< Tilbake til oversikten

Melk og melkeprodukter

Lillebjørn sa for siden:

Hei.
Jeg leste boka for tre uker siden, ble kjempeinspirert og startet med en gang! De to første ukene gikk veldig bra. Jeg spiste masse fisk, egg og grønnsaker/salat og gikk ned 6 kilo:D

Men denne uken har det ikke skjedd noe...
Jeg har lest det dere skriver om vektstagnasjon og fett og grønnsaker og ser at jeg har minsket på grønnsakene etter at jeg bakte soyabrødet og at det kanskje er en grunn... men det er jo så godt:sikle:
Men ok, tilbake til salatene da ;)

Når det gjelder fett er jeg mer usikker...
Jeg har melkeintoleranse og må derfor ligge unna meieriprodukter..
Jeg bruker soyamelk og soyafløte, melange uten melk og plantemargarin..
Men så leste jeg noe her inne om at det ikke var "rent nok"? Hva menes egentlig med det? Må jeg kutte det ut? Hvordan skal jeg få i meg nok fett da? Noen som har erfaringer med dette?

Jeg er som sagt helt fersk både her og med dietten og trenger litt hjelp.. Jeg syns dette er et flott forum som har gitt meg mange gode tips og masse inspirasjon, så tusen takk :blomster:

stinemora sa for siden:

Etter et søk på matvareguiden.no så fant jeg ut at det er kun soyamelka du bruker som inneholder karbo, 2,5 gr per 100 gr. Ellers er de andre produktene karbofrie, om de er ulure å bruke likevel betviler jeg, men er helt fersk selv så kan jo ikke si det med sikkerhet.
To uker og 6 kilo er jo kjempebra, og det er visst helt normalt å stagnere og fortsette å gå nedover igjen så lenge en vedlikeholder det riktige kostholdet. Har du prøvd ketostixen da? Med dem kan du ihvertfall ha oversikt over om kroppen din er i ketose eller ikke, og er den det så betyr det at du er på riktig vei selv om du ikke går ned i vekt en periode.
Lykke til!:)

Lillebjørn sa for siden:

Takk stinemora, da prøver jeg en stund til :) Jeg har brukt stixene hele tiden og vært i ketose hver dag bortsett fra en... (da ble det litt mye nøtter på et venninnebesøk ;) )
Lykke til du også :)

Torkil sa for siden:

Hei
Gratulerer med en pangstart. Du har jo litt utfordringer på grunn av din intolleranse. Sjekk at du er i ketose og fortsett slik du har gjort det så langt. Jeg liker helst at fett kommer fra mat slik som nakkekoteletter, bacon, laks, ørret, fete oster ( hvis du kan ha det da - ok ved lakotseintolleranse) og avokado. Regn ikke med så stort vekttap som i starten og forvent at det stagnerer i perioder, for så plutselig å løsne.
Mosjon er viktig for vekttapet hos mange.
Lykke til
Torkil:)

ada-emilie sa for siden:

Det finnes soyamelk med 0,2 karbohydrat fra Apro, rød kartong.
Fetttips: sunne oljer over salaten, most avokado inn i salaten, oliven og egg.Plantemargarin og melange er vel det det er reagert på at du bruker. Kan du ikke bruke ghee, heller? Hva med oljer,da? Jeg elsker oljer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.