< Tilbake til oversikten

Får ikke i meg nok fett. Tips?

Nupsida sa for siden:

Jeg sliter veldig med å få i meg nok fett (noe jeg før trudde ikke gikk an!)
Går derfor endel sulten og er fysen.

Fikk et tips om det der cocosa tingen, men aner ikke hva jeg skal bruke det til? Fikk ett tips om å ha det i teen, å det anbefales HVERTFALL IKKE fra min side! Fettet ble jo bare liggende oppå teen, å derfor drakk du jo bare fett :S

flexi sa for siden:

Bruk cocosa, margarin, rapsolje når du lager mat.. rapsolje kan du også blande i smoothie/proteinshake feks.
Mandler, peanøtter og cashewnøtter.
Bruk fløte, pesto osv..

Nupsida sa for siden:

Rapsolje, er det ikke bedre med smør da?
Har ikke sånn steke cocosa..

Kan man ha peanøtter på ketolysekuren? det visste jeg ikke?

Men å bruke fløte, hva skal jeg bruke fløte i? Blir så utrolig kvalm av den smaken..

Pruttilutt sa for siden:

Hva spiser du ellers da? Jeg peiser på med avocado, seter rømme, masse bacon og godt med smør på alt jeg lager. I det siste har jeg lagd mye mini-pizza, og det er jo bare ostekjeks med stekt kjøttdeig og ost på, ergo mye fett :) kan være tips?

Kitt sa for siden:

:eek::eek::eek:

Nei, nei og nei!!!
Du skal IKKE, jeg gjentar IKKE, bruke margarin!
Bare se her:

Smør vs margarin

Vær så snill å gå for et av de andre valgene!:)

Nupsida sa for siden:

Men, jeg tror ikke jeg liker avocado jeg.. Liker heller ikke smør, så bruker bare margarin.. Men, bacon er godt da! :) Skulle hatt litt flere måter å variere det på :)

Takk for tipsa :)

Nupsida sa for siden:

Men.. Når man ikke takler smørsmaken da :S:S?

flexi sa for siden:

Huff a meg! Jeg beklager, som hun andre sier her ikke bruk margarin. Tror ikke hodet mitt er helt på sin plass i dag. Har sitti med skolebøkene i hele dag. Og da sier det seg selv. Selvfølgelig mente jeg smør...

Hvis du liker sjampignon er det jo godt å fløtegratinere de, eller kantareller:)

Jeg så faktisk ikke at du gikk på ketolyse, jeg er ikke helt inn i det, så jeg aner ikke om du kan bruke peanøtter eller ikke på den kuren.

Avokado som andre anbefaler her inne er jo også godt, og naturlig fett.

Kitt sa for siden:

Velger i hvert fall det minste av to onder og går for Bremykt! Om det behager din gane bedre i hvert fall!

Har vi hatt denne diskusjonen før? Eller var det ikke du som kunne spise Kviteseidsmør selv om du ikke like vanlig smør? Var en eller annen som ikke likte smør som likt Kviteseidsmør og det er litt vittig for vi var flere som liker smør som slett ikke liker Kviteseidsmør!:D

Ellers er det jo bare å velge alle de fete alternativene og kanskje lære seg å spise ting man tror man ikke liker!;)
Avocado smaker lite, det er tilbehøret som setter smak!
Jeg kan ikke fordra smør som har stått fremme eller vært i solen. Det smaker "sol" og pyton og jøkk, men riktig oppbevart og rett fra kjøleskapet smaker det svært lite!:)

Nupsida sa for siden:

Uff.. da får jeg vel bare venne meg til en ekle smørsmaken :S
Hehe, jeg sjekka, å vi kan virkelig ikke ha peanøtter :P

flexi sa for siden:

Hehe da vet jeg det:)!

