Jeg skal til ei venninne på fredag og der skal vi lage middag. Hun er i utganhgspunktet ikke for lavkarbo/ser ikke helt poenget med denne maten.
Så dette er min mulighet til å overbevise henne hvor utrolig god maten er, men hva skal jeg velge?
Jeg har noen "krav";
-det må være en rett og en dessert som ikke trenger mange merkelige ingredienser
-som ikke koster skjorta
-som smaker så godt at hun vil over på lavkarbo:p
Jeg har fått fullstenig oppheng i dette, jeg:
Biff (okse eller svin, kyllingfilet går også an)
Hjemmelaget bearnaisesaus (mye enklere enn hva man skulle tro - helt seriøst)
Kokt Broccoli
Litt kokt asparges(fersk eller frossen, ikke hermetisk)
"stuing" av sjampinjong og creme fraiche(rømme eller fløte går også an)
Kiwi har jo ofte biff eller svinefilet til 14,90 pr pk. da blir det ikke så dyrt, altså ;)
broccoli får man jo for en tier(fersk)
Bearnaisen krever noe syrlig i seg, jeg pleier bare bruke noen korn sitronsyre
Dette er KLAR favoritt i helgene her hjemme. I ukedagene også, for den del :p
Jeg liker gryter som lager seg selv og ikke er avhengig av at noen jobber seg i hjel på kjøkkenet hvis man skal ha en uformell kosekveld.
Boeuf bourguignon, 8 personer:
1,5 kg høyrygg eller tilsvarende seigt og billig storfekjøtt med en del fett (ca 200kr)
0,5 kg sideflesk (ca 140 kr)
En bunke smør (Jeg bruker vanligvis ca 500g)
1 flaske rødvin med en del tanniner (ca 100 kr)
1 l oksekraft eller (enda bedre etter min mening) demi-glace (fås kjøpt på f.eks. Smart Club) (ca 80 kr)
2 løk
en stor pose sopp
en del småløk
(og til nød en gulrot eller tre...)
Timian og persille
Skjær høyryggen i fyrstikkeskestore biter og sideflesket i mindre biter.
Ha sideflesket i en stor gryte og stek det.
Brun høyryggen i masse smør i panne i flere omganger med salt og pepper (og litt hvetemel hvis man er litt mer karbovennlig). Etter hver omgang legger du kjøtt og smør over i gryta og deglasserer panna med rødvin og dump det i gryta også.
Kapp løken i halvstore biter, surr den i litt smør og legg den sammen med kjøttet.
Vil du ha gulrot i, kapp i relativt store biter og hiv i gryta.
Tilsett resten av vinen og kraften.
Lag en bukett av noen kvister timian og noen kvister persille og bind sammen med hyssing. Denne går også i gryta.
Kok opp og la småkoke i et par timer mens dere koser dere med gode samtaler og noen glass god hvitvin.
Stek soppen i masse, masse smør.
Skrell småløken og surr den i (du gjettet det) smør.
Legg soppen og løken i gryta sammen med det andre og la koke i en time til.
Før servering, ta opp krydderbuketten og rør inn smør så sausen blir blank og fin.
NYT!
Dessert? Der er jeg feil person å spørre, motstander av kunstig søtning som jeg er. Krem og bringebær blir litt lite spennende for de fleste... Kanskje rett og slett et ostefat og deretter en haug med bær?
Slike gryter er ikke jeg noe fan av...:o Men skal prøve det en dag, men tror ikke det blir valgt til fredagen. Det jeg foreløpig har bestemt meg for er disse alternativene iallefall:
Den eplekaken til Nannah er kjempegod, men jeg brukte 2 dl sukrin i den og man får en litt kald og sår følelse i halsen. Ville blandet to søtningsmiddel der. Sukrin/splenda, sukrin/stevia, etc. Bare et tips altså:)
Jeg har forresten fått totalt dilla på persillerotpuré. Det er skamgodt til all slags form for kjøtt:
Persillerot etter ønsket mengde, kokes opp i vann. Gjerne med en grønnsaksbuljong i. Hell ut vannet, la litt være igjen i kasserollen. Bruk en stavmikser og mos godt. Ha i smør/fløte etter ønske (så den blir puréaktig). For ekstra kos: ha også i ost! ;)
Og min favorittdessert:
Tyrkisk yoghurt med varmet bringbær. Her kan man kjøpe bringebær som er frosne (billigere). Varmes opp med sukrin i mikroen/kasserolle og helles over den tyrkiske yoghurten. Vil man ha mer fett kan man røre inn fløte i yoghurten. Dette er seriøst heeeeelt nydelig. Åhhh, slurp. Det skal jeg servere mine ikke-lavkarbofamilie i morgen, blant annet :D
Må nesten dele min kjappe favoritt (ok, en av de da...) dessert:
Cappuchino-mousse
Pisk fløte med flytende natreen til passe søtt (klarer ikke sukrin og splenda og de andre jeg... smaker så rart, og føler jeg må bruke så mye). Bland i litt sjokoladeproteinpulver (scitec nutrion med sjokoladebiter i... proteinfabrikken har den anbefales som smakssetter), og vann ut litt pulverkaffe i varmvann. Pisk til tykner bra (gjør det selv om man har litt vann og kaffe :) )
Bruker du en boks fløte - vann ut ca 4-5 gelatinplater og løs de så opp i akkurat nok vann (minst mulig). Bland sammen og ha i en bolle - sett kaldt.
Rasp et tynt lag med mørk kokesjokolade på toppen. Sjokolademousse kan lages på mange måter - men denne synes jeg er kjempegod og veldig enkel å lage! (Gjorde meget stor suksess på jobben hos meg ihvertfall - ingen som merket at det ikke var vanlig sukker i :) , og flere spurte etter oppskrift hehe)
(Ca mål: 1 - 1,5 bokser med fløte, 2-3 store ss pulverkaffe (hvis du liker kaffe gjerne en skje til), et par ss proteinpulver. 5-6 plater gelatin bør holde. )
4 kyllingfiléter (eller ca 5-600g kylling)
1 løk
1 paprika
2 bokser kokosmelk
Gjerne litt baconfett
Litt raspet ingefær (noen cm)
Karri
Salt og pepper
Noen fedd hvitløk (alt etter hvor glad du er i det. Jeg er veldig glad i det og brukte 6 fedd)
2 ts chilipasta (sambal oelek)
Stek kylling og finhakket løk. Kutt opp kylling og finhakk paprika. Bland alt sammen i en gryte og kok opp. Eventuelt vann i hvis du vil ha den tynnere. Ferdig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.