tine den, dele den i skiver og steike på panna. Og så kan du lage egen kjøttdeig av det du vil. Bare kverne noe kjøtt og ha i fett.

3. Det er sikkert ikke helt krise om man ligger for lavt en dag eller to, men kroppen kan gå i sparebluss av det. Husk på at det er karber i f.eks rømme og fløte også (om man kan spise det), så det teller med. Det er en del karber i løk og paprika så det hjelper å trekke opp, etc.

4. Kosttilskudd er kosttilskudd. Det skal tas i tillegg til kosten, ikke erstatte det. Husk at vitaminer fra kapsler ikke er like bra som vitaminer fra mat.

5. Du kan regne ut din basalforbrenning og finne ut hva du trenger av energi hver dag. Normen er at den voksen kvinne trenger ca 2300 kcal pr dag for å holde vekta. Det kommer selvsagt an på hva man veier og aktivitetsnivå, men det regner man ut med BRM, og man finner en haug med kalkiser for dette på nettet. Atkins anbefaler ett daglig inntak for kvinner på mellom 1500 og 1800 kcal for det sikrer energi til alle livsviktige oppgaver.

Husk at når du spiser masse fett og lite karber så brennes energien MYE raskere selv med høyt inntak av kcal. Prøv deg frem i noen uker med dette energinivået og se.

1. Det er ikke vanskelig å få 20 gram karber med grønnsaker egentlig. Løk og paprika trekker det opp. Og så må du lære deg å tilberede gode grønnsaker. F.eks smørstekt asparges eller smørdampa blomkål. Eller stekt brokkoli. Masse oppskrifter å hente. Om du ikke tåler fløte og rømme, prøv creme fresh, kesam etc.

Ikke gå i fella med å spise det samme hele tiden. Prøv å unngå søtstoff i deg daglige, det bare trigger søtsug. Ikke spis for mye linfrø, du får for mye omega 9 av det og det er ikke spesielt heldig for kroppen. Bruk kanel, det er det antioksidanter i. Og det hjelper på forbrenningen.

Partystopper skjer de fleste av oss. Det beste er derfor å innføre bare 1 og 1 vare for å se hva vekta sier. Men man vet ikke før man har spist det, og det er ikke partystopper før man har stått stille (VERKEN OPP ELLER NED) i noen uker!

Rin sa for siden:

Det med å spise såå mye grønnsaker har alltid vært min akilleshæl hva angår Atkins, også. De gangene jeg har prøvd har det gått mye i rød paprika og hodekål. :p

Julie sa for siden:

Hehe, måtte bare kommentere på dette... :p

Er et sånt menneske som finner noenting jeg liker, og så spiser det til jeg blir lei. Har liksom alltid vært sånn - likte enkle ting som pølser i brød med ketchup og sennep, svinekotelett, Maxboller med spaghetti og så videre (før jeg begynte på lavkarbo, såklart ;)).

Mener ikke at jeg trivdes med karbohydrater konstant - ikke feiloppfatt det jeg sier - men jeg trives med enkel mat. Liker godt å bake og å prøve ut nye oppskriftet til middag noen ganger, men jeg kan godt spise for eksempel svinekjøttburger med brokkoli eller blomkål i flere dager i strekk uten å kjede meg. Er jo helt nyyydelig med smeltet ost på burgeren. :sikle:

Jeg passer konstant på at jeg varierer litt, dvs veksler mellom litt chicken tikka masala (lager stor porsjon sånn at jeg kan ha det to eller tre dager i strekk), svinekotelett, kyllingkjøttdeig, kalkunkjøttdeig, svinekjøttdeig (som burgere)... har blitt litt mye kjøttdeig i det siste, men mamma kjøper det "reneste" av kjøttdeig som hun finner, så det blir ikke noen karber på rare tilsetningsstoffer.

Kort sagt så spiser jeg noe til jeg blir lei, og finner meg så en ny variant - og prøver en ny middagsoppskrift når jeg finner en som høres god ut og når jeg har tid. Null problem der! :D

Det er ikke menningen å høres kverrulantisk ut, altså - forsikrer bare at jeg ikke er en sånn person som blir matlei veldig fort (har blitt vant til ganske simpel og lettvint mat i og med at mamma har vært kokken i huset mesteparten av livet mitt - inntil jeg begynte med lavkarbo og nå lager mat selv - og stort sett holdt seg til gamle favoritter som alle ungene likte). :p

Tusen takk for svar, forresten, Cherry! :klem:

Og ja, 157, har aldri vært noen stor grønnsaksfan, men jeg prøver jo å finne nye en gang iblant som jeg kan legge til på den kresne - og derfor meget korte - lista mi med spiselige grønnsaker. :lol:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.