beta sa for siden:
Jeg har nettopp startet på mitt lille slankeprosjekt. Spiser minimalt med karbohydrater, mest fett og proteiner og har allerede gått ned en kg, men har gått opp 1% i fett. Hva skjer, er dette normalt, er det greit? :confused:
beta sa for siden:
Jeg har nettopp startet på mitt lille slankeprosjekt. Spiser minimalt med karbohydrater, mest fett og proteiner og har allerede gått ned en kg, men har gått opp 1% i fett. Hva skjer, er dette normalt, er det greit? :confused:
blåbær sa for siden:
Fordi du har mista en del vann, kanskje? 1 % er uansett ikke så mye. Gi det litt tid :)
beta sa for siden:
jammen, det er greit at vekta ned skyldes væske, men å gå opp i fettprosent synes jeg er ille? gjør jeg noe galt? blir det for mye fett i maten min?
blåbær sa for siden:
Det er ikke sikkert at du har gått opp i fettmengde selv om du har gått opp i fettprosent. Hvis du har mistet en kg vann, og fettmengden er konstant, vil den utgjøre en større prosentandel.
Photobscura sa for siden:
Dette tenkte jeg på også. Og om det er tilfelle at du har en sånn hjemmevekt som måler mer enn bare vekta, så må du også ta med i beregninga at disse er ganske unøyaktige, ettersom signalene som regel ikke når langt nok.
beta sa for siden:
Ok, dette kan jeg for lite om ser jeg.Men forstår det med væsketap, konstant fettmengde og kanskje en unøyaktig vekt. Likevel, den viser stort sett riktig vekt og da tenkte jeg at fettprosent også er ganske nøyaktig. Men hva tror dere,er jeg på rett vei? hadde vel ikke skjedd noe med vekta dersom jeg spiste galt?? Jeg har ikke gått ned så lett tidligere, nå skjedde det en rask endring med lavkarbo og håper så innderlig at det vil vedvare.
Photobscura sa for siden:
Selv om vekta er nøyaktig når det kommer til kilo og gram, så er det ingen garanti for at den viser helt riktig i forhold til bestanddelene i kroppen, som fett, vann etc. Da må du trå til med en tanitavekt eller tilsvarende, mange treningssentere har sånne monstrumer av noen vekter som sender elektroniske signaler gjennom hele kroppen, og gir et temmelig nøyaktig mål, og du må opp i et femsifra antall kroner før du kan regne med å være så vidt like nøyaktig. Det blir mer indikerende ... :o. Problemet med de badevektene som også måler fettprosent etc, er at de ikke er i stand til å sende sterke nok signaler, som regel når de knapt opp til hoftene, og kan i så måte være litt misvisende.
Nå vet jeg ikke hvor mange gram kh om dagen du ligger på, men ligger du på typ 70 gram eller lavere, så er det vanligvis ikke nok til å sette i gang noen ordentlig fettlagring ;).
beta sa for siden:
Vet ikke selv hvor mange gram, men kan ikke skjønne at det kan være mye. Jeg følger ingen bok(har ikke fått tak i Atkins som jeg tenkte, kan jo kjøpe den ketolysekur boka?) Men jeg har lest en del her inne, fulgt en del oppskrifter herfra. All mat har kommet fra, egg, litt ost, skinke, noe fløte og H-melk, kjøttdeig, biff, fisk, tilatte grønnsaker, noen få mandler og valnøtter, salater og olje. kan ikke se at det skal være så mye kh her? men som sagt, har ingen bok, ingen nøyaktig veiing av maten, men holder meg til normale posjoner. spiser ingen lettprodukter, ingenting av kornproduktene...
Greddy sa for siden:
+1
Mister du bare vann og ikke fett, da går fettprosenten opp, så enkelt er det. Du må miste både vann og fett for at prosenten skal være konstant. Du må bare miste fett og ikke vann for å gå ned i fettprosent.
eks.
Ole veier 100 kg, 60kg vann 25kg fett, resten bein og andre ting (verdier er tatt fra løse luften)
Før vektreduksjon: 60% vann 25% fett.
Ole går ned 3 kg i vann og ikke noe fett i begynnelsen. Ny vekt 97kg.
25kg fett / 97kg total = 25,8% fett. Ole har gått opp 0.8% opp i fettprosent! KRISE!!!! :P
Konklusjon: Første dagene mistet Ole et par kg vann, som er helt normalt. Det ville vært rart om du ikke gikk opp i fettprosent. Fettprosent er bare andel av den totale vekta.
beta sa for siden:
Men hvordan kan jeg vite at jeg er igang med fettforbrenning eller at det jeg gjør er riktig?:confused:
Greddy sa for siden:
Du må vente mer en de første dagene før du begynner å forbrenne fett.
Du må bare smører deg med tålmodighet.
Spis nok proteiner slik at du vedlikeholde muskelmassen din. Og ta det helt med ro, så faller kiloene en etter en.
Kanutten sa for siden:
[LEFT]Jeg vaker opp og ned 3-4% i fett hver dag grunnet vannmengden i skrotten.. Denne fettprosenten er bare til å omtrent le av. HVIS du vil følge med må du lage deg et snitt. Vei deg til samme tid hver dag og la snittet komme frem, hvis ikke blir du småtøven av å se på vekta.
[/LEFT]
Modezty sa for siden:
Enig!
Ikke heng deg opp i fettprosenten - den er uansett bare veiledende, og varierer stort fra dag til dag. Å beregne snitt er nok lurt - da ser du tendensene over lang tid (måneder, ikke dager ;))
Medli sa for siden:
Jeg veier meg ukentlig på min Tanitavekt, og har holdt på med lavkarbo i ca. 2 mnd nå. Fettprosenten min kan både gå opp og ned fra uke til uke, men det jeg kan vise til over hele denne 2mnders perioden er at fettprosenten har sunket mens vannprosenten min (som er under normalen) har steget. Har greid å komme meg fra fedme til 'overvekt', og er svært fornøyd med det. :)
Så lenge du spiser riktig og kanskje trener for å vedlikeholde muskelmassen din (muskler forbrenner fett), burde du se i det lange løp at fettprosenten din synker.
Vet ikke om du sikter på å være i ketose, eller bare generelt holder deg på et lavt antall kh om dagen. Dr. Hexeberg anbefaler vel 50 - 70kh om dagen for de som vil redusere for å styrke forbrenninga (forøvrig ei god bok med info om div. sykdommer lavkarbo har hjulpet mot foruten overvekt, pluss litt oppskrifter :) ), mens for å være i ketose må du nok holde deg på omkring 15 - 20 kh dagen. Du kan kontrollere om du er kommet i ketose ved å kjøpe 'keto-stix' på apoteket reseptfritt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.