< Tilbake til oversikten

Skoleoppgave om lavkarbo. Hjelp!

Maissa89 sa for siden:

Hei alle!

:hjelp:

Jeg skal skrive en oppgave om fordelene og ulempene ved kostrådene til KOS (foreningen kostreform ved overvekt og sukkersykdommer). De står for LCHF generelt.

Noen som kan hjelpe meg med noen stikkord? Det hadde hvertfal vært kjempefint! Og husk at jeg også trenger noen ulemper :P Jeg syns hvertfall det er det vanskeligste å finne

Kula sa for siden:

Ja, hva er egentlig ulempene ved å spise sunt?

Når du har funnet ut av det, kan du fortsette med å fortelle om ulempen ved å ikke røyke.

Lykke til!

Maissa89 sa for siden:

Takk :)

hehe...ja, hvis det var jeg som bestemte hadde jeg bare tatt for meg fordelene.
Ulemper jeg har så langt er at det er et kosthold som jorden ikke har resurser til at så alt for mange kan følge. Ellers er det den kjente med med for mye mettet fett (noe som ikke gjør noe når man følger lavkarbo!). Likevell så er læreren min superopptatt av det grusomme mettede fettet, så jeg får vel nevne det i oppgaven. Noen som forresten har noen gode argumenter for hvorfor mettet fett IKKE er usunt på lavkarbo??

Victory sa for siden:

En ulempe kan være at om man ikke følger løpet hundre prosent kan man fort ende opp dobbel så tjukk som man var. Masse fett + sprekking på karbohydrater i tide og utide = en tykk og ikke spesielt sunn kropp!

Ikke alle tåler så mye fett heller og kan bli dårlige av det. (Feks kvalme og miste matlysten)

Noen kan tro at alt er "lovlig" siden det ikke er karbohydrater i det, men og tro at man kan spise baconcrisp, sukkerfri sjokolade, sjokoladepuddinger og annen snacks daglig, bidrar ikke til og finne en ny og sunnere livsstil.

Kula sa for siden:

Mettet fett er ikke usunt i seg selv, hverken på høy- eller lavkarbokosthold. Antakelsen om at mettet fett er usunt, bygger på en misforståelse.

Til og med Nasjonalt råd for ernæring (Ernæringsrådet) har kommet frem til at det ikke finnes belegg for å si at mettet fett er usunt. (Dette kan du jo nevne for læreren din.)

Eneste grunnen Ernæringsrådet oppgir for å anbefale begrenset inntak av mettet fett, er at det er energirikt. De er rett og slett redde for at vi skal bli overvektige fordi vi får i oss for mange kcal gjennom å spise mettet fett. Vi som lever på et lavkarbokosthold vet jo at det virker annerledes i praksis.

Kula sa for siden:

Så du mener at en av ulempene ved å spise lavkarbo, er at man legger på seg hvis man ikke spiser lavkarbo?

Maissa89 sa for siden:

Er ikke mettet fett akkurat like energirikt som annet fett? 1g fett = 9 kalorier

TrillTrall sa for siden:

Mja... Om man lever på et lavkarbokosthold så blir man ikke overvektig av å spise en del mettet fett, men om man lever på høykarbo eller ikke-så-knallstrengt-lavkarbo så kan man jo fint risikere å legge på seg av mye (mettet) fett - så akkurat der er ikke Ernæringsrådet helt på jordet, mener jeg.

jvb sa for siden:

Trøblete sosiale forhold er en ulempe mange har, at de føler seg utenfor når de takker nei til mat/kaker/drikke med for mye karbohydrater i

jvb sa for siden:

Jepp

Maissa89 sa for siden:

Enig på den! Største ulempen i mine øyne. Om alle hadde spist lavkarbo hadde det vært lettere :P

jvb sa for siden:

Man legger ikke på seg av fett, det er karbohydrater som fører til at insulinproduksjon og lagring av energi.

Sånn sett vil jeg si at ernæringsrådet er på feil jorde: de burde fra et biokjemisk synspunkt anbefalt lite karbohydrater hvis de var redde for at folk skulle bli feite. Men paradigmeskifter tar tid.

