< Tilbake til oversikten

Fugleinfluensa

MHM sa for siden:

Er det noen av dere som har kjøpt medisin mot fugleinfluensa? Jeg kjøpte til hele familien i går, etter oppfording fra en lege som jeg leste om på nettet. Han var opprørt over at norske myndigheter ikke skjønner alvoret i en potensiell epidemi, ved at de bare har 200.000 medisindoser på lager. Han fikk støtte av andre leger, som mente at hundretusener av nordmenn (1-2 mill) kommer til å dø dersom fugleinfluensa kommer til landet. Den sprer seg fort, og er i motsetning til vanlig influensa dødelig også for ellers friske personer. Disse legene som jeg leste om, oppfordret alle til å skaffe seg medisinen, for på den måten å presse myndighetene til å fylle opp lagrene på nytt. Man er altså solidarisk dersom man kjøper. Nå hørte jeg Folkehelsa var ute med motsvar på dette i går, men jeg har totalt sluttet å stole på det offentlige norske helsevesen, etter å ha jobbet der selv og etter å ha hatt en mor med kreft som kasteball i et halvt år. Blant annet så tror jeg ikke på myndighetene som mener at vi MÅ ha karbohydrater for å overleve... :rolleyes: Og jeg tror heller ikke på dem når de sier at vi IKKE skal kjøpe medisiner. På samme måte som jeg ikke tror på kommunelegen vår når han for to år siden sa at det ikke var farlig å drikke vannet som man ikke kunne dusje i (var så mye lut i det at såpa ikke ble skylt av).

TENKE SJÆL!

Jeg ser på medisin mot fugleinfluensa som en billig livsforsikring, ikke hysterisk pessimisme. Ingen beskylder noen som forsikrer hus, helse og bil for å være pessimistiske. Jeg håper selvfølgelig ikke at fugleinfluensa kommer hit, men jeg vil ikke være desperat på jakt etter en medisin som ikke finnes i landet dersom et av mine barn skulle bli smittet.

Medisinen heter Taliflu, koster 250,- per person, og er reseptbelagt. Den kan også brukes for å dempe symtomer av vanlig influensa.

HP sa for siden:

Så da må jeg til legen å få respet først? :snill:

MHM sa for siden:

Ja, men du kan jo ringe legesenteret først, og høre om de har en policy på dette. Ikke alltid man må ha legetime for å få resept. Eller om du kjenner en lege privat da?

Summer sa for siden:

Det blir vel samme legen som ikke ville la meg ta de blodprøvene jeg ville fordi hennes subjektive mening var at det ikke var nødvendig....:snill:

HP sa for siden:

Jeg skal bortom der nå jeg ;)

Anne sa for siden:

Det har vært en del skriverier i Oslo-avisene om dette om dagen også. Og hvorfor ska vi ikke forsikre oss mot dette. Vi vaksinerer jo ungene våre mot masse andre sykdommer. Jeg skal til legen over helga, så da skal jeg be om å få resept :ja:

HP sa for siden:

Forsikringen er god hygiene i matstell, og personlig stell, også det å ha et sterkt immunsystem. Denne medisinen er vel til bruk om du blir smittet? :snill:

Klarer ikke helt forstå at det skal bli epedemi her på samme måten som i Asia da. :cool:

mofe sa for siden:

Men altså.. er denne medsisinen en VAKSINE.. eller er det medisin du tar om du BLIR SMITTET ? (og ved å gjøre det så dør du ikke?)

Karin sa for siden:

Trodde ikke det fantes medisiner mot virus jeg. Og trodde heller ikke det fantes medisin mot fugleinfluensa. Er det ikke derfor folk dør av den? Og hvis dette er en vaksine, så må jeg si at jeg trodde ikke de hadde klart å utvikle noen vaksine mot den sykdommen ennå. Og til slutt tror jeg ikke det er noen særlig fare for en epidemi her.

Så jeg står nok over, jeg.

Gamla sa for siden:

Helt enig, Karin!

HP sa for siden:

Nå har jeg bestillt resept! :stortsmil

Av 2 grunner:

1. For å få legen til å skrive den ut - den samme som Lise nevner over (WHO anbefaler alle hustander om å skaffe Tamiflu, så da var det bare å kjøre på) :cool:
  2. Jeg har ingen kontroll over andres hygiene - der for vil jeg som MHM, ha en livsforsikring. :snill:

Marianne sa for siden:

Jeg kommer også til å gjøre det!

mofe sa for siden:

Lurer jeg fremdeles på... :snill:

MHM sa for siden:

Det er ikke vaksine, men medisin. Du blir nok fortsatt syk, men ikke dødelig syk. Joda, det går an å få medisin mot virus. De med HIV-infeksjon får jo medisiner... Hvorfor de dør i Asia vet jeg ikke, men det kan jo være at de har fått medisiner for sent (de har jo til og med spist de infiserte fjærkreene, så kanskje det er verre da). Legen som skrev ut resept til meg hadde sett plakater angående dette på flyplass i Belgia. Men det har nok ikke kommet til Europa ennå. Men vi vet jo hvor raskt og omfattende andre influensa-virus sprer seg.

friflex sa for siden:

Er skumle greier dette her, burde vel skaffet meg medisin selv neste gang jeg er med legen..