Kitt sa for siden:

Du kan spise littegrann peanutter en sjelden gang! Macadamienøtter er kjempegodt og fulle av fett. Sånn liten boks fra Nøttefabriken med saltet macadamienøtter:sikle::sikle::sikle::spisesnak
Du kan spise paranøtter også, masse fett! Bare pass på at du ikke får lyst på mer og mer og mer og...............;)

Nupsida sa for siden:

Bremykt, jo det tror jeg skal gå godt! Men, hvorfor er det bedre enn feks melange?
Nei, har nok ikke diskutert dette før:P
Ser folk liker avocado og.. rekesalat tror jeg det va? HAr ikke smakt det, men, kan jo kanskje prøve det engang :)

Nupsida sa for siden:

Macadamiennøtter? aldri hørt om! må prøves :)
HAr paranøtter, men føler ikke de smakte så mye :P

Kitt sa for siden:

Bremykt består av 80% smør og 20% rapsolje. Ikke noe langtransport- ekkel- oljegreietull!:p
Klarer du spise det, er det flott!:heia:

Er jo en del her inne og mange ting blir tatt opp flere ganger. Husker ikke alltid hva jeg snakker med hvem om?:o

Ta sats, vær tøff og bruke ketolyse til å prøve ut nye matrett/typer/varianter! Kanskje du liker mye mer enn du tror?;)

littlettere sa for siden:

Min erfaring er hvertfall at du venner deg litt til alt fettet. Jeg har ALDRI vært glad i fløte, masse smør, sæterrømme eller liknende. Nå kunne jeg nærmest levd på kaffe med krem og bacon.

Et tips kan være å bruke fløte i for eksempel kaffe, enten pisk krem eller ha en skvett fløte i kaffen. Ellers kan du kjøpe tyrkisk yoghurt som du blander med sukrin og cocosa + litt mandler. Prøv deg frem, og vær åpen for nye smaker. Det er mye man kan venne seg til :)

Nupsida sa for siden:

UUu, håper jeg liker det da! : D

Hehe, nei det skal ikke være lett :P

Skal prøve å være litt mer hmm.. kreativ å nytenkende i matveien nå! Så kanskje jeg ikke blir så matlei :P Er mye det fortia..

Har dere noen oppskrifter dere har lyst å dele, så tar jeg gjerne imot! :D

Kitt sa for siden:

Har du sett på Gerds ketolyse- oppskrifter?
Utrolig mye digg mat som er helt lovlig!!!:D
Både middager, kaker, sauser, drikke etc!

Se bare:
Middager etc
Alt annet

Veggpryd sa for siden:

Det er mange som ikke liker smørsmaken - og mye av det kan komme av at margarin er saltere enn smør. Kanskje du skulle prøve Tine Sætersmør, som er mer salt en vanlig Meierismør, før du gir helt opp smøret?

[img]http://www.tine.no/binary?id=262395&amp;download=true[/img]

Nupsida sa for siden:

Ååå, takk! Var masse godt der! :)

Nupsida sa for siden:

Hmm.. jo kan jo prøve meg :) Men, er en sånn.. Ettersmak? Som jeg virkelig ikke takler! Brekker meg bare av tanken :S

flexi sa for siden:

Linfrø da?:)

Carisma sa for siden:

Du må røre! Mye! :D Rør godt føpr hver slurk, så blandes det.

Avocado med rekesalat er muligens for viderekommende :rolleyes: Men du kan prøve med bare reker, litt sitron og pepper på. Evt rømme i tillegg. Ellers er vet veldig godt til spekeskinke. Men pass på at den er moden, Det kjenner du ved å legge hele hånda rundt og gi et lett trykk, hvis den gir litt etter er den fin. Kjenner set ut som det er hull i den noen steder er den for moden.

Nupsida sa for siden:

Jammen, rørte masse jeg! Er ihvertfall noe jeg aldri skal forsøke igjen :S

Hmm, er glad i reker,så er jo verd ett forsøk :)

nina75 sa for siden:

Hei,

Jeg synes også det er vanskelig med fettet... men har funnet ut at tyrkisk yoghurt med litt fløte og funlightsaft funker til lunsj. De dagene jeg lager omlett tar jeg en god dæsj fløte i den. Også bytter jeg ut ca 1 dl av vannet i knekkebrødoppskrifta jeg har med fløte. Pluss at jeg fråtser i fete oster. :D

Vet heller ikke om jeg får i meg nok fett, men satser på det siden kuren ser ut til å funke greit så langt.

Mellon sa for siden:

Jeg vil anbefalle avokado med en rømme i steinhullet, det spiser jeg. Syns ikke det høres godt ut med rekesalt oppi, men det er meg:o

Sliter foresten med fettproblemet jeg også. I dag hadde jeg alikevel fløte med vann i kaffien. Laget kaffi, og steamet fløte iblandet vann- det var ganske godt.

Brokkolibuketer dypet i rømme er også digg kveldskos

RitaBo sa for siden:

:) Hei.