Kula sa for siden:

Jo, det stemmer! Dette er en logisk brist i Ernæringsrådets anbefaling. Jeg tror det er en ryggmargsrefleks hos medlemmene av rådet - mettet fett må absolutt ikke anbefales. Hvilken grunn de oppgir er ikke så nøye.

Kula sa for siden:

Selvsagt! Som om jeg skulle ha skrevet det selv.

Lillelord sa for siden:

Fordeler: Min kropp går bedre på det, jeg har mistet 25 kg med fett, og lagt på meg 2 kg muskler. Jeg har ikke lenger problemer med kviser, ei heller hemoroider og jeg har en mye bedre mage. Tror kanskje noe av den viktigste fordelen er at dette kostholdet tvinger deg vekk fra "industrimat" (ferdigpizza, ferdig supper, iskrem, snacks) og over i "rå mat", dvs. suppe lagd fra bunnen, gryteretter, mye og etterhvert forskjellige grønnsaker.

Ulemper: Maten er dyr, matbudsjettet ditt øker med minst 50 % vil jeg anta. Dessuten er det litt vanskelig å praktisere i mange settinger. Du må dessuten planlegge måltidene dine mer. Blir du sulten, kan du ikke bare storme inn i en kiosk, alt av fastfood er jo fyfy.

Økologiske konsekvener: Jeg vet ikke helt. Hvis jeg veide 120 kg og spiste karber på harde livet, mens jeg nå veier 95 og spiser tre sunne måltider om dagen så tror jeg at det siste kommer bedre ut. Tenk hvor mye "industri" som er organisert rundt dagens karbomat. Snacksen blir kokt i fett og pakket i poser, det er ikke akkurat som om det er veganmat som er alternativet. Og selv om det skulle ha økologiske konsekvenser så gidder ikke jeg bli syk av hensyn til kloden, for å si det sånn.

Ferskenbeinet sa for siden:

Ser andre og har tenkt på samme ulempen som jeg ville skrive om. Det at alle andre mener noe (ofte negativt) om hvordan du spiser. Det kan nok slite mye på mange vil jeg tro...

En annen ting er at lavkarbo spesialting, feks pasta, brød og sukkerfrie ting er vanskelig å få tak i her. MEN en klarer seg jo helt fint uten dem og om en vil.

Ser over at noen mener det er dyrere. Det har ikke jeg opplevd...

Maissa89 sa for siden:

Merkelige greier. Jeg får kikke gjennom læreboka, og eventuelt spørre læreren hvorfor. Hadde vært artig om hun virkelig ikke har en god grunn, etter all masingen om hvor viktig det er å begrense inntaket av mettet fett.

Maissa89 sa for siden:

Det enkleste og billigste å produsere er vel produkter av korn og ris. I store deler av verden er ris hovedkilden til energi.
Jeg har lest et sted (mulig i boken til Dr. Annika Dahlqvist) at LCHF kosthold i første rekke burde følges av dem som bruker det som "medisin" fordi de sliter med overvekt eller diabetes, eller andre kostholdsrelaterte problemer som kan bekjempes med lavkarbo.

Kula sa for siden:

Beklager, men det hjelper nok ikke å bla igjennom læreboka. Der står det:

Inntak av mettet fett -> Økt kolesterolnivå -> Økt risiko for hjerte-/karsykdommer

Søk opp innleggene til et medlem her på forumet som heter "Pål". Han har kommet med mange flotte innlegg omkring gamle myter.

Kira71 sa for siden:

Mitt matbudsjett har heller minket, tør påstå jeg spiser i hvert fall halvparten så lite som før, kanskje enda mindre. Det er slutt på impulskjøp pga lavt blodsukker, og alt mulig slags snacks og tilbehør jeg kjøpte før.

Ja, man må planlegge litt mer, men det finnes jo nok av "fast food" i butikker, som kyllinglår, grillet kotelett etc. Og så blir man jo heller ikke så ofte "plutselig" sulten slik som før.

Nemii sa for siden:

Jeg måtte jo bare søke pubmed for "saturated fat" og "cholesterol", og det første jeg får frem er en artikkel som viste at mus med diabetes fikk lavere kolesterol og lavere LDL etter inntak av kokosolje (som inneholder 92% mettet fett).
Dette skal jeg jammen meg lete opp mer om når jeg får tid (alltid fint å ha studier å slå i bordet med når man skal argumentere for noe, samt plukke fra hverandre en del av tullestudiene som er brukt for å vise at fett er farlig - er vel det som er gjort i "Det store kolesterolbedraget" - anbefales å leses!)

