< Tilbake til oversikten

Spise liberalt av dette - hva betyr det i praksis?

Wannabislim sa for siden:

Hei, er fersking på lavkarbo. Jeg synes artikkelen som var oversatt fra engelsk som viser hva man kan/må holde seg til i induksjonsperioden er veldig informativ. TAKK! Men et spørsmål, hva betyr det å spise liberalt av noe? Vil gjerne ha tilbakemelding fra mer erfarne Atkinsere.....

Frokost:
To egg i en eller annnen fasong (speilegg, omelett, eggerøre, hardkokt etc.)
Kombinert med 3-4 skiverbacon el. et par skiver røkelaks eller 2-3 skiver ren kokt skinke eller parmaskinke.

Lunsj:
Salat, tomat, agurk, spirer, i kombinasjon enten med fisk, reker eller kyllingbiter (oppp mot 100-150 gram kjøtt eller fisk)

Middag:
Grillede eller stekte grønnsaker: squash, litt paprika, sopp, litt aspargesbønner etc.
250 - 300 gram kyllingfilet eller svinefilet eller fisk (stekt laks, tunfisk, steinbit el.l.)

Kveldsmat:
Hvis jeg er sulten spiser jeg litt tomater og mozarella eller stangselleri med ost eller ost og serrano/parmaskinke. Ingen mengder, men størrelse "forrett" hvis man tenker restaurantmåltid.

Er dette innenfor det man mener med liberalt eller er det for mye??
Jeg blir sulten til måltidene(særlig til middagen..), men d går stort sett greit mellom disse siden jeg drikker mye vann og te.

Takk for veiledning fra dere som har lengre fartstid...:p

TrillTrall sa for siden:

Du sier ikke noe om du bruker fett til måltidene og om du ikke gjør det så begynn med det! Olje på salatene og om du steker kyllingen eller fisken så kok ut sjyet med litt rømme og ekstra krydder! :sikle: En god smørklatt på egget til frokosten er et must. Det holder deg også mett lengre. :)

Takk for svaret! Jeg bruker alltid olivenolje på salaten og jeg steker maten i smør- og rapsolje (o karbo...:), men trenger jeg mer fett enn det? Tanken frister ikke....:o

Hva med mengden av kjøtt og fisk? Kan jeg spise så mye av det, eller bør jeg skjerpe meg...

Kitt sa for siden:

Du skal spise deg passe mett hver gang du er sulten!!!

Det er den eneste, og beste, mengdeanvisningen jeg kan gi deg!:)

Angående fett, er det faktisk viktig å få i seg nok! Det er liksom en del av mantraet: lite karbohydrater og nok fett og vann!:D

Tusen takk skal du ha! Det er supert å ha denne forum-muligheten når man er fersking. Flott at dere gidder å bruke tid på å veilede oss andre:D

Har akkurat begynt høstferien Og er veeeldig motivert for å holde meg til dette kostholdet! Har blitt en kløpper i å lese varedeklarasjoner :) d er jammen mye d er karbohyderater i....

Ha en fin helg, :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.