Ikke for å trigge søthunger altså, men jeg kjøper Gelepulver på Meny fra Eldorado som jeg blander med piska kremfløte. Settes i kjøleskap og det blir nydelig fromasj. Gele har 0 karber og kommer i jordbær- og bringebærsmak. Oppskriften står på pakka.

Et annet tips er hjemmelaget is. Pisk 3 dl krem, søtning etter ønske, jeg bruker Natreendråper. Bland inn 4 piskede eggeplommer. Og så kan du tilsette cocosa med kokossmak eller sjokoladebiter (lavkarbo), hakkede nøtter, bringebær for eks.

Eller kjøp Brieost som du pynter med en nøtt du liker, det spiser jeg ofte som kveldsmat.
Min erfaring er at er jeg flink med fettet går jeg ned fortere enn hvis kroppen går på sparebluss. Må også legge til at det tok litt tid før kroppen min omstilte seg til denne forbrenningen. Men nå er 22 kg borte:D

Sjanten sa for siden:

Bruk kaldpresset rapsolje. Odelia har rapsoljer både til steking og til kald mat/salater. Anbefalt til ketogen kost.

Olivenolje er bra fettkilde, og ikke minst oliven om du liker det? Majones kan du bruke - det finnes økologisk majones helt uten tilsetningsstoffer blant annet som er et godt alternativ til Mills...

Namba sa for siden:

Mine mest typiske fettkilder er nok smør, bacon, ost, fløte og creme fraiche. Majones bruker jeg også en del av. Jeg er veldig glad i ost, så revet ost og alt som gratineres synes jeg er supert. Jeg steker det meste av maten min for å få det fetere. Sopp trekker til seg mye fett. Fet fisk er jo et kjempebra valg! Fettrikt, naturlig og veldig sunt. Fett kjøtt (kyllinglår mot kyllingbryst, nakkekoteletter osv) gjør det også lettere å få i seg nok fett. når jeg bruker kyllingfilet bruker jeg å steke i ekstra smør og bruker gjerne å lage en fløte/CF saus - og gratinerer med ost og hiver i ovnen.;) Me loves cheese!!:D Ostesaus er jo også både godt og fullt av fett. Kokt brokkoli og blomkål kan moses med smør akkurat som nypoteter - og gratineres med ost.:p Blomkålgrateng (med mye bacon) er godt. Salater kan lages på samme måte som rekesalat, svømmende i dressing (dreamy har en kjempegod skinkesalat på hjemmesiden sin med pisket fløte og majones, jeg liker også cf (med eller uten salatkrydder fra santa maria) som dressing. Å få i seg nok fett synes jeg er lett. En ekstra smørklatt holder lenge.

En god oppskrift jeg er veldig glad i.
Lag squash tagliatelle (søk på carbonara med squash tagliatelle. Der står ideen, og den oppskriften er også veldig god!)
Stek bacon i biter (mye siden dette i hovedsak er proteinkilden). Ta ut av pannen. Bruk pannen og kok opp fløte (jeg bruker ca 1/2 stor squash, to pk bacon og 2-3 dl fløte). Krydre med pepper og ca 2 ts basilikum. Smelt ost i sausen til den blir passe tykk. Kan gratineres og stekes i ovnen eller blandes og serveres som den er. Denne er også god med stekt sopp. Veldig fett og veldig godt!

ada-emilie sa for siden:

Har du smakt forskjellige oljer da? Noen smaker nesten ikke noe. Jeg liker de fleste oljer. Sesamolje er billig og godt. Tistelolje smaker lite. Det er godt på salat med salt og urtekrydder. Avokado er ikke godt uten salt, synes jeg. Lammekjøtt har masse fett. Du sier du har cocosa som ikke er til steking. Noen steker med den kaldpressede også. Jeg har gjort det, snart en hel krukke, og lever fortsatt. Ørret og laks.

torgn sa for siden:

For en tid tilbake kjøpte jeg meg en peanøttpose. Spiste ca 1 neve for dagen uten at det gjorde noe, men det bidrar kanskje ikke så mye til å oppfylle fettkvoten din, men godt var det i hvertfall..

Nupsida sa for siden:

Takk for alle tipsa! Nå skal jeg ta meg i skinnet å få i meg mer fett :)

nlerka sa for siden:

Jeg spiste bringebær med fløte på.. Var ikke det beste jeg hadde smakt, men det gikk helt greit... :P

janmesi sa for siden:

Hvor kommer den fine tegningen fra? kostdoktorn.se ?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.