ada-emilie sa for siden:
Kjøtt!!
ada-emilie sa for siden:
Kjøtt!!
Lillemy71 sa for siden:
I følge Skaldeman må du ha det riktige forholdet av fett og proteiner - Skaldemans forholdstall både for å booste fettforbrenning og for å holde deg mett. Alt dette står i boka og dersom du har lest den er det jo mange fine oppskrifter på hva du kan spise for å bli god og mett. Og som Ada-Emilie skriver -kjøtt!! Fet kjøttmat eller magert kjøtt med ekstra fett.
Jarrasann sa for siden:
Ja, dere har helt rett begge to.
Men det er ikke så galt at det ikke er godt for noe.
Selv om jeg spiser litt feil nå så spiser jeg fortsatt LCHF og ingenting vil få meg til å forandre dette.
Jeg er i full ketose, har vent meg til kosten, ELSKER kosten, ikke i nærheten av "sprekk" og fettbålet bare venter på full antenning.
Nå skal det finslipes og det er som jeg har nevnt tidligere 3 ting det står på.
Da smeller det, enten vi kaller det Skaldemanns, Anderssons, eller Olssons!
Spørsmål:
Grønne Oliven?
Noen som har spist mye av dette? positivt, negativt?
Jeg har spist litt i det siste og det har gjort underverker for fordøyelsen og jeg kan kutte mye av andre "partystoppere" hvis oliven er ok.
Lite kcal og fantastisk fettprosent?
Lillemy71 sa for siden:
Ser iallfall at du har begynt å tenke på å gjøre ting riktig og det er ikke lite bare det, for tankeprosessen er like viktig som noe annet i en slik omlegging av kosten. Du er på riktig vei nå og klarer du å følge prinsippene for å spise riktig tror jeg du vil oppleve at sulten (ulvehungeren og fysing på alt mulig) forsvinner. Slik har det iallfall vært for meg etter at jeg begynte på Skaldeman. Tok et par dager også var jeg liksom ikke så sulten og fysete hele veien, bortsett fra når jeg er så dum at jeg bruker kunstig søtning.
Selvfølgelig finner jeg det ikke igjen nå, men jeg vet at Skaldeman skriver at man godt kan bruke oliven og spesielt de grønne. Har såvidt jeg kan finne ut 0.3 g kh/100g: du kan bruke disse tabellene for å finne næringsinnhold:
Næringsinnhold.no og Matvareguiden.no, ellers har du jo programsnutten Mat På Data som du kan laste ned og bruke.
Tips til slankekjøttkakene eller tilsvarende. S skriver at man skal skal bruke svinekjøttdeig. Den kjøttdeigen (uansett hva den er laget av) vi får her til lands er alt for mager og må evt blandes opp med fett (ister/nyretalg eller spekk som fås hos slakteren). Men nå på denne tiden får man tak i medisterdeig som er perfekt, så løp og kjøp. Bare pass på at det er medisterdeig, altså reint fett/kjøtt og ikke medisterfarse som er blandet ut med masse stivelse. Jeg driver å hamstrer medisterdeig nå for å ha etter jul også. Finner stadig vekk på halv pris pga dato og har heldigvis stor fryser :D
Jeg ser også nå at den nye boken snakker om SKaldemans fettkvote og ikke forholdstall, dette står på side 35 i GI-null boka og der bruker han kjøttdeig som eksempel.
Lykke til og god helg :p
Jarrasann sa for siden:
Takker!
Byttet akkurat ut min sedvanlige frokost av egg&bacon med 2 ørretbiter, en spiseskje rømme og ett kokt egg.
Kcalmessig ca likt, men jeg trur jeg må reise hjem å legge meg....
Mettere har jeg vel ikke vært på 14 dager.
Hadde jeg kuttet litt ned på ørretten og erstattet med litt olivenolje ville sammensetningen vært nærmest optimal.
