< Tilbake til oversikten

Konsekvensene hvis ernæringsforskerne snur

Es71 sa for siden:

Hei. Jeg har lest på sidene ett par måneder nå, og bestemte meg for å melde meg helt inn i dag. Har holdt på med lavkarbo i en måned nå og er overbevist om at dette er veien videre. Merker stor forskjell i humør og energi, og vekten er på full fart nedover:D.Resten av familien joinet for snart 2 uker siden.

Jeg har tenkt litt på hvorfor forskermiljø og presse er så steilt imot å kutte ut karbohydrater som ett ledd i bedre helse/redusere overvekt. Det er jo advarsler og dommedag annenhver dag nå på nettforum og i aviser (eller er jeg bare blitt mer opps kanskje?:confused:) De virker ihvertfall for meg nesten litt krakilske i sitt engasjement, noe ala kjønnsforskerne Harald Eia kledde av i "Hjernevask".

Kan årsaken ha sammenheng med hva konsekvensen hadde vært hvis plutselig de statlige ernæringsrådene snudde 180 grader og ba folk straks redusere inntaket av korn,ris, pasta, sukker, potet og grønnsaker. Kutte ut alt som heter lightprodukter, spise urmat og ikke frossenpizza og ferdigmat.

Mye av økonomien i vårt samfunn er avhengig av karbohydratspising.

Tenk på alle melk, korn og potetbønder i Norge. Alle landbruksbyråkrater. Alle arbeidsplassene rundt salg og utvikling av ferdigmat og lightprodukter. Alle arbeidsplasser rundt livsstilssykdommer. Alle ernæringseksperter og forskere med fast jobb i staten...

Jeg tror ikke det er så lett å få noe forskerstipend fra staten for å teste de oppleste sannhetene rundt dagens kostholdsskole. Hadde alle matglade mennesker i verden begynt med hva vi holder på med hadde finanskrisen bare blitt ett lite parantes...

Vel vel. Jeg skal prøve og oppdatere signaturen min og vil vel være mer aktiv på disse flotte sidene fremover. Kona og jeg handler råvarer og prøver oppskrifter hver dag nå. Snart 2 uker uten pommes frites og frossenpizza for ungene, (de savner det ikke heller:confused:) Vår før meget humørsyke 9 åring er blitt som en fremmed for meg:eek: Dette lover godt!

Takk for oppmerksomheten:)

Opheliia sa for siden:

Jeg skulle bare si at det høres veldig bra ut med en unge som ikke er humørsyk lenger! Det viser jo at kostholdet påvirker kroppen, både fysisk og psykisk i veldig stor grad. Lykke til på veien videre, til deg og hele familien din:D

frode73 sa for siden:

Som jeg skulle ha skrevet det selv. Jeg har også gjort mine tanker rundt konsekvensen. Tenk om "alle" skulle spist kortreiste grønnsaker og kjøtt.... Tror det er en enormt lang vei til at majoriteten kan spise sund og naturlig mat desverre. Men uansett, kunnskapen må komme først, så må vi gradvis legge om matproduksjon osv. Og det vi sparer på diabetesmedisiner osv kan vi jo sette i ett støttefond for dagens personlige trenere og såkaldte ernæringseksperter...hehe.

:-)
Frode

RaoulDuke sa for siden:

Tror ikke helt på noen høykarbo-konspirasjon. Folk må jo ha mat uansett, og jeg vil tro det er like mye penger å tjene på lavkarbo mat som på høykarbo.

Men tanken på å se Grete Rhode gå personlig konkurs har jo en viss apell :p

Jorkla sa for siden:

:lol::klem:

gilbertine sa for siden:

"Kan årsaken ha sammenheng med hva konsekvensen hadde vært hvis plutselig de statlige ernæringsrådene snudde 180 grader og ba folk straks redusere inntaket av korn,ris, pasta, sukker, potet og grønnsaker. Kutte ut alt som heter lightprodukter, spise urmat og ikke frossenpizza og ferdigmat."
ES71

Tror du virkelig folk flest endrer kostholdet bare fordi ernæringsrådet endrer anbefalinger? Ånei du, det tror ikke jeg. Min oppfatning av folk jeg har rundt meg er at de tenker minimalt på hva som er sunt når de velger sin mat. De spiser det de har lyst på, og vi vet jo alle hvor lystene fører oss. Dessuten ønsker de å spise noe som ikke krever for mye å lage/skaffe, da alle har så forferdelig dårlig tid. Når det gjelder middag går det alltid i hel- eller halvfabrikata osv.

