< Tilbake til oversikten

Proteiner MÅ ha karber for å tas opp?

Cherry sa for siden:

Stemmer det at protein må ha karbohydrater sammen med seg for å tas opp i kroppen? Dette var en påstand jeg hørte i dag, og jeg lurer på om det på noen måte stemmer? I så tilfelle så slår det jo tilbake at karber IKKE er essensielle for oss, i og med at vi MÅ ha proteiner.

Vettel sa for siden:

Nei.

En påstand er ikke gyldig bare fordi noen mener og tror dette. ;)

Cherry sa for siden:

Greit nok, men hvorfor er den ikke gyldig? ;)

Borghild sa for siden:

Har aldri hørt det før. Goglet og leste innlegget på NettDoktor - ganske detaljert og greit, men karber ble ikke nevnt i forbindelse med opptaket av proteinene.

Gracella sa for siden:

En (ellers opplyst og velutdannet) person jeg kjenner, fortalte meg i fullt alvor at hjernen trenger sjokolade for å fungere!
Det ble heller ikke sant, selv om det ble sagt høyt... ;)

Gracella sa for siden:

Det ville vært helt katastrofalt utviklingsmessig sett om man skulle være nødt til å finne noe frukt og grønt for å få utnyttet det fine byttet man akkurat hadde nedlagt...
Inuitter lever store deler av året omtrent kun på reinkjøtt, det ville ikke gått om de måtte ha karber for å utnytte proteinene i maten.

Sjanten sa for siden:

I boken til Sofie Hexeberg - "Frisk med lavkarbo" - står følgende:

" I prinsippet trenger vi ikke spise karbohydrater i det hele tatt, fordi vi kan produsere nok glukose til å dekke cellenes behov selv. Hvis vi ikke spiser karbohydrater, vil kroppen produsere 30-40 gram glukose daglig av bestanddeler i proteiner (aminosyrer) eller fett (glyserol)."

Det er ikke nevnt noen annen kobling mellom karbohydrater og proteiner.

kris sa for siden:

Når det gjelder foringslære på husdyr har jeg hørt at dyra må ha energi får å nyttiggjøre seg protein. Den energien kan en sikkert få like godt fra fett som karbohydrater. Kanskje er det sånn med folk og.

plastbox sa for siden:

Kroppen må ha insulin for å få protein inn i cellene der det behøves. Dette er ikke ensbetydende med at kroppen trenger karbohydrater! Ved inntak av protein alene (eller med fett) produseres nemlig den ørlille mengden insulin som behøves for at kroppen kan nyttegjøre seg av proteinet. Samtidig produseres glukagon som forteller leveren at den skal frigjøre oppspart glukose (eller lage ny glukose av protein eller fett) så man ikke får problemer med lavt blodsukker.

Derfor trenger man ikke karbohydrater.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.