Hei,
Går du inn her: Til alle nybegynnere på lavkarbo… så finner du linker til inspirasjonstråder "hva har du spist til frokost; lunsj; middag i tillegg finner du en link til en samling av lavkarbo oppskrifter.
Oj det der var ikke noe særlig å bli glad av! ;) Du har fått fine linker som tips, jeg kan følge opp med litt mer:
Kjøtt (med fett på), grillet kylling (med skinn på), fisk (stekt i smør feks). Til disse lettkokte grønnsaker (5 minutt hos meg): Broccoli, blomkål, asparges, stekt sopp, LITT løk, litt grønn paprika.
Når du har stekt maten i panna, ha i en skvett fløte i stekefettet og litt krydder så har du saus også.
Litt mer avansert: Gratinert mat; kjøttdeig (mer fett enn karbonadedeig) med litt tomatpure og en tomatsaus med lite karbo (feks er det en i glutenfri-hyllene som heter Meridian - sundried tomato cooking sauce), litt grønnsaker i om du vil, fløte i kjøttsausen og ost på toppen. Gratiner til osten får litt farge.
Gratinert blomkål, lettkok blomkål, lag hvitsaus av fløte og vann og krydder i en kjele (ELLER bare ha fløte i ovnsformen), jevn med litt Johannesbrødkjernemel (helsekost), ha i form, ost på toppen.
Blomkålsalat (kald feks til grillmat): Lettkok blomkålbuketter i et par min, bland majones og CF halvt om halvt, ha i gressløk, persille og litt sylteagurk. Krydre etter smak.
Omelett med fløteskvett, ost, sopp, litt løk, grønn paprika... du bestemmer egentlig. jeg liker å ha litt spekeskinke i også for litt mer smak.
Jeg lager dressing til salater selv, majo/CF med litt tomatketchup uten sukker og litt flytende natreen og litt sitronsaft.
I salaten kan du ha ost, fetaost, avokado, reker, kylling, biffstrimler, grønn paprika, skinke (sjekk skinke på boks, husk de har forskjellig karboinnhold!).
Magerkesam er boring - pisk deg krem og smakstilsett (kanel, kaffe, sjokoladeproteinpulver, bringebær... osv osv osv) - bland så feks i cottage cheese :) (nesten riskrem da...)
Hvis du skal begynne på en livsstilsdiett så er det lurt å sette seg godt inn i den før man begynner. Det kan være nødvendig med noe kosttilskudd og opprydding i kjøleskap og i øvrige matvarer hjemme. Les på forumet her om de ulike filosofiene, les noen bøker eller kontakt en terapaut som kan hjelpe deg. Jo mere kunnskap, jo lettere er det å lykkes. (Mener jeg da)
når det er sagt......:o
NETTHUS:
Hvorfor bare litt løk? :confused:
fordi det er 5.7 gram karbo pr 100 gram løk :) slik at ligger man veldig lavt i karbo pr dag som meg - ca 20 gram - blir en løk rundt 25% av dagsinntaket av karbo :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.