< Tilbake til oversikten

Modellering av kroppen

Greddy sa for siden:

Ifølge konvensjonell visdom
Så er kroppen våres modellert slik:

Vi er en vannsekk hvor sekken kan utvide og krympe seg alt etter hvor mye masse den inneholder. Jeg har tatt meg friheten til å tegne det på paint et enklere modell: (se modellering av syllinder)

Hvor E'(t)= endring av energi avhengig av tiden (t), Qinn= energi inn. Qut= energi ut. Er Qinn større enn Qut, så blir sylinderen større. Så enkelt er det.

Etter litt research så har jeg egentlig ikke sett hvordan kroppen våres er egentlig modellert. Som jeg mener er mer komplisert enn èn enkel sylinder.
Etter litt research her og ulike fagbøker i ernæringfysiologi og lavkarbobøker, har jeg kommet frem til en modellering av kroppen våres slik som dette: (Se modellering av menneskekroppen)

Når ventil[insulin] åpner for forbruk av karbohydrater, stenger ventilene[glukagon] forbruk for fett og protein. Med andre ord fungere insulinet slik at den stenger "fetttanken" og "proteintanken" og dermed ingen forbruk av disse. Fetttanken og proteintanken vil fortsatt være tilgjengelig til å fylles på. Når karbohydrattanken er full, vil den overføre overskuddet av energien til fetttanken, slik dere ser på modelleringen tegnet med grå pil.

Hvor differanselikningen er mer komplisert enn E'(t)= Qinn-Qut.

Jeg har tatt meg friheten til å skrive og utbrodere E'(t)=Qinn-Qut som jeg mener gir et mer riktig bilde om hvordan prossessen i kroppen våres fungere.
(modellering av kroppen)

Jeg er 99% sikker på at jeg har glemt eller etterlatt noe eller gjort noe feil.
Utfordrer dere til å slå hull/finne hull, slik jeg kan forbedre modelleringen. :D

Hva tror dere? :o

Supera sa for siden:

Hehehe, fiiin! Jeg er orker ikke å prøve å finne hull nå, men den ser ut til å stemme ganske bra. Kjenner mattekunnskapene mine begynner å ruste litt allerede. :eek:

Gracella sa for siden:

Ha, ha, det så veldig bra ut. En dag jeg har tid skal jeg se på regnestykket ditt. Tegningen så veldig logisk ut i alle fall!!

Greddy sa for siden:

Hmm, lite respons fra "resten" av folka. Går ut fra at stillhet betyr samtykke :p

Men anyway, jeg lagde kun denne modellen tiltenkt som våpen mot de konservative folka om energiomsetting. Å forklare at det handler mer om energi ut og energi inn, og kunne fortelle eller overbevise at termodynamikkens lover også gjelder når man spiser lavkarbo, men litt bedre forklart på hvorfor lavkarbo virker bedre enn vanlig konvensjonell metode for vekttap.

Hvor var jeg?.... sum'a'sum: kroppens hormoner som er "ventilene" i kroppen er det som kontrollere/avgjør hvordan energien "forvaltes"

Sjanten sa for siden:

Jeg synes din modell ser veldig bra ut, resonnementet og formelen følger jeg.

Kari Jacquesson derimot, mener nok bestemt at vi bør holde oss til den aller øverste:p

Supera sa for siden:

Og så likte jeg CPU, MB, BUS. :lol: Hva med å legge til at insulin fører til at energien går til HDD? :geip:

Greddy sa for siden:

CPU, MB og Bus er bare analogi for det som er tilsvare organer som trenger glukose :p
Og jeg ser at jeg glemte tegne inn en pil fra lever til motoren via ketoner. dam...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.