Har dessverre ikke bladet lett tilgjengelig. Kunne du nevnt hva reklamene går ut på?
Bladet har forøvrig byttet "filosofi" og skal nå være åpen for alle former for kosthold (og DVP, JLB og et par av de andre er ikke lenger med):(
S. 5: Reklame for Joplait naturlig lett yogurt uten kunstig søtning med bare 0,1% fett
S. 57. Her er det bilde av en varsel trekant med tallet 5 inni. Tekst over er "Har du over 5 i kolesterol er du i farsonen. Under trekanten er det bilde av vita proaktiv plantemargarin.
S 78: Tekst: Har du sluttet å drikke H melk, hvorfor spiser du "H ost" da? Bilde av vita hjertego gul.
Tekst under: Gulost er laget med melk og fløte og har faktisk blitt en av våre største kilder til usent mettet fett. Vita hjertego Gul derimot er laget med skummel melk og hjertesunne planteoljser. Derfor bår smaker den og gjør godt. KAnskje på tide å endre en vane til?
Jeg har vært fast leser og tilhenger av Mat og helse i flere år, og valgte derfor å bli abonnent ganske nylig. Jeg liker å hente informasjon fra flere kilder, og synes bladet deres har mye interessant og nyttig innhold om blant annet lavkarbo-kost.
I dag fikk jeg blad 10/2010 i posten, og satte meg ned for å lese. Da jeg kom til side 5 ble jeg imidlertid litt paff, fordi der er det en reklame for Yoplait, med teksten "Lettyoghurt uten kunstig søtning, og med bare 0,1 % fett". Jeg tenkte: "jaha, det var da en pussig reklame å finne i M&H..".
Men jeg leste videre, og kom så til hhv. side 57 og 78 hvor haken min falt i gulvet begge ganger; der er det reklame for Vita hjertego'! Jeg siterer, fra s. 78: "Gulost er laget med melk og fløte og har faktisk blitt en av våre største kilder til usunt mettet fett"..
Jeg blir ganske så sjokkert over å finne disse typene reklamer i bladet. Er ikke dette stikk i strid med det dere står for?
Med vennlig hilsen xxx."
Her er svaret jeg fikk:
"Hei!
Du har helt rett, disse aktørene har en annen oppfatning av sunt og usunt enn det vi har.
Men: Vi sensurerer ikke annonsører. Hvis de har lyst til å annonsere hos oss, går vi dem ikke i sømmene. Det kan vi heller ikke, og vil vi heller ikke, med noen som rykker inn annonser, så fremt det ikke er etisk/moralsk feil for oss. Jeg tror det er flere redaktører enn meg selv som tenker på den måten.
God helg!
Med vennlig hilsen Anne Katrine Paulsen
Ansvarlig redaktør Mat & Helse "
Hva synes dere om det? Er det bare jeg som overreagerer? :confused:
Jeg skrev faktisk en ny mail i dag og poengterte at ja, JEG synes det er etisk og moralsk feil å reklamere for noe man ikke står for!
Hvis f.eks et moteblad sier at de skal slutte å bruke pels i sine motereportasjer, så forventer vi faktisk at de ikke godtar reklame for pels heller. Ærlig talt, gjemme seg bak "vi kan ikke drive sensur"! Sell-out, kalles det! Hva med integriteten i arbeidet?
Skummet melk er jo ganske skummel da. Det har jeg alltid ment, helt fra jeg var liten. Melk skal ikke være blålig, det er skummelt det.
Tilbake til saken. jeg kjenner ikke til bladet men synes uansett at det var ganske ille reklamer. Hvorfor kan de ikke selge produktet sitt med positiv reklame i stedet for å sverte andre ting? Kan det være for at der ikke er så mye positivt å si kanskje? :rolleyes:
Eg blei like overraska når eg fekk forrige blad og sendte også epost! Og fikk omtrent samme svar som deg!! Synes det var svært overraskende og provoserende. Angrer på at eg bestillte abbonnement og skal melde meg ut so fort eg har fått de bladene eg har betalt for!!
