Jeg VET så inderlig godt at ketolyse er noe som fungerer helt strålende på meg, problemet er bare at jeg rett og slett ikke klarer alt fettet!! jeg klarer det bare ikke!!
Men så tenker jeg nå at jeg SKAL klare dette.. jeg MÅ!! så tanken min nå er da å begynne på ketolyse, og gå over på fedon etterhvert.. Jeg må rett og slett "tvinge" meg selv til det. pga insulinresistens så vet jeg ikke hva annet jeg kan gjøre lenger... :(
jeg virkelig hater meg selv slik jeg ser ut nå, men pga medisiner siste året har vekta gått totalt feil vei. Men nå er det nok, nå vil jeg ikke mere!!
Men så lurer jeg da... kan noen gi meg ett eks på hvor mye/hva slags fett jeg må ha i meg i løpet av en dag..
kan dere gi meg noen tips,råd osv... motiver meg er dere snille!!
Nøtter inneholder masse fett (har lagt min elsk på paranøtter jeg da, og de holder meg mett en stund), samme med fisk, avocado er også en go kilde til fett.. Du trenger vel ikke tenke fett som i form av smør eller seterrømme el majones???:)
tusen takk! nøtter er jeg dessverre allergisk mot, så det utgår..
Men jeg ser jo at jeg sikkert tenker feil når det gjelder fett; for jeg tenker da automatisk på meierismør, fett på koteletter, rømme, fløte osv osv...
Jeg tenkte på samme måte som deg til å begynne med, men har etterhvert begynt å snu hodet og lete etter alternative fettkilder, du trenger ikke å gomle fettranden på kotteletten liksom, f.eks entrecote har mye marmorert fett, og ikke synlig..:-p I oster er det også masse fett og jeg er evig takknemlig for jeg er nemlig avhengig av brie og tomat.. :D
Hei,
For de med fettforbi pleier vi å anbefale å begynne med litt fett og deretter øke på etter hvert. Jeg har laget en tråd der jeg har samlet sammen en del nyttig informasjon vedrørende lavkarbo, der finner du bl.a. noen gode fett-tråder, les dem de pleier også å redusere fettforbien. Til alle nybegynnere på lavkarbo…
Jeg tror arnakristin er inne på noe viktig her, jeg tror du skal snu tankegangen, kanskje heller begynne med noe Fedon-aktig, og tilnærme deg Ketolyse, dersom du ønsker det. Fedon er også liberal på fett, sammenlignet med statlige anbefalninger, men på langt nær så mye som på et ketogent kosthold. Og Jorkla nevner et par veldig gode fettkilder.
Det tar litt tid for flere av oss å venne oss til at fett er bra og sunt. Men mange opplever at de vips liker fett, både smaken og måten man blir mett på det!
Jeg er ikke glad i fettranden på svinekoteletter, men disse er ofte billlige og tom på tilbud. Så jeg kjøper dem, skjærer av ben og putter alt i kjøttkverna!
Blir skikkelig gode, fete kjøttboller uten at du merker fettet i det hele tatt!:D
Fet fisk, avocado, fet ost.... mye godt å velge i uten at det liksom drukner i merkbart fett!;)
Lag en salat og mos en halv avokado oppi og husk salt og pepper på den! Gjerne sitronsaft også på. Jeg spiser heller ikke fettrander, smør og fløte men bruker avokado, ost og essensielle oljer (udos choice)over salaten min og over kjøtt og fisk.Grønne oliven er også fettrike.
Når jeg var på ketolyse så brukte jeg cocosa i teen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.