< Tilbake til oversikten

Økt helserelaterte sykdommer

Opheliia sa for siden:

Jeg vet ikke helt om jeg kan kalle dette et spørsmål, det er vel mer ett "tenke høyt" innlegg som kanskje kan få noen "svar"?:p

Sukkersykdommer og hjerteproblemer økte jo drastisk på spesielt 60,70,80 og 90-tallet. Den tendensen startet alt på 1950 tallet, men det var hovedsaklig tiårene etter hvor man kan se at samfunnet nå er på vei til å bli syke. Jeg har ikke noen statistikk å linke til, da det er hentet fra ei bok jeg har som pensum på skolen (Sykepleierens ernæringsbok). Det som er litt morsomt å tenke på da er jo at før 50-tallet spiste folk smør, egg og bacon til frokost og brydde seg ikke om hvilken type fett de fikk i seg. Det var først på 50-tallet at en startet å tenke på fett og karbohydratmengden økte bektraktelig i det norske kostholdet (mer sukker, en spiste mye mer godteri og slikt blant annet).

Hadde ikke det skjedd på 50-tallet ville kanskje ikke samfunnet hatt så store problemer med overvekt, diabetes, kreft og hjerteproblemer?

undrer

Veggpryd sa for siden:

Jeg tror du har helt rett. På 50-tallet kom jo den berømte undersøkelsen til Ancel Keys, og industrimat ble mer vanlig.

Sukker og industrimat øker, samtidig som dette med at noen trodde at det var det mettede fettet som var farlig. Jeg har snakket med mange gamlinger som gikk helt i fistel når de fikk vite at fett skulle være usunt og farlig. Nå har det dessverre blitt en opplest sannhet som både unge og gamle er helt enige i.

Hjerteinnfarkt var en nyoppdaget sykdom på 1920-tallet, og dette var også indstrimatens gjennombrudd. Også har vi margarinen, da....

Det som er interessant er at vi spiste kornvarer før også. Når Norge var et bondesamfunn og før industrien. Fet mat og kornvarer. Sukker var sikkert ikke så vanlig, men det fantes da også. Brød, lefse, flesk og duppe. Hva var det egentlig som gjorde at vi ble syke og fete? Var det brødet, sukkeret, margarinen, industrimaten eller fraværet av fettet? Eller alt samtidig?

Opheliia sa for siden:

Jeg tror jeg går for det siste du skriver, nemlig alt samtidig.

Plutselig forandret alt seg, det var mer fokus på fettfattig kosthold samtidig som sukker/karbohydratinntaket økte og industrimat blir valgt istedenfor mat laget fra bunnen av, det er jo såå mye lettere i den travle hverdagen.

Men det er veldig morsomt egentlig, at vi blir feitere og feitere jo "sunnere" man spiser:rolleyes: Den gangen vi ikke "brydde" oss om kostholdet var vi sunne og friske (selvfølgelig var folk syke på den tiden også, men det var ikke diabetes, overvekt og fedme som regjerte sykdommene).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.