< Tilbake til oversikten

Fiskesuppe (med bilder )

Makronella sa for siden:

Jeg er oppvokst med den regel at mandag er fiskedag og idag har jeg valgt den i form av en god fiskesuppe. Fiskesuppe er der vel nesten like mange varianter av som det er mennesker men vi liker denne godt. Litt kuttearbeid er det i starten men ellers er den lettlaget og utrolig god.

[CENTER][/CENTER]

Fenikkel
Purre
Sellerirot
Persillerot
2 biter stangselleri
600 gram seifilet
400 gr torskefilet
250 gr lange
4 stk laks

ferske reker
Blåskjell
3/4 liter fløte
1 boks creme fraiche
1,5 liter fiskekraft ( har jukset med ferdig kjøpt og terning )

2 ss rødvinseddik
1/2 ts splenda

Kutt grønnsakene i terninger og surr de i en gryte i litt olje.

[CENTER]

[/CENTER]

Hell på fiskekraft og la koke godt i 5 min. Ha i fløte og la suppen småputre i 5-10 min til. Deretter ha i en boks creme fraiche. Fiskestykkene legges i, pass på la de tykkeste bitene ligge og trekke et par min før de tynne stykkene legges i -gi et oppkok og trekk gryten fra platen. La det trekke i 5 min. Deretter skal 2 ss rødvinseddik og en liten ts splenda røres inn. Rett før servering bland inn rekene og blåskjellene - Har man kokt friske blåskjell er det lekkert om en lar noen av skallene være med i suppen -idag har jeg jukset med en boks med blåskjell -skjer ikke ofte men etter 3 burikker gadd jeg ikke lete mer etter ferske skjell i dag. Gresløk klippes over som pynt - og maten er klar.

[CENTER][/CENTER]

Vanligvis har man gulrot i fiskesuppen, siden den inneholder mye karbohydrater har jeg droppet det. Laksen, rekene og blåskjellene får stå for fargeinnslaget i suppen.

Serveres med brød eller bare som den er.

Suppen kan fint varmes opp igjen -pass bare på at den da ikke koker.

Mellon sa for siden:

Supert, har savnet en fiskesuppe, har nemelig ei datter som har maset konstant om dette da jeg ofte pleier å lage, men da med melgjevning som ikke går så bra nå.

Furine sa for siden:

Dette såg jo berre veldig godt ut! Fiskesupper er nydeleg!

Sivensvans sa for siden:

Denne må jeg bare virkelig TA AV MEG HATTEN FOR!! For en nydelig suppe - og, så stolt jeg var da jeg fikk det til!:p (Har aldri laget fiskesuppe fra bunnen av før).

Poden på 14 syntes også denne var utrolig god.
[color=red][/color]
Så, tusen takk for nydelig oppskrift - denne kommer til å bli en gjenganger hos oss!

bolla123 sa for siden:

Hmmm.... Hva er 250 gr lange?

Sivensvans sa for siden:

Er nok en fisk:D
Jeg brukte kun laks, ettersom det var det jeg hadde hjemme. Hadde også i litt tomat og masse fersk dill...mmm...!!

Nannah sa for siden:

Må visst ha nye briller....leste "fiskesuppe med biller" :eek: :p

Makronella sa for siden:

Sidensvans -takker fro det, godt det falt i smak

Ja lange er en fiskesort

Og Nannah - riktignok liker jeg eksperimentere når jeg lager mat, men biller har jeg ikke kommet til enda ;):eek:- holder meg til bilder -og briller :kul:

grotingeling sa for siden:

Denne høres jo fantastisk ut - prøves i påska :)

jegerjenta sa for siden:

Har prøvd denne til middag idag:D Kan anbefales på det stgerkeste. Kjempegod:sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.