< Tilbake til oversikten

Seikarbonader med bacon og ost

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

Ingredienser:
500 g seifilet
1,5 dl fløte
1 egg
1/4-1/2 purre
1 ts salt
1/2 ts pepper
50 g bacon
50 g ost

Fremgangsmåte:
Kutt fisken i terninger og ha den i en foodprocessor sammen med fløte, egg, grovhakket purre, salt og pepper.
Kjør på full hastighet i ca 20 sekunder, til blandingen er jevn, men samtidig litt grov.
Rør inn bacon i terninger og revet ost.
Form farsen til kaker og stek dem på begge sider i smør. Stek de deretter ferdig i ovnen ved ca 100 grader.

Timiane sa for siden:

Dette hørtes godt ut. Skal prøve det til uka..:)

ChristineSixteen sa for siden:

Noen som veit hvordan det er å bruke opptint fisk til fiskekaker? Jeg har alltid brukt fersk fisk når jeg lager fiskekaker, så er litt usikker på hvordan resultatet blir med opptint fisk

Lisbeth sa for siden:

Jeg brukte opptint fisk, men man skal helst ikke gjøre det.. farsen henger mye dårligere sammen..

Timiane sa for siden:

De ble kjempegode. Hadde ikke sei, så jeg brukte torsk og litt laks.

plastbox sa for siden:

Så kjempegodt ut! Har et par nybegynner-/ungkarsspørsmål..

Hvor lenge skal de steke? Eventuelt, når vet man at de er stekt ferdig? Må man rett og slett ofre ei kake eller to og dele dem for å sjekke?

Skal baconterningene stekes litt først?

Sikkert dumme spørsmål men er nå engang ungkar og har ikke laget dette før, så når hovedingrediensene er fisk, bacon og ost (tre av tingene som virkelig gjør livet verdt å leve :p ) så må det nesten prøves! ^^

LineJM sa for siden:

enig! :D

Lisbeth sa for siden:

Jeg brukte smårettbacon, og stekte den ikke på forhånd..
Stek i panne til du får skorpe på begge sider, jeg tok ikke tiden i ovnen, men tror de sto der i ca 15 minutter :)

The Cat sa for siden:

Hmmm...mine er under steking nå, men henger ikke så godt sammen... Mulig det har med at det var frossen fisk å gjøre?? Gir meg ikke, tror dette blir godt, altså :)

The Cat sa for siden:

-men gode blei de!!

Lisbeth sa for siden:

Det kan nok ha noe med at fisken var frossen, man skal egentlig ikke bruke det når man lager fiskekarbonader.. Men så bra at de ble gode uansett :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.