Heisann, helt rykende fersk her inne og har søkt litt rundt uten å finne noe.. Mulig jeg er dårlig til å lete, men..
Jeg lurer på to ting:
Noen snakker om at mye kjøtt kan være uheldig mtp kreft i tykktarm. Blir jo litt kjøtt på lavkarbo, hvordan er det med dette?
Og så er det dette med stekt mat, det skal ikke heller være helt herlig mtp kreft i tykktarm..
Er svært fornøyd med kroppen min etter karboene suste ut av kosten. Jeg har fått en helt ny hverdag, men utrolig lite plager! Og bonusen er at kg forsvinner jevnt og trutt.
Men så blir jeg litt betenkt da, på om det kan være noen risiko forbunnet med dette her, hadde jo tenkt å ha dette kostholdet en evighet og litt til pga alle fordelene med det. (ikke nødvendigvis vekttap)
Veldig takknemlig om noen har gode svar på disse spørsmålene, og tilgi meg dersom det ligger svar på det alt her og at jeg har lett for dårlig :o
Hei Kitt og takk for link.
Akkurat kreft i mage skremmer the living daylight ut av meg så jeg ble litt betenkt.
Nå spiser jeg helst kylling og svin, ikke storfe. Blir for tung i magen av det.
Mange leger anbefaler jo å kutte karbo så jeg får liksom ikke det til å stemme med kreftfare heller for å si det sånn.
Av og til blir man bare litt shaky.
Tusen takk for hjelpen og for svar :)
Det er også en misforståelse at det må være så mye mer kjøtt på lavkarbo-kosthold enn ellers. Det som er viktig er å få i seg nok protein i forhold til kroppsvekt, men mettheten skal jo i hovedsak komme av fett, som du fint kan få fra andre kilder - saus, smør, avocado, olje, etc.
Men jeg følger samme tankegang som Kitt, selv, og er ikke overbevist om at kjøtt i seg selv er farlig. (Og hvis det hadde vært det, er jeg redd jeg hadde spist gladelig likevel - mmm, kjøtt...)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.