< Tilbake til oversikten

Trenger inspirasjon til lavkarboretter osv

equiter sa for siden:

Heisann!

Har spist lavkarbo en uke,men har for det meste spist mager kesam med funlight og karbonadedeig med salat. Noe jeg ikke føler er særlig sunt.

Hvordan retter annbefales? hva må jeg spise for og få dekt dags behovet av vitaminer? Er ute etter og gå ned i vekt samt spise sunest mulig.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Går du inn her: Til alle nybegynnere på lavkarbo… så finner du linker til inspirasjonstråder "hva har du spist til frokost; lunsj; middag i tillegg finner du en link til en samling av lavkarbo oppskrifter.

Charlott sa for siden:

Her finner du oppskriftsdelen, masse, masse god mat, bare å velge og vrake! :D

Arnakristin var kjappere gitt ;)

Nerthus sa for siden:

Oj det der var ikke noe særlig å bli glad av! ;) Du har fått fine linker som tips, jeg kan følge opp med litt mer:

Kjøtt (med fett på), grillet kylling (med skinn på), fisk (stekt i smør feks). Til disse lettkokte grønnsaker (5 minutt hos meg): Broccoli, blomkål, asparges, stekt sopp, LITT løk, litt grønn paprika.

Når du har stekt maten i panna, ha i en skvett fløte i stekefettet og litt krydder så har du saus også.

Litt mer avansert: Gratinert mat; kjøttdeig (mer fett enn karbonadedeig) med litt tomatpure og en tomatsaus med lite karbo (feks er det en i glutenfri-hyllene som heter Meridian - sundried tomato cooking sauce), litt grønnsaker i om du vil, fløte i kjøttsausen og ost på toppen. Gratiner til osten får litt farge.

Gratinert blomkål, lettkok blomkål, lag hvitsaus av fløte og vann og krydder i en kjele (ELLER bare ha fløte i ovnsformen), jevn med litt Johannesbrødkjernemel (helsekost), ha i form, ost på toppen.

Blomkålsalat (kald feks til grillmat): Lettkok blomkålbuketter i et par min, bland majones og CF halvt om halvt, ha i gressløk, persille og litt sylteagurk. Krydre etter smak.

Omelett med fløteskvett, ost, sopp, litt løk, grønn paprika... du bestemmer egentlig. jeg liker å ha litt spekeskinke i også for litt mer smak.

Jeg lager dressing til salater selv, majo/CF med litt tomatketchup uten sukker og litt flytende natreen og litt sitronsaft.
I salaten kan du ha ost, fetaost, avokado, reker, kylling, biffstrimler, grønn paprika, skinke (sjekk skinke på boks, husk de har forskjellig karboinnhold!).

Magerkesam er boring - pisk deg krem og smakstilsett (kanel, kaffe, sjokoladeproteinpulver, bringebær... osv osv osv) - bland så feks i cottage cheese :) (nesten riskrem da...)

Persille sa for siden:

Hvis du skal begynne på en livsstilsdiett så er det lurt å sette seg godt inn i den før man begynner. Det kan være nødvendig med noe kosttilskudd og opprydding i kjøleskap og i øvrige matvarer hjemme. Les på forumet her om de ulike filosofiene, les noen bøker eller kontakt en terapaut som kan hjelpe deg. Jo mere kunnskap, jo lettere er det å lykkes. (Mener jeg da)

når det er sagt......:o
NETTHUS:
Hvorfor bare litt løk? :confused:

Nerthus sa for siden:

fordi det er 5.7 gram karbo pr 100 gram løk :) slik at ligger man veldig lavt i karbo pr dag som meg - ca 20 gram - blir en løk rundt 25% av dagsinntaket av karbo :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.