< Tilbake til oversikten

Noe uten nøtter

Albertina sa for siden:

Jeg har søkt litt i oppskrifter, både her inne og på google, og finner stort sett kun oppskrifter med nøtter, enten i form av malte mandler, mandelmel, valnøtter og i den gata der. Jeg er ekstremt allergisk mot nøtter, kan ikke engang sitte ved siden av noen som spiser nøtter uten at jeg reagerer, så det er ganske så farlig.
Så er det noen her inne som har noen sjokoladekake/brownie oppskrifter uten nøtter, eller er det noen som har erfaring med å bytte ut mandelmel med JBK f.eks, eller andre meltyper?

Jeg har vært på lavkarbo/ketolyse i snart 2 uker, og kjenner at søtbehovet kommer innimellom på kvelden, og spesielt cravings på sjokolade.

Livsglede sa for siden:

Hva med eggedosis, pisket fløte med litt kakao eller stivpiska eggehviter med proteinpulver med sjokoladesmak. Får du i deg nok fett du blir fysen på kvelden? Blir du det alltid eller er det bare den tia i mnd?

Albertina sa for siden:

Ja, tror nok jeg får i meg nok fett. Suget er ikke så stort at det ikke er til å komme over, men når jeg leser oppskrifter på lavkarbokaker, er det veldig mye med kokosmel, mandelmel eller malte nøtter. Vanskelig å finne en erstattning for hvetemel, når jeg er så allergisk som jeg er.

Noen som vet hva slags mel som er greit på ketolyse? Soya?

Camomilla sa for siden:

Kanskje kokosmel? Eller det er kanskje en nøtt??? Hm. Finnes jo mye bakemixer og slikt der ute - jeg har en soyaproteinbakemix med 4 g kh pr 100 g - funker fint i lavkarbomuffins og slikt :)

Albertina sa for siden:

Kan ikke spise kokosnøtter heller. :p
Ja, kanskje jeg kan prøve soyaproteinbakemix! Takk for tips. :)

Hvor kjøper du det? Helsekost? Funnet soyamel, men det er vel ikke det samme, eller?

Albertina sa for siden:

Ah, se her ja! Tusen takk, disse skal testes ut.
Jeg har lært meg nå at johannesbrødkjernemel er et fortykningsmiddel, det lærte jeg etter jeg kjøpte det og leste på hva det virkelig var. Snakk om å gå seg vill i jungelen. :p

Jo, det står på alle sjokolader at det kan inneholde spor av nøtter, da jeg spiste vanlig sjokolade gikk det greit. Jeg tror det blir sagt fordi nøttesjokolader produseres i samme rom, og at det derfro må varsles om. Uten at jeg skal si at det kommer fra sikre kilder. Rett meg gjerne.
Som sagt, i mitt tilfelle har det gått greit med rene sjokolader. Nå har jeg kjøpt cavalier sjokoladen og laget is av en gang. :)

Camomilla sa for siden:

Jeg kjøpte min på helsekost :) Husker seff ikke merket, men det var en blå og gul pakke. Nå er det jo ingenting som kan ERSTATTE hvetemel - bakemixer og slikt har rett og slett ikke de samme egenskapene. Men man kan få til ANDRE gode ting :D

Albertina sa for siden:

Nei, å finne noe som kan gjøre den samme "jobben" som hvetemel er vel vanskelig, men målet er vel å finne noe man kan lage gode ting av likevel, ja! :)

Åh. Say no more. Jeg SER at den er god. :sikle:
Skal lage i morgen!! Legger inn oppdatering og bilde i journalen min!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.