Jeg er relativt ny i gamet, og har vært i ketose nå i to uker. Jeg slet veldig mye med magen før jeg begynte og hadde hard avføring ca hver 2-3 dag. Etter å ha vært i ketose nå i to uker, har jeg hatt avfrøing 1-2 ganger hver dag, og konsistensen er normal. Jeg bruker stixene og har tydelig utslag, samtidig som jeg har holdt meg under 15 gram karbo hver dag. Ser litt endring i ansiktet, men klærene er like stramme. Skal veie meg på søndag..
Grunnen til at jeg er litt urolig, er fordi jeg har lest flere steder at det er normalt at avfrøingen avtar, og at man tømmer seg sjeldnere enn ved vanlig kosthold. Hos meg er det stikk motsatt!!
Spørsmålet mitt er dermed; er det fare for at jeg går opp i vekt i stedet for ned? Spiser jeg for mye mat? Tåler ikke kroppen min ketosen?
Setter stor pris på tilbakemelding!
Hilsen nybegynner :)
Tror det går på hvor mye grønsaker og fiber du får i det. Jo mer av det, jo mer avføring. Om man ikke er flink å spise grønnsaker, men i hovedsak spiser kjøtt og egg vil nok avføringen avta. Det er min erfaring.
Ingen kan vite om du spiser for mye når du ikke har lagt ut en dagsmeny;)
Sannsynligvis reagerer du på fettet, det kan være at du spiser litt mer fett enn kroppen behøver og at det fører til mer avføring. Så magen din blir normal istedet for hard, slik du er vandt til. Så lenge du ikke plages av det kan det da ikke være noe annet enn positivt å få UT avføringen, tenker nå jeg. Kan jo ikke love deg at du ikke legger på deg, men det høres lite sannsynlig ut! Men igjen, jeg vet ikke hva du spiser.:)Uansett lykke til!
Alt man må bekymre seg for ;) Istedet for hard avføring hver 2-3 dag har du nå NORMAL avføring 1-2 ganger om dagen. Føler du selv at fordøyelsen er bedre? Mindre oppblåst og mindre ubehag? FLOTT!
Liker du maten? Er du komfortabelt mett? Er du sulten? Er du uvel ellers? Hva sier vekta og målebåndet etter to uker?
Hvis du har lest deg opp om ketose, vil du se at det er svært vanskelig og gå opp når man spiser ketogent, om du da ikke er reelt undervektig.
Jeg anbefaler nybegynnertråden jeg linker til i signaturen min - der finnes linker til mange gode kilder til informasjon.
Ta med at du har holdt på i TO uker. Det er nok ikke nok til at kroppen din er "ferdig" med og omstille seg til et ketogent kosthold, 2- 8 uker er sagt generelt, men husk at dette er inviduelt. Prøv og bruk tiden til å høre på hva kroppen din forteller deg - føler du deg bra - er det jo ingenting og bekymre seg for ;)
Det eneste jeg tenker når jeg ser menyen din, er at jeg har hørt at man helst skal holde seg unna lavkarbobrød og knekkebrød de første 4-6 ukene... Da omstiller kroppen seg lettere... Jeg gjorde det, og gikk mye mer ned den første mnd enn de to andre. Men det er vel kanskje normalt for alle...
Ps, spiser du nok grønnsaker? Virket litt lite syns jeg... Men jeg er forholdsvis ny i dette gamet, så du skal kanskje høre mer på veteranene her... Lykke til videre :)
Du er bare heldig med den avføringen. Jeg har selv gjerne to ganger daglig og det er jeg glad for, og har strevet for å oppnå. Det klarte jeg da jeg begynte å spise mer frø og nøtter, ta magnesium og akupunktur.
Jeg slet veeldig med treg mage i starten, men da jeg oppdaget knekkebrødene løste alt seg...:rolleyes: Kombinasjonen av knekkebrød og vann gir flott gjennomkjøring i tarmene - hurra for det!!
Du skriver Atkins i filosofien din, har du lest reglene for induskjon? Det er lite grønnsaker, og hverken Pepsi Max, bønner, syltetøyet eller knekkebrød hører vel hjemme i induksjonen?
Hehe, jeg er som sagt helt ny her, så jeg vet ikke om det egentlig er Atkins jeg følger.. Eneste jeg vet, er at jeg holder meg under 15 gr karbo hver dag, og er i ketose. Så følger vel kanskje Ketosekuren da (?)
Ketose er tilstanden man er i når kroppen bruker fett som energikilde, ketolysekuren er EN ketogen retning. (Les nybegynnertråden som kan du finne mer info.)
Atkins sin startperiode kalles induksjon. Du kan lese mer om atkins her :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.