Huldr sa for siden:
Jeg skulle tømme fryseren og der hadde jeg en isbitterningpose med rødvin som jeg frøs ned en gang jeg hadde igjen en slump som ikke var drikkbar lenger. Dermed ble det luksussaus uten ekstra utgifter!
Veldig, veldig god saus :sikle: Å bruke god tid på sausen gjør susen! Samtidig er den ytterst enkel å lage, naturlig lavkarbo, og passer seg selv for det meste.
Ekstra god saus til ekstra flott kjøtt. Noen ganger skal man unne seg det beste!Jeg brukte "Fond du Chef" fra Knorr (ny type halvflytende buljong uten tilsetningsstoffer) i stedet for oksekraft, og en vanlig liten løk i stedet for sjalottløk. Ja, og vanlig saltet smør også ... Hvis du gjør det samme, husk å sløyfe saltet, da den blir salt nok av buljongen og smøret.
5 dl rødvin
2 stk sjalottløk
5 dl oksekraft
100 g usaltet smør
½ ts salt
½ ts nykvernet pepper
<strong>Slik gjør du:</strong> 1. Skrell og finhakk løken. Ha den i en gryte, tilsett rødvin, og kok det inn til 1/4 (til det får en "marmelade"-konsistens). Dette tar minimum 30 minutter. 2. Tilsett kraft og kok det inn til halve mengden, ca. 15 minutter. 3. Sil, og rør inn kaldt smør. Smak til med salt og pepper.