< Tilbake til oversikten

Sellerirotpuré

marjusen sa for siden:

Er du lei av blomkålmos, brokkolimos? Da kommer du til å elske meg nå:p hehe

Jeg lagde nemlig sellerirotpure i dag, og det er noe av det beste jeg har smakt til å erstatte potetstappe altså. Jeg har aldri vært noe fan av blomkålmos pga den kornete konsistensen. Og ofte suppeaktige som den blir.

Men denne her blir fløyelsmyk, smaker nyyyyydelig og passer til all kjøtt, fisk, pølser osv osv. Prøv den og du er hekta, jeg lover:D hehehe

Altså, du tar følgene:

Så mye sellerirot du ønsker, jeg brukte en 300 grams rot brutto. Etter den er skrelt osv blir det igjen 250 gram ca tipper jeg.
1 dl fløte (ikke sikkert du bruker alt)
God klatt smør, event kryddersmør er også nydelig her
Salt & Pepper. Litt revet muskattnøtt (Kan sløyfes)

Skrell selleriroten (som på en kålrot, bruker kniv og skjærer av ytterste laget).
Så deler du roten i passe store terninger. Hiver dem i en kjele med vann som dekker dem godt. Ha over lokk og kok i ca 20 min til dem er helt møre.

Mens disse koker setter du på en kjele og varmer opp fløten. La den stå og småkoke like lenge som roten. Da tykner den ganske bra.

Når selleriroten har kokt ferdig heller du av vannet. Så bruker du en stavmikser eller rotknuser(hva kalles det?) og moser det helt glatt.
Hell over LITT og LITT fløte mens du rører. Viktig å se at konsistensen ikke blir suppe her. Tilsett smøret og rør inn det til den har smelta. Smak til med salt og pepper og event litt muskatnøtt:D

Server varm. Mmmmmmmmmmmmmmmm-->>

<

Kanutten sa for siden:

[quote=marjusen;1015652]Er du lei av blomkålmos, brokkolimos? Da kommer du til å elske meg nå:p hehe

Jeg lagde nemlig sellerirotpure i dag, og det er noe av det beste jeg har smakt til å erstatte potetstappe altså. Jeg har aldri vært noe fan av blomkålmos pga den kornete konsistensen. Og ofte suppeaktige som den blir.

Men denne her blir fløyelsmyk, smaker nyyyyydelig og passer til all kjøtt, fisk, pølser osv osv. Prøv den og du er hekta, jeg lover:D hehehe

Altså, du tar følgene:

Så mye sellerirot du ønsker, jeg brukte en 300 grams rot brutto. Etter den er skrelt osv blir det igjen 250 gram ca tipper jeg.
1 dl fløte (ikke sikkert du bruker alt)
God klatt smør, event kryddersmør er også nydelig her
Salt & Pepper. Litt revet muskattnøtt (Kan sløyfes)

Skrell selleriroten (som på en kålrot, bruker kniv og skjærer av ytterste laget).
Så deler du roten i passe store terninger. Hiver dem i en kjele med vann som dekker dem godt. Ha over lokk og kok i ca 20 min til dem er helt møre.

Mens disse koker setter du på en kjele og varmer opp fløten. La den stå og småkoke like lenge som roten. Da tykner den ganske bra.

Når selleriroten har kokt ferdig heller du av vannet. Så bruker du en stavmikser eller rotknuser(hva kalles det?) og moser det helt glatt.
Hell over LITT og LITT fløte mens du rører. Viktig å se at konsistensen ikke blir suppe her. Tilsett smøret og rør inn det til den har smelta. Smak til med salt og pepper og event litt muskatnøtt:D

Server varm. Mmmmmmmmmmmmmmmm-->>

<

lifejack sa for siden:

Tror jeg skal prøve meg på en melkefri versjon av dette engang:)

knh sa for siden:

:sikle:

Festina lente sa for siden:

[quote=marjusen;1015652]Er du lei av blomkålmos, brokkolimos? Da kommer du til å elske meg nå:p hehe

Altså, du tar følgene:

Så mye sellerirot du ønsker, jeg brukte en 300 grams rot brutto....Skrell selleriroten (som på en kålrot, bruker kniv og skjærer av ytterste laget).

<

marjusen sa for siden:

Det er forsåvidt riktig, men ingen regel uten unntak. hehe

Selleriroten har veldig lite stivelse, også veldig lite KH. Så det kan man spiser på ketolysen også. Utrolig digg.

Samme er det jo med løk også, vokser under jorda, men den kan vi også spise i moderate mengder:)

TrillTrall sa for siden:

Hm? Om du bruker stavmikseren blir da blomkålmosen helt fin og fløyelsmyk og slettes ikke kornete. Men den kan fort bli litt tynn, jeg er enig med deg der. :) Sellerirot har litt skarp smak, blir ikke mos av den veldig kraftig på smak da?

knh sa for siden:

Det er veeldig godt og blande blomkål og sellerirot når man lager mos :)

marjusen sa for siden:

Mjæ, synes den blir litt kornete jeg altså:P hehehe. Også blir den VELDIG fort tynn:p

Jeg elsker smaken jeg da. Men sambo sier den også er utrolig god. Kanskje smaken dempes litt av fløten og smøret?
Men har laget pomfri av den i frityrkokern og. Utrolig digg det også;)

Dessuten har jeg vært borti flere ganger at blomkålmosen blir veldig skarp på smak også.

