< Tilbake til oversikten

Fiber Husk/psylliumfrø/loppefrø

Bompilula sa for siden:

Hei!

Jeg har tidligere kjøpt hele psylliumfrø (loppefrø) i Sverige og på asiatiske butikker i Oslo. Nå tenkte jeg å kjøpe en oppmalt variant, a la fiber husk for å kunne bruke i bakst som ikke er så grov.

Jeg har bl.a. tittet litt på dette produktet fra iherb. Synes det blir veldig dyrt å handle på norsk helsekost.

Men ser at dette produktet oppgis å ha en del karbohydrater. Blir noen av karbohydratene tilgjengelig når frøene (eller er det bare skallet?) males opp? Jeg har tidligere ikke regnet verken kcal eller karbo i loppefrø, da jeg ikke trodde dette ble tatt opp av kroppen i det hele tatt.

Og regner man egentlig kostfiber som karbohydrater? På noen innholdsdeklarasjoner ser jeg at kostfiber oppgis sammen med karbohydrater, eks "karbohydrater: 8 g, hvorav kostfiber 7 g". Hvordan teller man dette?

Noen som vet? :)

Kitt sa for siden:

I norske matvaretabeller er fiber allerede trukket fra, men det er nok ikke det på den siden du linker til!:D

Fiberhusk har de blant annet på ICA og Meny, eller i Sverige. 1/3 av prisen i Sverige!:p

ada-emilie sa for siden:

Fiberhusk inneholder fiber som er en type karbohydrat men som er uten næring (kcal) og skal derfor ike regnes med. Kun tenkes på som en børste som børster tarmen diin ren og forsvinner etter endt arbeid. Fiberhusk, linfrø og loppefrø inneholder opptil 1 g karbo pr 100 gram. Om varen er knust vil næringen opptaes. Hvis ikke vil den fare tvers gjennom . HVor mye av protein-og fettinnholdet som blir tatt opp er ikke mulig å si pressi. Du kan for sikkerhets skyld regne med at alt som det står den inneholder vil taes opp om det er knust og malt.

Charlott sa for siden:

Er det opp og avgjort? At man tar opp knuste linfrø? Mente det fortsatt var en del usikkerhet rundt det jeg?

Greddy sa for siden:

Det er skallet rundt frøen som hindrer at magesyra etse opp frøen. Knuser du frøen så har ikke frøen skallet til å beskytte seg mot fordøyelsen lenger.

ada-emilie sa for siden:

Med tanke på at det dannes et slimlag rundt kan det være sannsynlig at det går tvers gjennom uansett. Jeg har ikke sett noen forskning på det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.