Hei!
Jeg er ny her, og har lest en del, men ikke funnet noe om akkurat det jeg lurer på. Det kan hende noen har diskutert dette før, i så fall beklager jeg at jeg har oversett det.
For min del er saken at jeg ønsker å gå over til et kosthold med mindre karbohydrater av andre grunner enn vektreduksjon. Jeg har problemer med eksem, akne og tretthet, som jeg håper at kan forbedres med et kosthold med mindre karbohydrater.
Jeg har vært hos en privatpraktiserende hudlege som har anbefalt meg dette, men han mener at jeg ikke skal begynne på noen "totalavholds" livsstil, fordi det kan være vanskelig å gjennomføre og fordi jeg ikke har behov for det. Jeg er forsåvidt der selv også, i denne omgang (kan jo tenkes at jeg endrer holdning til dette etter hvert).
Det jeg har fått anbefalt er følgende:
Minimum 2 fiskemåltider i uka
Ikke spise poteter
Ikke spise brunost, syltetøy og annet søtt pålegg
Spise Fedonbrød eller Omega2-brød i stedet for vanlig brød
Spise mer grønnsaker og mindre frukt (jeg har ofte spist ca. 3 frukt om dagen og kanskje en porsjon grønnsaker, men har nå fått med meg at det ikke er å anbefale)
Unngå lettprodukter
Redusere sukkerbruken til en dag i uka (godteri/kjeks/osv)
Unngå å drikke brus
Ja, det var det jeg kom på nå i alle fall....
Etter at jeg fikk anbefalt dette, begynte jeg å google en del, og ble nesten litt forvirret av alle kostholdsfilosofiene, GI, karbo, osv, osv...
Tenkte derfor høre med dere erfarne her inne hva dere anbefaler. Tar i mot alle kommentarer og råd med takk!
Jeg er som sagt ikke interessert i å gå ned i vekt (2-3 kg hadde ikke skadet meg altså, men utover det har jeg ikke mye ekstra fett på kroppen tror jeg).
Og jeg er bl.a. usikker på om jeg bør unngå ting som kokte gulrøtter, mais, o.l. pga. karboinnholdet... Når jeg altså ikke skal på noen hard kostomlegging, men selvfølgelig ønsker jeg å unngå karbo-bombene (eller "gift" som legen min kaller f.eks. pølsebrød og andre hvite bakverk for).
Hei,
Lavkarbo er vektregulerende og det er ikke alle som spiser lavkarbo fordi de skal ned i vekt, men på grunn av alle helsefordelene. Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karboreduserte kosthold med et inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag.
Den ”oppskriften” du har fått ligner veldig på Fedon og her finner du Fedon-delen av forumet.
Legger link til en tråd med en samling av masse nyttig informasjon: Til alle nybegynnere på lavkarbo…
Vil bare si hipp hurra for din hudlege. Så utrolig bra at det finnes leger som anbefaler lavkarbo, at de i det hele tatt tenker på at kosten har mye å si for slike problemer. Hadde senest en diskusjon med svigerfar i går ang psoriasis og fettinntak. Han skal til en hudlege i dag da hans psoriasis har blomstret opp masse i det siste. Jeg nevnte at mange har blitt mye bedre av blant annet høyere fettinntak, at det er viktig å tenke at kroppen trenger smøring innefra.
Selv har jeg blitt kvitt en kronisk ekstrem tørr hodebunn som flasset konstant, og tilhørende eksem bak ører og i hårfestet etter at jeg begynte på lavkarbo. Ikke ante jeg at kostholdet hadde SÅ masse å si.
Ønsker deg lykke til med omleggingen. Flott at du har funnet dette forumet, her er det masse hjelp og tips å hente :).
Jeg sier også hurra for hudlegen, som ser andre alternativer enn bare å kjøre på med kortison og lignende kortsiktige behandlinger. Så fint å høre at du har fått bedre hud etter at du la om kostholdet, Matglad.:)
Takk for at du tipset om Fedon, arnakristin. Jeg ser nå at det er nok den retningen som passer best for meg, ja. Masse interessant lesing spesielt på den delen av forumet!
Velkommen hit, og hurra for hudlegen din!
Selv er jeg her på grunn av helsa, og det som fikk meg hit var å lese boka "Bedre uten brød" av Lutz og Allan.
Der står det mye om helsefordelene ved lavkarbo og det kan være en ekstra trygghet å vite litt om når en skal legge om kostholdet sitt.
Lykke til! :)
Er det sant dette som jeg har uthevet her? Jeg har nylig fått diagnosen psoriasis og det hadde jo vært utrolig herlig om utbruddene kan reduseres med et lavkarbo kosthold.
Jeg har atopisk eksem og jeg ser tydelige tegn til forbedring på også meg på det området. Det blomstrer jo opp når jeg er mye i vann (dvs vasker hendene mye o.l), men det har blitt bedre. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å bli helt bra, men så lenge det blir bedre er jeg kjempefornøyd:D
Ikke sant?
Min psoriasis er jo ikke borte, men er i hvert fall mye mer til å leve med når jeg spiser LCHF!
Klør meg ikke til blods om natten og kan gå med mørke klær igjen!:heia:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.