Furine sa for siden:
Slik står det i Aftenposten at ein skal få helsa si i orden.
Er det rart at "menig mann" får hetta når dei får servert slik info? Eg grøssar her eg sit...
Furine sa for siden:
Slik står det i Aftenposten at ein skal få helsa si i orden.
Er det rart at "menig mann" får hetta når dei får servert slik info? Eg grøssar her eg sit...
Opheliia sa for siden:
Det som derimot er "kjekt å se" er at flere og flere vet at det er viktigere å fokusere på karbohydratinntaket og ikke minst sukkeret vi putter i oss. De fleste jeg studerer i lag med reagerer ikke på maten jeg spiser, jeg får heller spørsmål om "oi, hva er det? har du oppskrift?" og kommentarer som "ja, det er jo bare tull det at vi skal være redd fett...det er alt den andre dritet vi må være redd", så det virker som om at flere har "våknet" og fått øye på at det er ikke fettet som er farlig.
Selvfølgelig er det like mange som er livredde for fettet, men etterhvert, når lavkarbo blir litt mer godkjent i samfunnet så tror jeg at hatet mot fett forsvinner. Det vil nok ta si tid, da vi er jo fortsatt et "potet og brød-land"...men det er en endring som foregår!
Furine sa for siden:
Jau, det er jo bra.
Men eg ser jo dagleg at folk er livredde for fett, og den lærdomen har dei fått får legen sin.. Usj.
Lurt å velge mjuk margarin, ja. My butt!
Opheliia sa for siden:
Ja, jeg ser det også, daglig, men hva mer kan enn egentlig gjøre? Bortsett fra å spre budskapet uten å gnåle høl i huet på folk:p
Furine sa for siden:
Eg har prøvd å nemne lavkarbo eit par gongar. Svaret er då at nei, eg er arveleg belasta, så det kan eg ikkje.
Vibeke-67 sa for siden:
Hvem sier at du ikke kan leve på lavkarbo? Og på hvilken måte er duarvelig belasta?
Men må bare si at nå som jeg endelig har oppdaget smøret etter å ha kuttet det ut i over 20 år, så skal det MYE til før jeg kutter det ut altså. Bløtkokt egg med smør i, havregrøt av store havregryn med en diger smørklatt i og namog nam. Og i følge legen min har ikke dette vært farlig for det skadelige innvollsfettet, det er jo nesten ikke mer igjen av det!
Furine sa for siden:
Nei, det er ikkje meg personen meiner er arveleg belasta, men personen sjølv. Personen har høgt kolesterol, og får ikkje lov av legen sin å ete mykje fett. Men juice og fruktyoghurt er visst ok. Rare greier. Eg har prøvd å nemne lavkarbo for personen, men får berre dette til svar. Litt trist synest eg.
Eg er også glad i smør. Endeleg har eg ikkje dårleg samvit for det! ;)
jvb sa for siden:
"Da JEG var ung trodde alle at høyt og ugunstig kolesterol førte til hjerteproblemer, og at man ble feit av å spise fett. Etter hvert innså man at det var motsatt; det ugunstige kolesterolet var et signal på at det var noe galt i kroppen og at kolesterolet faktisk var der fordi kroppen prøvde å fikse seg selv. Å tukle med kolesterolet gjorde bare vondt verre!
Og da skjønte man også at det var mange ting som hadde vært misforstått i mange år: fedme fører ikke til noen sykdom, det er resultatet av sykdom og ubalanse i det metabolske systemet."
Gleder meg til jeg kan fortelle barnebarna noe ala det her... :)
plastbox sa for siden:
Jeg tror ikke det skjer mens vi lever, desverre. Vitenskapen er der. Vitenskapen har vært der i langt over 100 år; William Banting gav i 1863 ut et hefte om vektnedgang som rådet folk til å kutte datidens største karbohydratkilder. Frem til rundt 2. verdenskrig var det common sense at man ble feit av bakevarer og potet. Logikken er slående enkel, intet oppegående menneske vil påstå at vi levde på poteter og korn de millionene av år vi var "huleboere" eller at vi som art har forrandret oss siden jordbruksrevolusjonen for 10.000 år siden eller innførselen av vegetabilske oljer for ca 40 år siden.
(Det eneste som har endret seg er matinntaket, og tilveldigvis har vi -som art- fått kortere, bredere skjelett og dårligere tannstilling [basert på andre homonide dyr samt arkeologiske funn], karies, hjerte- og karsykdommer, fedme, diabetes, og et fjell av andre livsstilsykdommer.)
