Så en diskusjon om kokkoskuler her inne for noen dager siden, og tenkte jeg skulle prøve å lage noen. Jeg synes selv at de ble veldig gode (kanskje litt i søteste laget selvom jeg ikke tilsatte noe søtning i det hele tatt), men fysj så kvalm man blir etterhvert a! :p
1 plate mørk sukkerfri sjokolade fra sukkerfritt
1 plate mørk sukkerfri sjokolade (fra Sverige, husker ikke merket, men veide 85g og hadde mellom 4-5 karber per 100)
75 g kokkosmasse
ca 1/6 av en delphiafett-pakke
60 g ketolyse bakemix.
Evt kokkos til pynt
Jeg smeltet sjokoladen med delphiafettet, tilsatte det tørre, og lagde kuler så det sang etter.:p Først prøvde jeg med bare kokkos (uten bakemixen) og kun sjokoladen fra sukkerfritt. Da ble det altfor mye kokkos. Liksom kokkos med sjokosaus. Derfor smeltet jeg i den andre sjokoladen også, og fremdeles var dte på en måte for mye kokkos. Det var ikke så godt å tygge. Derfor blandet jeg i bakemixen, for å få i noe mer masse som ikke var kokkos. Da smakte det godt. De fleste rullet jeg i kokkos, mens resten helte jeg ut på en plate, la det i kjøleskapet i en time til det var kaldt. Har delt opp i passe ruter nå, og de er deilige og litt myke inni. Jeg tror de hadde blitt enda litt mykere hadde jeg tilsatt mer delphiafett så det skal jeg gjøre neste gang. Det ble også veldig søtt, ¨hjalp litt når jeg tilsatte bakemixen, men bare litt:o
Jeg klarte kun 3 kuler før det sa stopp, dette var MEKTIG! Men da orker man jo ikke så mye per gang:D
Jeg regnet på det og kom fram til 17,8 karber, slettes ikke ille, for det ble en god del. :)
De sukkerfrittsjokoladener er EKSTREMT søte! Jeg tror jeg heller ville gått for en skikkelig mørk sjokolade for å få de mindre kvalmende.
Nå er du på ketolyse, men jeg husker jeg lagde kokoskuler en gang i tiden med store havgryn. Har også laget de med soyaflokker. De ble gode, og akkurat passe mektige.
Denne var det vel jeg prøvde en gang i tiden, med det veldig politisk ukorrekte navnet, men det var det vi kalte de også da vi var små :p. De er gode! Men ser det er bakekakao i stedet for sjokolade, og det kan kanskje funke bedre, da har man uansett selv styringa på søtning :). Og de blir nok mye bedre med vanilje og kaffe/espresso!
Det er sånne kokkoskuler jeg har hatt lyst til å lage også! :) De ble veldig søte, så neste gang skal jeg lage med mørsk sjokolade (evt en av hver) og mer delphiafett så de blir enda mykere. Skal også prøve med mindre kokkos og mer bakemix i kulene, tror de blir bedre da :)
Da har jeg prøvd dem. :) Veldig lette å lage, jeg brukte mørk kokesjokolade (70%) kakao og synes de ble gode, men noen vil nok synes de er for lite søte, det går jo an å ha i en eller annen form for søtning. Jeg brukte muffinsformer og hadde 1 ss i hver form, det ble 20 topper. Det vil si ca. 2,15 g kh pr. stk. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.