Bombus sa for siden:

Virkelig artig tråd!

Det du selv skriver Maissa89 om jordens ressurser er det som jeg er mest betenkt på. Har lurt mye på dette og har et dilemma her for egen del. Men mange forhold drar i ulik retning. Vi spiser f. eks. mindre med lavkarbokosthold (etter ei tid), ingen tvil om det. Mulig det ikke er så mye mer kjøtt og fisk som går med i det lange løp, men har ikke telt eller målt så jeg vet ikke.

Det er mye miljømessig gode råvarer å ta av - f.eks. fårekjøtt fra dyr som produserer kjøtt av gras og urter fra skog og fjell og derved holder landskapet åpent og bidrar til å ivareta det biologiske mangfoldet. Hadde det vært politisk større vilje til å satse på utmarkas enorme ressurser kunne også storfe bidra til dette (mer utmarksbeite). Altså, dersom vi virkelig spiser mer proteiner i form av kjøtt er det miljømessige fordeler ved å produsere mer kjøtt, hvis det gjøres "riktig".

Bare en ting - miljøorganisasjonene mener vi må slutte å spise (og produsere) så mye kjøtt fordi dyra fiser så innmari (tarmgassen fra dyra bidrar vesentlig til klimagass og klimaendringer - tro det eller ei). Men her tror jeg man må trekke fra effekten på våre egne mager - for egen del er det så godt som slutt på tarmgass etter overgang til lavkarbo:D

Maissa89 sa for siden:

Hahaha..skriver under på det med tarmgassen :P

Det er sant som du sier at vi har mer ressurser med tanke på utmarksbeite her i Norge enn det vi bruker. I Norge virker det som vi har mer enn nok av alt, så hvis jeg tror riktig så kan alle spise som de vil her. Det jeg er mer bekymret for er resten av verden. Ikke det at jeg er noen kjempestor miljøforkjemper eller tror at det er realistisk at alle i hele verden skal ha like mye av alt og være like lykkelige, men den stikker litt i samvittigheten når jeg tenker på at jeg kanskje spiser mat som gjør at resten av verden må lide litt mer. Eller?

Veggpryd sa for siden:

Her er link til Schrødingers Katt der forskere bekrefter det vi har visst i mange år. :D

Når det gjelder ulempene, kan man jo skrive om hvor vanskelig det er å leve lavkarbo i dagens samfunn hvor det er så mange som fortsatt har gamle og utdaterte "sannheter" om kosthold og helse. Man kan skrive om alle fordommene man møter om fett, om all vantro og forskrekkelse man opplever fra andre og hvor vanskelig det er å forklare at det ikke er farlig å spise fett. :)

jvb sa for siden:

Vi skal jo ikke glemme at om Adam og Eva hadde holdt seg til lavkarbo hadde vi vært i paradis ennå :)

Carisma sa for siden:

Jepp, den helvetes frukten! :lol:

Fra spøk til revolver; her er bloggen til Pål også, veldig mye bra der! ramblingsofacarnivore.blogspot.com/

Kitt sa for siden:

Så sant, så sant!

Veggpryd sa for siden:

:lol:

Kanutten sa for siden:

Bra de ikke gikk på steinalder, da kunne det ha gått meget ille med slangen...Og hele bibelen måtte blitt omskrevet. Ikke omskrevet da.. Men den hadde vært annerledes, hvis den overhodet fantest... :o

Bombus sa for siden:

Det kan vel synes som om vi (dvs de fleste av oss) her i Norge lever i Paradis, syndefall og eplespising til tross. ;)

Men altså, hvis man skal drodle litt over lavkarbokosthold og ulemper når det gjelder våre fotavtrykk på jorda, kan det være relevant å se på hvor maten og produksjonsfaktorene kommer fra. Du kan jo f.eks. forsøke å undersøke hva kyr, svin og høner og laks spiser. Kommer foret fra kilder i Norge eller er det fraktet halve jorda rundt? Er det korn eller annet fôr som er importert fra utviklingsland? Fryktelig vanskelig og komplekst og alt henger sammen med alt. Men man kan jo velge en vinkling og argumentere for den. Selv spiser jeg i allefall fårekjøtt og vilt med god samvittighet. Oppdrettslaks og svinekjøtt er jeg mest skeptisk til ut fra et miljøsynspunkt.