Og dei skriv at dei ikkje setter inn annonser som bryt med det dei står for, men det er jo det dei gjer med desse annonnsene!
Fleire burde sende epost til dei og sei kva dei meiner om dette!
Tja, jeg synes jo også det er ganske absurd at det kommer opp annonser for Vita Hjertego' her inne på lavkarbo.no. Uansett, magasinene er såpass avhengige av inntektene de får fra annonsørene at de neppe har råd til å stenge ute enkeltaktører. Ja, det er irriterende, men jeg velger å ingnorere det, på samme måten som jeg stenger ute all annen dustete reklame som omgir oss i hverdagen.
Jeg kan skjønne at du reagerer, men jeg tror ikke jeg er enig i prinsippet ditt.
Hvordan skal blad/aviser/medier håndtere en linje hvor de de er uenige med ikke får annonsere? De to eksemplene du nevner er jo veldig tydelige, men hvis man først begynner en slik praksis tror jeg man raskt vil få store problemer med å balansere. Det vil også bli problematisk å få så soleklare retningslinjer at avgjørelsen blir den samme uansett hvem som sitter i sjefsstolen den uken.
Jeg synes ikke sensur-sammenligningen er så håpløs. I prinsippet blir det samme situasjon om en nekter å ta inn leserinnlegg man er uenig i.
Spesielt i eksempelet med Vita-reklamene vil jeg heller påstå at det er et skremmende eksempel på å ikke kjenne målgruppa si overhodet, dersom Mat og helse har en profil stikk i strid med deres produkter. Om jeg som dyreverner vil rykke inn en anti-pels-annonse, vil jeg jo ikke bruke masse penger på å annonsere i pelsdyroppdretternes medlemsblad!
Det er en god grunn til at Dag Viljen, Iver Mysterud, Kenn Hallstensen m.fler avsluttet sitt arbeid i Mat Og Helse. De mente vel at den nye redaksjonen ikke sto inne for de samme holdningene, og de gir istedet ut Vof.
Kan se ut som om de tok det rette valget. Om jeg hadde kjøpt en Bibel, ville jeg neppe likt å se reklame for Hinduismen derinne (uten at jeg er religiøs på noen som helst måte, men lavkarbere er jo sekteriske, sier den allvitende Kari J.)
Mat og Helse har jo ikke lenger samme redaksjon, og er ikke lenger et lavkarboblad, så jeg er ikke overrasket og reagerer overhodet ikke. Jeg abonnerer ikke lenger, for å si det sånn.
Jeg er nå den lykkelige eier av VOF! (Sjefen min så bladet og spurte om jeg hadde skaffet meg hund..! ;) )
Jeg ble så glad da jeg leste VOFs holdning til reklame i sitt eget blad, og jeg siterer, fra s. 3:
"Annonseprofil:
VOF tar kun inn annonser som er forenlig med stiftelsens mål. Produkter det annonseres for, må oppfylle krav om etisk standard, økologiske hensyn og være i tråd med en evolusjonær tilnærming til ernæring og helse."
I Mat og helse står det ingenting.
Jeg mener fortsatt at M&H har svekket troverdigheten sin. Jeg synes helt klart at på et område så viktig som ernæring, må medier som ønsker å formidle en annen mening og en annen retning enn "de fleste" har, ha etiske og moralske retningslinjer for hva slags type reklame de tillater. Vi får mer enn nok av høykarbo-lavfett-reklame over alt ellers i samfunnet, og når jeg velger å kjøpe et blad som formidler lavkarbokosthold, da forventer jeg altså at bladet er gjennomført lavkarbo.
VOF er et mye bedre blad enn MH men jeg syns fortsatt MH har noen (ikke mange) bra artikler. Så foreløpig har jeg begge, men jeg kommer ikke til å viderføre MH når det går ut.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.