Alikevel tviholder folk på på brødet og poteten. Poteten fordi alle er oppdratt med at det ikke er middag uten potet, brødet fordi det er såre enkelt å dra frem noen skiver, kline på alltid-myk margarin og.. let's face it, Ha-På, Nøtte, Nugatti og syltetøy er syndefullt herlig nå og da.:rolleyes: Fjordland, brød, boller og godteri er alt for lett og billig, mens skikkelig mat krever litt planlegging og tilberedning. Jeg faller for det selv om dagen (har måttet flytte hjem til min far), det er lettere å spise noen brødblingser enn å lage en svær omelett, grateng eller kjøttboller. :(
I tillegg er det jo selvfølgelig den Statlige idiotien med nøkkelhullsmerking av Grandiosa og nedsukrede lav-fettprodukter, og folk som Drevon med sine ufyselige personligheter, bedrevitenhet og gudekomplekser som leder godtroende sauer ut på ville veier. De er jo "eksperter" og åh-så-sikre i sin sak, selvsagt vet de best! Statiner, karbohydrater, insulin, blodfortynnende, ritalin, bricanyl, ventoline og paralgin forte til hele befolkninga!
ada-emilie sa for siden:
Mener du kolesterolet, fettet, vil reparere eller beskytte skader i blodåreveggene?
plastbox sa for siden:
Tar meg den frihet å svare, liker "lyden av min egen stemme" som flere her sikkert har skjønt.:rolleyes:
Kolesterolets oppgave i kroppen er å reparere. Alle cellene i kroppen er til dels bygget opp av kolesterol og mettet fett, så det er viktig å ha kolesterol og mettet fett av høy kvalitet tilgjengelig gjennom kosten. Kroppen kan produsere begge deler selv fra andre ting, men disse er ikke å regne som 100% gode substitutter for råvarer av høy kvalitet.
Edit: Får slenge på her at høyt kolesterol ikke forårsaker hjertesykdom. Høyt kolesterol kan være en indikator på at kroppen har mye den trenger å reparere, men statistisk sett lever kvinner med høyt kolesterol lengre (ingen forskjell for menn) og rent biologisk er det ingen verdens ting som tilsier at kolesterol i seg selv er negativt. Å si at kolesterol forårsaker hjerte- og karsykdom blir på en måte som å si at bilen har stoppet fordi bensin-nåla står på null, når enhver vil forstå at bensin-måleren bare er en indikator på hvorfor motoren ikke går.
Kort om LDL og HDL:
LDL (Low-Density Lipoprotein) er et protein som frakter kolesterol fra leveren til skadede celler. HDL (High-Density Lipoprotein) frakter det tilbake til leveren. Begge er vitale for at kroppen skal fungere. Problemet oppstår når såkalte VLDL (Very Low-Density Lipoprotein) dukker opp i kroppen, som rett og slett er et feilprodusert LDL-protein. Dette frakter kolesterol dit det skal, men blir "sittende fast" noe som f.eks. kan føre til opphopning av såkalt "plakk i blodårene" (som faktisk er en type betennelse inni veggen på åren, ikke "fett i røret" som folk gjerne tror).
VHDL oppstår gjerne som en reaksjon av stress. Ikke nødvendigvis den psykiske typen, men som en reaksjon på høye nivåer av insulin og muligens også andre fysiologiske "stress"-hormoner (kortisol ol). Disse hormonene er også pro-inflammatoriske, som betyr at de er med på å elevere betennelser/inflammasjon i kroppen som i teorien kan forårsake og/eller forværre tilstander som psoreasis, fibromyalgi, Alzheimer's, slag og hjerte- og karsykdom (inflammasjon av blodårer), osv.
Så ja, når alt er som det skal er kolesterol, LDL og HDL vitale for overlevelsen. Cellemembranen i alle kroppens celler trenger tilføring av kolesterol og mettet fett for å holde seg sunne og fleksible. Det er forøvrig også her transfett gjør seg selv til en stor synder: Kroppen ser ikke forskjell på transfett og mettet fett og bruker like gjerne førstnevnte i forsøkene på å reparere og vedlikeholde celler. Problemet er at transfett overhodet ikke er egnet til denne jobben og heller gjør vondt værre.
Cherry sa for siden:
Sånn digresjon til tråden. Har dere sett den reklamen med vita hjertegod ost, hvor de proklamerer høyt og tydelig at de har fjerna det usunne metta fettet....? Fryktelig plagsomt!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.