Her hjemme har Hjerte- og Lungeforeningen omfavnet Vita hjertego (tilsvarende Becel i Sverige). I Sverige skjer det stikk motsatte - Hjerte- og lungeforeningen dumper margarinen, med henvisning til usikkerheten om helsegevinsten av å spise den slags kjemikalier.
Ikkje heilt den same "margarinen"... men Andreas Viestad slår eit slag for margarin i Magasinet... :_ohmy: Og sjølv om det han lager der er ... ok nok... så syns eg det er trist at det avskyelege margarinet får namnet sitt ut der på ein slik måte. Usj!
Men, som Zillah linker til, så kaller Magasinet det de har laget for Margarin - og det har de jo laget på kjøkkenet? (Syntes forøvrig oppskriften bare var en eggeplomme fra å være majones, men men)
Eller var issuen at Unilever prøver å gi inntrykk av at videoen viser akkurat hvordan de lager margarinen sin?
:ja: Dama forteller at de er i prøvekjøkkenet til Unilever og de skal vise hvordan de lager margarin, hvilke råvarer de bruker og hvordan den blir produsert. :rulleøyne
Fail! Da er det er jo like nøyaktig som den reklamen med hundrevis av nynnende gamle damer med forkle som fyller syletøyglass; men der innrømmer de jo iallefall at det kanskje ikke er HEELT slik de lager syltetøy på slutten :)
Selv om de lager margarin på den måten, så sier de lite om hvordan oljen er framstilt, hvor mye den er varmet opp etc. Må ikke oljen hydrolyseres først, f.eks?
Hehe...Denne debatten minnet meg på om hva jeg pleide å bruke margarin til da jeg var yngre. I 12-årsalderen var jeg helt grusomt plaget av migrene og kunne ha opptil flere anfall i uka. Da måtte jeg pent legge meg i et mørkt og kaldt rom og ha det vondt i mange timer, inntil jeg ble så kvalm at jeg kastet opp. Av en eller annen grunn ble jeg bestandig frisk etter å ha kastet opp, så etter hvert begynte jeg å pønske ut hvordan jeg kunne kaste opp uten å måtte ligge i senga i flere timer først; jeg ville med andre ord ha fortgang i hele migreneanfallet. Jeg fant ut at å ta en spiseskje margarin var løsningen; jeg rakk knapt å svelge margarinen før jeg lå tvekroket over toalettskålen. Men, det måtte være margarin. Smør hadde ingen effekt overhodet, det var kun margarin som utløste kvalmen. Så ja, margarin er kvalme greier ;)
PS: Kanskje det er feil av meg å skrive om hvordan jeg framprovoserte oppkast, kanskje noen oppfatter det som om jeg oppfordrer folk til å kaste opp maten? Jeg føler at jeg er farlig nær emnet bulimi når jeg forteller dette, så la meg få gjøre det klart at dette var noe jeg gjorde for å bli kvitt migrenen. Det var langt fra en ideell løsning, men på den tiden var det dårlig stelt med effektive medisiner for migrene, spesielt for barn. Jeg var en aktiv tolvåring som bare ville bli ferdig med anfallet slik at jeg kunne komme meg ut og leke med vennene mine. Heldigvis vokste jeg av meg migrenen i tenårene.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.