når jeg skal gå på ketolyse mat, så lurer jeg på hvor mye jeg egentlig kan spise. jeg har tellt kcalorier som en helt tidligere, å det er vanskelig å få hjernen min til å la være å tenke på hvor mye fett og kcalorier jeg har i meg når jeg spiser lavkarbo mat. er det begrenset hvor mye fett jeg kan spise på en dag? hva med kcalorier? jeg kan vel ikke bare spise ubegrenset med egg og bacon lissom? det er helt ulogisk i mitt hode at man kan gå ned i vekt på å spise fett... HJELP MEG! jeg vil så gjerne klare dette.
Det er ikkje ulogisk i det hele tatt :) bare se på etiketten på ting du handler og veg maten, du finner næringsinnholdtabellen her inne, og siden man unngår mye karbohydrat er det lurt og få i seg mye fett. er selv utrolig fornøyd med denne kuren, har gått ned veldig mye og det er merkbart så nå er jeg begynt på runde nr to etter å slutta på kuren i mange måneder. og jeg har ikke lagt på meg en gram etter att jeg sluttet med det, det går liksom i hjernen, uansett når jeg sluttet med det så gikk ikkje jeg direkte til sjokolade chips Etc, alt ligger oppe i hjernen. LYKKE TIL :D
Det er flere måter å gjøre dette på - men ser du skriver egenkomponert? Det kan være greit å begynne med en retning som har regler og en bok som feks ketolyse. Da slipper du å være redd for å gjøre feil i starten. Mens du følger reglene, kan du lese deg opp på lavkarbo.
Jeg startet med generell lavkarbo og fulgte kun disse reglene: Ingen potet, brød, pasta, ris, grsaker som vokser under bakken, ingen sukkerholdige drikker/godis - og maks 5 gram karbo pr 100gram på andre matvarer. Spiste så mye jeg ville. Dette gjorde jeg i 6 mnd - gikk ikke opp i vekt enda jeg spiste MYE mer enn jeg noen gang har gjort tidligere, men gikk ikke ned heller. For å gå ned måtte jeg også telle kcal. Dette synes jeg ikke du skal gjøre fra starten av - vurder det heller etter noen mnd om du ikke har ønsket vektnedgang. På denne måten får du vendt kroppen til fettforbrenning, du venner deg på maten, prøv masse oppskrifter og finn de du liker best. Se for deg at du leter etter innhold i et kosthold du kan spise resten av livet :) Prøv så feks ketolyse eller andre retninger om du ikke går ned i vekt. Jeg tror noen av oss spiser for mye og noen får en naturlig regulering av inntak ved lavkarbo - derfor må man i hvert enkelt tilfelle vurdere justeringer :) Begynn med å kos deg med maten du - det er tøft å venne seg på å spise mye fett - men det går over og etterhvert lurer man på hva i huleste man har holdt på med de siste 20 årene med fettfattige produkter og mye sult... LYKKE TIL!
Hehe.. ja jeg skrev egenkomponert fordi jeg ikke visste hva de andre kurene som sto der gikk ut på.
synes jeg finner lite om ketolyse og slik på nettet, sånn ren informasjon om hvordan dette fungerer i kroppen. jeg har alltid vært slik at jeg må ha en begrunnelse på alt, hvorfor fungerer det slik at når vi spiser masse fett så forbrenner vi mer? kanskje derfor jeg ikke har vært så god i matte gjennom årene.. hehe.. for der er det mye som "bare er sånn". men nå føler jeg altså at jeg må ha noe holdepunkt. kan jeg spise bacongull så mye jeg vil om kvelden bare fordi det er omtrent ingen karbs i det liksom? eller må jeg begrense fettmengde i løpet av en dag også?
når du sier at du begynnte å telle kcal etter hvert også, hvor mye kcal hadde du til rådighet da?
jeg er lei av å ha spiseproblemer, hvor jeg ikke gjør annet enn å gå å tenke på at jeg ikke kan spise ditt og datt fordi det har for mye fett osv.
jeg tåler ikke stivelse, mel og poteter og pasta, så kunne jo likså greit kutte ut det.
uansett.. tusen takk for svarene! =)
Kort fortalt er det slik at når kroppen ikke har karbohydrater tilgjengelig for energi - så må den finne noe annet å skape energi fra - i dette tilfellet da FETT. Det sies at man kan spise opp mot 70 gram karbohydrater pr dag uten å måtte begrense fettmengden.
Kroppen bruker 2-8 uker på å optimalisere fettforbrenning etter å ha brukt karbohydrater i lang tid. Noen må ha lengre tid.
Ikke tenk kcalorier nå - du kommer mest sannsynlig til å gå ned uten å telle kcalorier uansett. Som sagt - jeg ville startet med en retning; ketolyse, skaldeman, spis-deg-slank, atkins mm FØRST - slik at du ikke må lese alt for å komme i gang. ELLER følg reglene jeg nevnte for generell lavkarbo mens du leser deg opp på temaet lavkarbo :)
Det er mye å sette seg inn i - ikke stress! Ta litt av gangen - og viktigst av alt - NYT MATEN uten å tenke fett og sånt - bare NYT! :)
Hei, og velkommen. :) Ser at du har noen spørsmål, og har fått en del svar, så jeg vil istemme med mitt eget spørsmål - til deg og til andre som poster nesten akkurat de samme spørsmålene.
Hvorfor legger man om til et høyfett-kosthold når man ikke tror på det?
...Jeg skjønner jo at det må være utrolig skummelt når man ikke helt vet hvordan og hvorfor kroppen har godt av fett - og jeg kan ikke se for meg at jeg hadde holdt meg til riktig mat særlig lenge dersom jeg ikke hadde god tro på at dette er sunt. :cool: Anbefaler å lese ketolyseboken, eller Sofie Hexebergs "frisk med lavkarbo", for å få en god innføring i emnet, og jage bort all den stressende fettfrykten.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.