Men akkurat nå har jeg ørret til oppetter øra... :)
mamma87 sa for siden:
Takker for at dere holder liv i den ene skaldemann tråden. ;) Jeg prøver meg også på skaldemann, men har ikke lest noen bøker enda, så om jeg gjør det helt etter boka er jeg ikke sikker på.:p Men har kutta veldig ned på meieriprod og grønnsaker, og spiser mer rent og fet kjøtt. Etter at jeg økte med fett og mindre karbs har jeg følt med mer mett og spist ca 2 måltider om dagen. Synes det er veldig deilig å slippe å ha lyst på noe hele tiden. Spiser heller ikke nøtter,bær og frø som sikkert er store triggere til å småspise.
Noen retter fra uka:
2 kyllinglår med majones og litt salat
litt chillitomat,minimais,salami,lammekjøttdeig,fløte buljong og vann
avokado og bacon
Ribbe og b&b grateng
Egg med smør
kylinglår
Bilder: http://lowcarbs.blogg.no/1289563209_noen_lavkarboretter.html
Jarrasann sa for siden:
Ja, jeg tenkte nettopp på det.
Om ikke annet så holder vi i alle fall liv i forumet...:)
Lillemy71 sa for siden:
Må ikke spise så mye da vøttø :D Hehehe.....
Lillemy71 sa for siden:
I innlegg #83 skriver jeg litt om hva Skaldeman innebærer. Forøvrig så får du GI-null boka til kr.121 på bokkilden akkurat nå (www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do?enkeltsok=Sten%20Sture%20Skaldeman)
Står mange gode oppskrifter og tips der. Lykke til :p
Jarrasann sa for siden:
Uke 5 er over.
Status: - 2,1 kg.
Fikk forøvrig sjokk da jeg lagde kyllingsalat på lørdag.
I henhold til Skaldemanns fordelingsnøkkel var jo dette optimal kost!
Egg&Bacon er ikke i nærheten.
Herfra blir det mye kyllingsalat, tacosalat, baconsalat, reke&avocadosalat, osv, osv...
Til helt opp etter øra....
Neida, føler meg bedre enn på lenge og er overbevist over at det smeller snart.
Yonah sa for siden:
Høres ut som om du har klart å finne nøkkelen. Forholdstallet har temmelig mye å si.
Gratulerer med 2kg ned!
blucher sa for siden:
Jarrasann - kan du ikke si litt om hva du laget den kyllingsalaten av?
Jarrasann sa for siden:
Klart jeg kan...
200 gr. romanosalat
160 gr. agurk
110 gr. cherry tomat
30 gr. løk
250 gr. kjøtt av grillet kyllinglår
50 gr. grønne oliven
20 gr. parmesan
Saus/dressing :
100 gr. rømme
70 gr. majones
25 gr. fransk sennep
Nok til 2-3 måltider.
LaVidaE sa for siden:
mmm, det så godt ut, hva er b&b grateng? Oppskift, evt link?:D
mamma87 sa for siden:
b&b er brokkoli og blomkålgrateng-ferdigkjøpt:)
Jarrasann sa for siden:
Spørsmål: Vil ikke den oppskriften min på kyllingsalat passe best på ketolyseforumet...?
LaVidaE sa for siden:
ferdigkjøpt?
inneholder ikke den mel?
Jarrasann sa for siden:
Prøver igjen...
Hva vil dere kalle dette?
200 gr. romanosalat
160 gr. agurk
110 gr. cherry tomat
30 gr. løk
250 gr. kjøtt av grillet kyllinglår
50 gr. grønne oliven
20 gr. parmesan
Saus/dressing :
100 gr. rømme
70 gr. majones
25 gr. fransk sennep
Ketolysekost, skaldemannsk eller inget av delene...?
Hva er det i tilfelle nærmest?