Ellers er jo det at vi på lavkarbo spiser industrielt ubearbeidet mat miljøvennlig i seg selv.

Carisma sa for siden:

Kortreist mat er et veldig godt poeng :ja: Hvis alle i Norge skalø spise ris, må det gå MANGE fly fra Asia med mat til oss!

Persille sa for siden:

Veldig flott at du tar opp dette med økologi!
Vi er forferdelig priviligerte når vi kan velge å leve på et slikt kosthold, og de fleste er så fornøyde at man vil skrike fra fjelltoppene og få alle andre til å se lyset også. Hvis hele (ville) vesten skulle legge om til et slikt kosthold så hadde det tært forferdelig på moder jord.

Jeg lever mest mulig økologisk, og unngår svin og kylling da det er så mye ekkelt som blir tilført i produksjonsprosessen. Jeg spiser generelt veldig lite kjøtt, og minst mulig animalske produkter. Har fått beskjed av legen om å spise litt storfe, så da gjør jeg det. Skulle helst droppet kjøttet for å gjøre min lille del for et godt globalt miljø. Jeg vil spise økologisk, og tenke på hele produksjonskjeden før jeg putter i meg noe, fordi jeg mener det er bra for meg og bra for miljøet.
Derimot, hvis alt skulle vært produsert økologisk hadde det vært vanskelig å produsere nok mat til verdens befolkning. Hvis man kutter en del på kjøttspisingen så kan veldig mye mere grønnsaker og korn produseres. Heller 8 kilo korn til afrika enn en kilo kjøtt til meg.

-Persille

Persille sa for siden:

Hvis alle i Norge skal spise så mye biff, så må det mange fly med kyr fra sør-amerika. Og bøndene velger å produsere kjøtt til vesten, framfor andre mer energieffektive råvarer til søramerikanerne. Det er her faren ligger. Norge er heldige med søte bondemarkeder og subsidier i øst og vest, mens sør for ekvator må man produsere der pengene ligger.

Dessuten så er det jo fint at alle flyene vi sender med diverse fisk og råvarer til asia blir fyllt på tilbakeveien:) ... Selv om det ikke er noe hold i dette da vareflyten fra asia er langt større enn til!

Dette er vanskelig ass:(

Photobscura sa for siden:

Jeg opplever heller også det motsatte. Færre impulskjøp, mer planlegging, ingen mat som blir liggende og mugne i kjøleskapet etc.

Når det kommer til det med fordeling, om det er økologisk forsvarlig å spise kjøtt som vi gjør i dag, så tror jeg man må ta med i regnestykket alle de enorme mengdene kjøtt som brennes hvert år for å holde prisene oppe ...

Hamster59 sa for siden:

Man kan jo spørre seg hva som er mest "ålreit": kjøtt av sauer som beiter på fjellet om sommeren og spiser tang i fjæra om vinteren eller kjøtt fra kyllinger som er foret opp på kornprodukter i et svært hønsehus. Tror jeg er litt på kollisjonskurs med miljøorganisasjonene der, jeg utvilsomt at sauer er de mest ålreite dyrene. Problemet er at det tar litt lenger tid å tilberede fårekjøttet, så kylling er lettvint å ty til i hverdagen. Har fått referert til et program sendt på Schrødingers katt, skal se det på nett seinere.

Lillelord sa for siden:

Økologisk sett så er man nok ikke på helt trygg grunn. Men Kina bygger 50 kraftverk i uka, sies det, og da tar jeg min daglige broiler for hva den er: En dråpe i havet.

Kanutten sa for siden:

:lol: Likte den jeg! For da kan kvinnfolk tjene penger selv og IKKE ved å føde barn! Da jeg gikk som alenemor med to barn fikk jeg over 21 000 kr utbetalt hver måned i ymse ting og tang..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.