< Tilbake til oversikten

De vanskelige siste kiloene ...

helsefreak sa for siden:

Hei.

Jeg har lest og lest og lest her inne siden jeg startet på xtravaganza i mars i år. Jeg har funnet utrolig mye bra info her og prøvd mange av oppskriftene. Takk til alle som bidrar til et supert nettsted!

Så til saken: Jeg er 168 cm høy og veier per dags dato 63 kg. Jeg var 73 kg da jeg startet i mars, og gikk i løpet av 3 mnd ned disse 10 kiloene. I sommer ble jeg mot min vilje nødt til å "slakke" litt på karbene fordi jeg "tilpasset" meg de vi bodde hos i ferien (ville ikke være så "sær"..). 3 uker med høykarbo og mye alkohol gjorde at jeg gikk opp 2 kg igjen. Disse er nå borte, men det virker ikke som vekta vil rikke seg videre nedover!!

Jeg har ikke noe mer konkret mål enn at jeg vil ha flat og fast mage. Jeg aner ikke om det er 3 eller 6 kilo unna der jeg er nå, men jeg trenger gode tips fra dere som har kommet i mål og vet hvordan det gjøres! Jeg har jo lest i andre innlegg at LCHF er vektregulerende, så jeg er usikker på om jeg vil komme i mål med å fortsette på denne kosten..

Jeg trener både kondisjon og styrke 3 dager i uka (step styrke) og går tur 3-4 dager i uka.

Tips mottas med stor takk :-)

wollafruen sa for siden:

Om flat og fast mage kommer av videre vektnedgang eller trening kan være vanskelig å si på forhånd. Jeg ville kanskje hatt større fokus på kjernemuskulaturtrening (har de slide-timer på senteret ditt, eller CoreBar? det er ypperlig kjerne-trening). Husk også at for en sterk og veltrent mage, må du ha en sterk og veltrent RYGG! Bruk like mye tid på baksiden av torsoen, som på framsiden, når du trener.

Videre ville jeg kanskje endret noe på treningsvanene sånn generelt. Finn andre timer enn det du har gjort - hvis du har gjort Step/Styrke lenge. Kroppen venner seg til treningen du gjør. Du må sjokkere noen ganger, for å få videre resultater. I tillegg kan 3-4 gåturer gjerne bli til 2 løpeøkter. Begynn med intervall, om du ikke klarer å løpe i ett strekk, og la øktene være et minimum av 3 km lange.

Ellers kan det også hjelpe å skaffe seg en kalorioversikt hva gjelder kostholdet. Normalt tenker man ikke kalorier på et lavkarbokosthold, men for de siste kiloene kan det være en løsning å regne på det og se at du faktisk er i kaloriunderskudd pr dag.

Lykke til med innspurte :)

helsefreak sa for siden:

Tusen takk for supre tips wollafruen! :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.