Nerthus sa for siden:
med så mye grønt er det nok ikke skaldemansk - ihvertfall ikke den mest strikte delen :)
jeg vil kalle det lavkarbo-ish jeg ;)
mam sa for siden:
Nei, han har skifta filosofi til LCHF. :engel_ikk
Gratulerer med at vekta peker rett vei Jarrasann, jeg har lest på tråden din, men ikke fått somlet meg til å skrive noe. :w00t:
Nerthus sa for siden:
Jeg prøvde å svare på spørsmålet hans under oppskriften:
;)mam sa for siden:
Savner egentlig et LCHF-underforum. Men hva er nå egentlig forskjellen på alt? Skaldemann var enkelt før, men nå tillater han endel grønnsaker hvis du ikke skal gå ned mye. Jeg syns så mye lavkarbo "flyter inn i hverandre".
LCHF er egentlig en god betegnelse... "Low Carb, High Fat".
Jarrasann sa for siden:
Lav karbo?
Ok, men fordelingsnøkkelen på salaten er 79% fett, 17 % proteiner og 4 % karbo.
Må vel kunne kalle det LCHF?
Denne salaten har jeg nærmest levd på siden helgen, i forskjellige varianter.
Super mat, føler meg topp og tror til og med jeg kan sånn smått begynne å telle litt kcalorier.
I går sto jeg opp 08.30, tok en kaffe med en ørliten fløteskvett kl 11.00 og spiste frokost 16.30....
Mett, rolig og stort sett fornøyd med tilværelsen...
Stå på mam!
Nerthus sa for siden:
jeg kan være litt uklar - LAVKARBO for meg er uløselig knyttet sammen med HØYFETT ;) - glemmer av og til at ikke alle er inni hodet mitt og ser hvordan ting henger sammen der inne ler
Yonah sa for siden:
Det blir ca 3g karbo pr porsjon av grønnsakene, det er absolutt innenfor Skaldeman 50+ Nå er det jo 1 g karbo i tillegg med rømmen, men uansett helt OK. Jeg synes kanskje det var litt lite protein, og hadde nok hatt minst 100g( sannsynligvis 400g delt på 3) kylling pr måltid og fordelt denne salaten med dressingen på 3.
Jarrasann sa for siden:
...og jeg som håpet jeg var på ketolyse...:)
Det er nok mange forskjellige meninger om hva lavkarbo er.
For meg er det Lindberg og lav GI, noe jeg ser for meg som livsstil hvis jeg enedelig går ned i vekt.
Og apropos vekt står det fortsatt dønn stille.
Men jeg ser så absolutt blå himmel i det fjerne.
Føler at dette "mett mage - sultent hode" problemet viskes ut, eller er visket ut.
Begynner å bli komfortabel med å gå lengre uten mat, skippe frokost og spise mindre. Dette er nok ikke vaner det er lett å forandre over natten, men det kan også være et resultat av at fettforbrenningen sånn smått er i gang?
Uansett føler jeg tiden er inne for å lage rammer rundt måltidene og jeg begynner faktisk å tro på at jeg kan gå en lengre periode på rundt 2000 kcal om dagen.
Utrolig hvor lett det er blitt å utsette måltider nå, kontra før.
Legger på ett glass vann så er mye gjort.
Forøvrig lurer jeg på om jeg skal ryke på en 70% sjokolade på julaften, men når jeg tenker meg om så spørs det om jeg gidder...
Kanskje neste år...
ada-emilie sa for siden:
Så godt å høre at det sultne hodet er mer tilfreds. Det må være deilig. Ikke spis sjokolade med sukker. Kroppen er ikke innstilt på høykarbo etter at den er omstilt på lavkarbo. Sjokolade er kjedelig lite mataktig.
Jarrasann sa for siden:
Da var uke 6 over og slik er status:
Det skal sies at jeg spiste litt karbo i går, men dette bare bekrefter hva jeg har trodd hele tiden, nemlig at jeg faktisk har gått opp i vekt.
Mye har jeg gjort galt, men jeg har også gjort mye riktig - sticksen har vært lilla hele vegen.
Nå leses det ketolyse og jeg skal kjøre 8 uker på strikt ketolyse, 15 karbs, 2000 kcal og moderat trim.
Lykke til videre til dere dette virker på og takk for alle tilbakemeldinger!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.