< Tilbake til oversikten

Har noen tips til grønnsakstilbereding?

savoy sa for siden:

Jeg må si jeg er fryktelig kjedelig når det kommer til grønnsakene. Ender ofte bare med salat i bolle eller agurk ved siden av.
Er det noen som har noen lure tips til hvordan jeg kan tilberede grønnsakene?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Grønnsaker kan, bakes, stekes, grilles, kokes, smørdames, moses…
…og om du ikke har ei vegetakokebok gjemt innert i skapet så kan du låne et par på biblioteket for inspirasjon.

savoy sa for siden:

Takk for tips!
Det er nok bare å prøve seg frem men har hatt mangel på fantasi.

Titti sa for siden:

Mange gode tips her. :)

Jeg pleier som oftes å woke litt gr.saker kjapt i panna:
Sopp, squash, paprika,blomkål og løk eller purre. Pluss masse krydder og så salat til.

Monica31 sa for siden:

Har et tips...jeg tar smør (brelett/vitago), orker ikke smaken av den rapsoljen, så tar jeg masse karri i smøret i noen sekunder før jeg legger oppi gr.sakene. For meg smaker det ekstra godt når jeg har kuttet de i små biter/buketter. Jeg bruker, blomkål, brokkoli, champignon/kantarell, rød løk, paperika, noen ganger cherry tomater. Surrer alt i 3-5 min. da har gr.sakene fortsatt litt tyggemotstand...så kommer det beste, jeg tar en halv terning gr.saks buljong som jeg løser opp i en tekopp. Når det er løst opp heller jeg dette over gr.sakene i pannen og putrer i 3-5 min. Smaker fantastisk godt! Pepre og salte etter smak...
Ta de krydderene du liker. Spisskummin, paperika, gurkemeie og chili er også godt å ha.

Vet ikke om buljong er "lov", men jeg går ihvertfall fort ned! Det er såpass lite med en halv terning. Gjør det samme i suppene hvis jeg er veldig sulten og må ha litt smaksvariasjon.

savoy sa for siden:

Det hørtes veldig godt ut Monica!
Det må virkelig prøves.

Titti sa for siden:

Tusen takk for tips, det skal jeg prøve i dag. :sikle:

Grubbeline sa for siden:

Jeg pleier å blande squash, løk, paprika m.m. i omeletten, krydre med salt og karri. Da synes jeg omeletten smaker mye bedre.
Lager gjerne dobbelt porsjon til frokost og tar med meg halvparten til lunch. Varmer i micro på jobb. Da har jeg sikret meg grønnsaker til til to måltider i alle fall...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.