Har kjøpt apparat for å måle blodsukker, for å teste om lightbrus virker inn på blodsukkeret. Testa kvart på åtte i kveld blodsukkeret mitt og det var 4,7, så drakk eg en halv liter pepsi max, skal no måle etter en time og etter to timer. Har sittet i sofaen etterpå, bortsett fra at eg gikk ut med bosset (ned og opp igjen en liten bakke). Spiste laks og blomkålmos med fløte til middag, så lite karbohydrat, men dette var klokka fem.
Skal gjøre testen igjen fastende en morgen også og se resultatet da!
Etter to timer: 4,6! Så sunket litt, men det er vel så lite at det ikke regnes som endring eller? Eller kan det at det har sunket tyda på at kroppen har sendt ut insulin pga søtsmaken, som har senka et allerede lavt blodsukker?
Det er forskjell på blodsukkerstigning og insulinutskillelse. Diskusjonen ang. lettprodukter er vel om smaken av søtt kan føre til insulinutskillelse, slik at det vi evt. spiser sammen med brusen vil lagres som fett eller føre til lavt blodsukker som igjen gjør at du blir sulten og spiser mer.
At lightbrus ikke fører til blodsukkerstigning anser jeg som logisk, det er ingenting i lightbusen som brytes ned til sukker.
I forhold til diabetikere er høyt blodsukker et resultat av det som er grunnleggende feil, nemlig manglende insulinutskillelse og insulinresistens i type 2 tilfellene. Om lightbrus fører til insulinutskillelse vil dette føre til en ytterligere forverring av tilstanden (den stadige triggingen av insulinutskillelse er jo det som er årsaken til type 2 diabetes), diskusjonen har jo gått lenge nå der mange mener at alle disse lettproduktene ikke har noe i et diabetikerkosthold å gjøre. Jeg mener jeg har hørt studier som viser dette, skal prøve å lete og evt. referere til disse.
Vi snakker jo selvsagt mengder her, en brus i ny og ne er greit, men jeg ville ikke som diabetiker kastet i meg lightbrus og andre sukkerfrie produkter daglig
Ja det er dette eg også lurer på! For det eg har hørt er at light brus eller smaken av søtt fører til insulinutskillelse, men når der ikkje da kommer noko sukker, så skilles det ut glykogen fra leveren, slik at blodsukkeret da ikje blir for lavt. Så denne testen som eg har gjort, vil jo da ikkje fange opp dette. Men siden eg lever på lavkarbodiett, skulle eg jo tro at eg ikkje har noko særlig lager av glykogen, så da burde resultatet av testen vore at blodsukkeret mitt sank, siden der eventuelt hadde blitt skilt ut insulin av lightbrusen?
Nemli det er sikkert helt riktig. Men når man som gravid mister nesten alt man kan spise så var veien til pepsi maxen kort :knegg: Min tilstand var jo bare midlertidig, men jeg måtte ikke øke insulindosene nevneverdig utover i svangerskapet og jeg gikk ned i vekt underveis.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.