Makronella sa for siden:
Jeg er oppvokst med den regel at mandag er fiskedag og idag har jeg valgt den i form av en god fiskesuppe. Fiskesuppe er der vel nesten like mange varianter av som det er mennesker men vi liker denne godt. Litt kuttearbeid er det i starten men ellers er den lettlaget og utrolig god.
Fenikkel
Purre
Sellerirot
Persillerot
2 biter stangselleri
600 gram seifilet
400 gr torskefilet
250 gr lange
4 stk laks
ferske reker
Blåskjell
3/4 liter fløte
1 boks creme fraiche
1,5 liter fiskekraft ( har jukset med ferdig kjøpt og terning )
2 ss rødvinseddik
1/2 ts splenda
Kutt grønnsakene i terninger og surr de i en gryte i litt olje.
Hell på fiskekraft og la koke godt i 5 min. Ha i fløte og la suppen småputre i 5-10 min til. Deretter ha i en boks creme fraiche. Fiskestykkene legges i, pass på la de tykkeste bitene ligge og trekke et par min før de tynne stykkene legges i -gi et oppkok og trekk gryten fra platen. La det trekke i 5 min. Deretter skal 2 ss rødvinseddik og en liten ts splenda røres inn. Rett før servering bland inn rekene og blåskjellene - Har man kokt friske blåskjell er det lekkert om en lar noen av skallene være med i suppen -idag har jeg jukset med en boks med blåskjell -skjer ikke ofte men etter 3 burikker gadd jeg ikke lete mer etter ferske skjell i dag. Gresløk klippes over som pynt - og maten er klar.
Vanligvis har man gulrot i fiskesuppen, siden den inneholder mye karbohydrater har jeg droppet det. Laksen, rekene og blåskjellene får stå for fargeinnslaget i suppen.
Serveres med brød eller bare som den er.
Suppen kan fint varmes opp igjen -pass bare på at den da ikke koker.