Klarer ikke helt og se for meg en verdensomspennende epedemi a la spanskesyken igjen, men om det er slik at mange land har altfor lite vaksiner kan jo dette fort bli ille nok!

Hvor lenge varer den medisinen da? Og hvor lenge holder den seg? Om jeg kjøper "en dose" nå, kan jeg ha den liggende på lur til neste år også feks?

Aline sa for siden:

gode spm :ja:
men når vet man at man burde ta medisinen? ved første tegn til infuensa..??
har aldri hatt influensa, så ikke vet jeg.... :rolleyes:

Summer sa for siden:

:eek: kunne jeg fått lånt immunsystemet ditt tror du? :snill:

Mila sa for siden:

Hææææh? IKKE nok med at du har magemuskler... du har imunsystem av stål åsså???:eek: :eek: :D

Aline sa for siden:

veeel... jeg hadde bronkitt fra jeg var 2 til 15... :rolleyes: så luftveiene var ikke helt som de skulle. men influensa, som i vondt-i-hele-kroppen-forkjølet har jeg aldri vært, men forkjølet med feber og (kik)hoste... hver gang... ;)

det er kanskje pga all hostingen at jeg har muskler i magen :p

Mila sa for siden:

Huh... da skulle jeg harr supermagemusler visst det var pga host....:o :p

HP sa for siden:

I VG sto det Tamiflu, det er den jeg har bestillt resept på :)

Fra felleskatalogen:

MHM sa for siden:

Ja, stemmer det. Jeg hadde "Tamilske tigere" som huskeregel, men her må det ha sneket seg inn noen fra Taliban inn i hjernen min.... ;)

mofe sa for siden:

:lol:

Du er så herlig, MHM :love:

HP sa for siden:

:lol:

Mila sa for siden:

friflex sa for siden:

:lol: :lol: :lol:

Fedonisten sa for siden:

Klarer ikke la vær' å legge ved denne jeg da......
:cool:

mofe sa for siden:

"Norge hamstrer medisin" var det på TV2nyhetene nå...

Lurer på om jeg skal be om denne neste gang jeg er hos legen, jeg..

mofe sa for siden:

"35000 kan dø" frykter Norge..

Verden samler medisiner..

Det er enda ikke påvist at viruset smitter mennesker i mellom..

Det er ETT firma i verden som produerer Tamiflu..

50 har til nå blitt smittet, 40 av de har dødd.
Den høye dødeligheten gjør at forskerne følger nøye med.
Alle de 50 har hatt kontakt med fugl.

"Det er ingen grunn for enkeltpersoner å hamstre.." sies det av en norsk forsker.

.........

Det var noe av det de sa på nyhetene nå :)

dingpot sa for siden:

Jeg fikk ikke få denne medisinen av legen min jeg... Hun var svært så kort og brutal på det, ikke rom for diskusjon i det hele tatt, til tross for at jeg VET jeg har dårlig immunforsvar..... :(

mofe sa for siden:

Så leger har LOV til det? Eller..?

Jeg hadde prøvd hos en annen lege, dingpot.

Miriam sa for siden:

Jeg kommer ikke til å hamstre foreløpig. Dessuten så må det da være lagringstid på vaksinen. Dvs at selv om vi har den i skapet og en evnt epidemi bryter ut så kan vi risikere at vaksinen er utgått på dato.

mofe sa for siden:

dytte opp igjen tråd

nøtta sa for siden:

oj jeg har bare tenkt at dette er hysteri .... men nå ble jeg litt redd

Iset sa for siden:

Herregud... Jeg blir jo livredd av diskusjoner som dette. Jeg er ikke så redd for meg selv, men for datteren min. Mannen min er aldri syk og har et immunforsvar som ikke ligner grisen, så han er jeg ikke så redd for. Datteren min er også sjelden syk, men hun er jo et barn, har de bedre eller svakere immunforsvar enn voksne? Uff jeg er LIVREDD for jenta mi. :(

Dumme dumme fuglevirus, håper det ikke kommer hit. Vi kan jo sette opp en slags boble rundt alle grensene, lukke landet inne i bobla. (Iset har sett for mange science-fiction-filmer).

des65 sa for siden:

Tror ikke jeg skal hamstre denne foreløpig. De sa på tv i sted at de kan uten videre behandle i allfall 1,4 mill nordmenn hvis ting skulle skje. Jeg tror ikke vi kommer så langt som dette. Kanskje jeg er blåøyd men men... Iblant blir vi kanskje for opphengt i slike ting. Hadde jeg eller en av mine hatt meget dårlig immunforsvar, da hadde jeg nok stilt meg anderledes til dette. Hva jeg mener etterhvert... ja det vil vel tiden vise ;)

nøtta sa for siden:

signerer denne ! helt enig alt som står her .....

