< Tilbake til oversikten

Sjokolade- og mintmousse

Opheliia sa for siden:

Sjokolade- og mintmousse

8 til 12 porsjoner

:

• 340 g mørk sjokolade av god kvalitet (minimum 65 % kakao)
  • 10 ss kokende vann
  • 115 ml Udo's Choice
  • 1 ts mintekstrakt
  • 1/4 ts peppermynteolje
  • 8 eggehviter
en klype kremotartari (fås kjøpt på apoteket) eller bakepulver
  • Revet sjokolade til pynt
    Slik gjør du

Smelt sjokoladen over vannbad. Når sjokoladen har smeltet, settes bollen til side og du tilsetter vannet - en spiseskje av gangen piskes inn. Pisk godt, til du får en jevn og fin blanding. Pisk inn Udo's Choice, mintekstrakt og peppermynteolje.
Pisk eggehvitene til de er kremaktige. Tilsett kremotartari/bakepulver og fortsett piskingen til eggehvitene er stive. Fold ca 1/4 av eggehvitene inn i sjokoladeblandingen for å gjøre den lettere. Fold deretter inn resten. Dette må gjøres forsiktig, men raskt, for å unngå at blandingen blir kornete.
Hell blandingen i 8 til 12 porsjonsglass og sett dem i kjøleskapet til de er stive - ca 4 timer. Server med revet sjokolade.

Kilde: [url]www.soma.no[/url]

e84 sa for siden:

jeg ser du har fått deg samme brosjyre som jeg fikk i stad da jeg endelig fikk kjøpt med cocosa. har du prøvd noen av disse oppskriftene? :)

Zillah sa for siden:

Åååååååhhhhh.... sjokolade og mint. Match made in heaven...
:sikle:

Kva er mintekstrakt og kor får ein tak i det hen?
Begynte å tenke på kva eg skulle lage for noko godt til bursdagen min, og så kom ei oppskrift som dette. :D

Opheliia sa for siden:

Har ikke prøvd dem nei, men det skal jeg virkelig gjøre en dag:D

Opheliia sa for siden:

Jeg fant, jeg fant!
Mintekstrakt = mintolje. Det kan du få kjøpt på helsekosten og apotek!

wevi sa for siden:

Kan hende de har mintekstrakt på apoteket. :) Digger after eight, så detta må prøves. :D

Opheliia sa for siden:

Mon tro om man kan bruke en annen type olje enn Udo's Choice?

e84 sa for siden:

åå, denne må jeg prøve også... elsker sjokolade og mint sammensetningen... er så nammenam det! :)

lagde konfekten i går, så god den også :) farlig god kan vi vel kalle det. vet ikke om det var så lurt at jeg endelig fant den cocosaen jeg...lol ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.