< Tilbake til oversikten

Cookies med sjokoladebiter

Gerd sa for siden:

Coockies med sjokoladebiter
(ca 28 karber i hele røra, det ble 56 coockies)

140 gram hakkede mandler
150 gram mykt smør
60 gram sukrin
4 gram splenda
8 egg (str medium) (romtemperert)
100 gram mandelmel
100 g grovhakket sjokolade etter ønske (jeg brukte mørk sjokolade fra sukkerfritt)

Gjør så her:

Finhakk mandlene
Rør smøret sammen med egg, søtstoff. Bruk mixmaster.
Bland i grovhakkede mandler og mandelmel.
Og rør i sjokoladebitene til slutt
Fordeles utover papirkledd stekeplate med spiseskje. Trykkes flate.
Stekes i forvarmet ovn på 150 grader i ca. 30-40 min til de er gyldenbrune.
La de avkjøle på rist.
Når man tar de ut er de myke. La de gjerne ligge i ”friluft” på kjøkkenbenken til de er blitt mer sprø.
Oppbevares i en boks

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=2492&amp;albumid=443&amp;dl=1286387847&amp;thumb=1[/img]

wevi sa for siden:

åyeeeaa! Kjeks! Herrlig. Jeg har bestandig med kjeks til kveldskursene mine og kan ikke smake på dem selv. Takker og bukker. skal bakes i helga ja. :)

Frøkengiraldriopp sa for siden:

Kokosmasse? Det står ikke i oppskriften hvor mye :)
Og ristede mandler? Det vil altså si at du har de i en tør stekepanne en liten stund?

Dette så så godt ut, tror jeg må lage i helgen.

Kan jeg bruke natreen istedet for sukrin?

Takk, Gerd :)

Gerd sa for siden:

Skal fjerne det som ikke hører til ;) Brukte samme basisoppskrift til en annen kjekstype også :ja:

Du kan sikkert bruke natreen, men da vet jeg ikke hvor mye....

siljesfremgang sa for siden:

Jeg prøvde denne her, men hele røren fløt utover under steketiden, og ble veldig flate. Noe tips? (trodde jeg hadde klart å ligge de langt nok fra hverandre)

Gerd sa for siden:

Fløt ikke utover hos meg. Det "kokte" ut litt fett i løpet av steketiden. Men kjeksa holdt samme form hele tiden.

Jeg måtte trykke de ned før steking så det ikke ble topper av de....
Kanskje ha i mer mandelmel?

siljesfremgang sa for siden:

Det kan være, virket som om det kanskje var litt mye egg i også... Kanskje de var for store. Også kanskje prøve å steke de lengre, og lage de litt mindre , siden de fløt sammen denne gangen.

JKBB sa for siden:

Hva slags sukkerfri sjokolade bruker du??

Gerd sa for siden:

Står i oppskrifta ;) (mørk sjokolade fra Sukkerfritt)

JKBB sa for siden:

Hehe, okeii!
Har aldri hørt om merket "Sukkerfritt" før, så jeg trudde du bare mente mørk sukkerfri sjokolade, og at du hadde skrevet det litt rart..:o

Hvor får man kjøpd de sjokoladene?

LineJM sa for siden:

Finns ikke de på rema?

Gerd sa for siden:

Kjøper mine på Rema 1000 eller meny :ja:

TrillTrall sa for siden:

Oppbevares i boks!? De der hørtes ut som noe som blir oppbevart i magen tenker jeg! ;)

Tiki sa for siden:

Mere den stilen på meg også. Men lagres på favoritter. En fin kjeks å kunne ha med på skole, barnehage, sportarrangemanger også som et alternativ....og så kjekt å kunne ta en bit selv.

Men nå for tiden er jeg for udisiplinert, så jeg kan ikke ha det liggende i matboden. :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.