Gamla sa for siden:

Ja, det gjør jeg også! En skal ikke engste seg og alltid tror at det verste skjer, - en kan jo bli syk av det også!;) Bare en liten brøkdel av det en engster seg for skjer,- så hvorfor ta sorgene på forskudd?:confused:

nomma sa for siden:

Dytter opp denne igjen..

Vet ikke helt hva man skal gjøre.. begynner å bli litt bekymret.. Nå i kveld var jo viruset oppdaget i england..

Glad jeg ikke skaffet meg høner i sommer som jeg egentlig hadde planlagt..

nøtta sa for siden:

ja og i Sverige :( og jeg som trodde dette bare var litt hysteri :nei:

Gamla sa for siden:

:D :D :D

nøtta sa for siden:

jeg tar hintet :D men saken er at jeg har aldri bekymret meg et sekund før nå ..... bare tenkt at folk er så hysteriske og sånn ...

... men det ligger jo faktisk noe i det !! ;)

Tricky sa for siden:

Jeg har holdt meg ganske rolig til nå, tenkt at det er dagbladet og vg som er hysteriske, men når til og med nøkterne aftenbladet (web3.aftenbladet.no/utenriks/article229156.ece) setter i gang, begynner jeg å bli litt bekymret.. noen som vet hvor seriøs denne mayo-klinikken er?

men ennå greier jeg ikke ta det helt innover meg :rolleyes:

Nille sa for siden:

Nå er influensaen i Sverige ikke den dødelige typen. Dessverre har det lett for å bli hysteri av slike ting. Vi må være på vakt, det må vi være. Men vi behøver ikke gå helt av skaftet heller.
[color=purple][/color]
Jeg mister ikke nattesøvnen av dette (det tar hetetoktene seg av), men nå holder jeg ikke frittgående høner, gjess, ender eller annet fjørkre heller. Hadde jeg hatt det ville jeg kanskje tenkt annerledes....

Ingen dødssmitte i svenske fugler

Endene hadde «snill» influensa. Les mer

guro sa for siden:

Medisinen Tamiflu er laget bla av stjerneanis. Sånt er spennende synes jeg, så jeg måtte slå etter i boken: Stjerneansis virker blant annet krampeløsnende, og brukes ved kolikk og oppblåsthet, og ved hoste. 'Stjerneansis har en slimløsnende virkning som bidrar til å rense lungene for slim, for eksempel ved bronkitt. Prøv å kombinere oljen med eukapyltus i en dampinhalasjon. Det er effektivt. Stjerneanis bidrar også til å styrke lungene, og de krampeløsnene egenskapene gjør den nyttig i behandling av hoste av ymse slag.'

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=294536

Lette etter noe om stjernanis på nettet, for å slippe å skrive av hele boken. Ikke spesielt for fugleinfluensa noe av dette altså, bare generell 'influensa'

www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/pimp_ani.htm
www.aromatherapy-naturally.com/cold-flue.html

luringen sa for siden:

ja...jeg tenker jo sånn x-files konspirasjon med en gang jeg da...Dette er det bare EN aktør som tjener på; den som har enerett på prod/salg av Tamiflu...

Albertine sa for siden:

:ja:

mofe sa for siden:

Jeg tror at det snart uansett kommer en pandemi som titalls prosent av verdens befolkning kommer til å dø av. om det er denne, gjenstår å se.

Så det så!

Gamla sa for siden:

Jeg tror slett ikke at det er denne, og forhåpentligvis vil aldri noe slikt skje.
Så mye informasjon og forhåndsregler som nå blir tatt har aldri vært mulig tidligere. Hygieneforholdene i de vestlige landene er også betydelig bedre enn i øst, så selv om sykdommen skulle utvikle seg til en folkesykdom tror jeg den vil kunne begrenses i stor grad.;)
Uansett føler jeg ingen trang til å ta sorgene på forhånd! :)
Tenk om du blir påkjørt imorgen. Tenk om flyet du sitter i detter ned osv. osv.:o
Nei, slikt går bare ikke ann å tenke på! Livet er for kort og dyerbart til å gruble over alt som kanskje kommer til å skje!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.