Photobscura sa for siden:

Jeg har i alle fall fått veldig mange av vennene min, om ikke akkurat over til lavkarbo, men til å bytte ut margarin til ekte smør (bare den plansjen som viser prosessen til ferdig produkt er nok til å skremme faen på flatmark!) og til å tenke over brødinntaket sitt, melkekonsum og overdreven fruktspising. Ja, for ikke å si sukkerinntak.
Det virker ikke som om folk rundt meg lenger synes det er så søkt å tenke på f.eks pasta og brødmat som noe som ikke er spesielt sunt. Særlig pollenallergikerne er lette å vinne over med ideen om kryssallergi med hvete :). Jeg føler vi er på vei jeg, altså, om enn med babysteps.

krokodillen sa for siden:

Er det en ide eller noe det finnes indikasjoner på?

Det er en ganske kjent sak at pollen og hvete/korn kan være kryssallergier, ja. Spesielt gresspollen, mener jeg å ha hørt. For min del forsvant også støv- og pelsallergi da jeg kutta ut hvete. Men jeg kutta jo ut alt av korn også, samt sukker på omtrent samme tid.

Vibeke-67 sa for siden:

Kanskje det er et poeng i det du skriver? Det er uansett merkelig at "eksperter" står så utrolig steilt imot et kosthold bestående av mindre karbohydrater.
Uansett er det utrlig kjekt å lese at du og familien din trives så godt med dette kostholdet.
Jeg har en nevø som har ADD, epilepsi og har store konsentrasjonsvansker og virker ganske så hyper. Han er nå 10 år. Jeg nevte for familien at de burde prøve å kutte ut sukker og raske karber, noe de tok opp med legen sin. Som raskt avviste dette som en mulig vei for å balansere hans vekslende humør. Hun kunne vise til EN studie foretatt på barn i bhg (eller var det i barneselskap?) hvor noen barn fikk sukker og noen barn ikke fikk sukker. I selskapet var alle barna like hyper, dermed ble det konkludert med at barn ikke reagerer med å bli hyper på sukker...(nå er dette veldig forenklet fra meg, husker det ikke helt) Så dermed forsøkte ikke familien å gå denne veien.
Jeg har en datter på 15 måneder. Hun fikk litt karamellpudding av bestemor, og hun ble så giret som vi aldri har sett henne.
Så da kan man jo velge hva man vil tro på. Kutte ut sukker og hvetemel og andre raske karbohydrater som fører til at blodsukkeret svinger, og muligens oppnå den konsekvensen at barnet blir roligere og mer konsentrert. Eller man kan velge å ikke teste det ut med konsekvensen at ingen ting endrer seg. For meg er dette ganske så uforståelig sett i fra et helsesynespunkt (men jeg har full forståelse om noen ikke har overskudd til å endre vanene til en sukkeravhengig og hyper gutt...)

Carisma sa for siden:

Kornet som dyrkes i Norge går hovedsaklig til dyrefor, så for kornbøndene burde det jo bli bedre tider.

Interessant. Jeg er jo faktisk allergisk mot enkelte sorter gress. Skulle gjerne lest mer om dette. Jeg har vært innom tanken før, men ikke kommet over noe informasjon, ikke gått inn for å finne heller, forsåvidt. Mye korn lager uansett krøll for meg.

Iset sa for siden:

Apropos pollenallergi; mannen min er blitt utrolig mye bedre av allergien etter at han la om til ekstrem-lavkarbo. :)

Høres ut som den samme studien som noen i svigerfamilien min viste til. Isåfall hadde begge gruppene egentlig fått sukker, den ene fikk "vanlig sukkerbursdagsmat" og den andre fikk frukt. Det kan jo være en annen studie, men det er ikke all "forskning" som er god.

Mine allergier forsvant i alle fall, alle som en :).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.