TrillTrall sa for siden:

:ja: Fløten demper nok den skarpe smaken litt ja, må teste den der! :) Bruker ikke fløte i blomkålmosen jeg da, bare smør, da blir den ikke sååå tynn.

Debussy sa for siden:

Sellerirotpurè anbefales på det sterkeste!!!:sikle:

senorita sa for siden:

Tenkte å vise min sellerirotpure.. med fløte og gressløk og masse smør... spiser den med svin og biffsnadder i fløtesaus.. nom nom :p

Mistral sa for siden:

Sellerirotpuré er snaddermat. Det er kjempegodt til stekt klippfisk med litt sprøstekt bacon til... mmm!

smili sa for siden:

Skal prøve dette på mandag. Har vært på 3 butikker for å få tak i sellerirot. Utsolgt eller dårlig kvalitet. Synd:(

Furine sa for siden:

Eg slaar eit slag for denne middagsretten!

Kan forresten fortelle at systera mi ogsaa gjekk paa rema her ein dag etter at eg var innom og spurte etter heil sellerirot, og spurte etter det samme. Dama reagerte med at jah, dei hadde hatt nokon innom siste veka som ogsaa hadde spurt etter det, saa kanskje dei skulle ta det inn likevel :heia: Saa eg seier berre, det er mogleg! :D Ta kontakt med dei og spoer om aa faa heil sellerirot som ikkje er gjort noko med, og spre gjerne det gode ord og faa andre med!

Kanutten sa for siden:

Korrigerer Furine litt til DENNE middagsretten... :o Det er den samme, bare at nå finner du den.. :p

Furine sa for siden:

Hehe, takk kanuttten! :blomster: Eg sit og skriv paa ein ipad, og den er litt knotete!

marjusen sa for siden:

Det var siiinnsykt digg å bruke en boks med tine krydderost pepper i stede for fløte. Koker bare sellerrioten mør som vanlig og moser den. Tilsetter smør og en boks med krydderosten fra tine og blander dette godt. Utrolig nydelig smak:D Nam nam

Photobscura sa for siden:

Nå skal jeg endelig få testa ut dette! Uten fløte eller ost for min del, da. Jeg synes ikke sellerismaken er så veldig skarp. Men nå er jeg spent! Bitene koker nå.

Furine sa for siden:

Mmm! Muskat og smør, Photo! :)

Alt i mine tanker. ;)

Furine sa for siden:

Eg rekna nesten med det! :ja:

marjusen sa for siden:

Ble den like god som du håpa? hehe

Herregud! Jeg tror jeg konverterer til Sellerirotmenigheten. Amen!

Furine sa for siden:

Hallelujah! ;)

Kitsu sa for siden:

Jeg elsker sellerirot i alle former. Synes den er helt grei som mos uten noen tilsetninger og jeg. Bare kokt og most - men er jo ekstra godt med en slant fløte og en kladd smør.

Bæret sa for siden:

Skal prøve den i dag, som tilbehør til røyka torsk med bacon! :D

Bæret sa for siden:

Blandet med blomkål jeg, da jeg ikke hadde så mye sellerirot.

Det var kjempegodt, virkelig myye bedre enn potetstappe. :)

TrillTrall sa for siden:

Nå har jeg prøvd å lage blomkål-sellerirotmos, 1 ganske stor blomkål og 250 g sellerirot. Det ble kjempegodt! Kokte det en god stund, hadde i smør, salt og pepper og moste med stavmikser. Nammenam! :D

Zincite sa for siden:

Bare et lit tips for de som handler i Sverige av og til og som ikke alt vet det. Der har de hele fine røtter - til mye lavere pris enn her hjemme.
Sellerirot er godt :ja:

Furine sa for siden:

:ja: Har eg også høyrt. Ser jo kor fine og store dei er her nede.. Har i det minste fått dei til å ta inn utan plastikk rundt på den lokale Remaen heime i Norge.

TrillTrall sa for siden:

Hvor lenge holder de seg da? Oppbevares i kjøleskap?

marjusen sa for siden:

OH MY LORD, ny favoritt. Dette her bare MÅÅÅ dere prøve:

250 gram sellerirot som kokes heelt møre (ca 20-25min)
0,5 boks snøfrisk smøreost med RØDLØK og TIMIAN!!!
1 stor ss smør
salt og pepper

Kjør alt sammen med stavmiksern til fin pure.

Dæven døtte rulle, spiste dette til opphakka kyllingfilet, baconterninger, nydelig saus og litt grønnsaker til. Det var så godt. Og den pureen var heeeeelt fantastisk!!!

Zincite sa for siden:

Jeg har fått vite at de kan forvelles og fryses. Selv har jeg de i grønnsakskuffen i kjøleskap - uten plast, bare på et fat i et par uker. Fryseren fylles opp av andre ting de gangene vi harryhandler :p

Furine sa for siden:

Har høyrt dei held seg rimeleg bra, ganske lenge, men har aldri hatt behov for å ta vare på dei så lenge, så er ikkje sikker kor lenge. Då eg kontakta Bama for å spørje kvifor i all verda dei delte røtene opp og pakka i plastikk, så sa han som svarte at det var vanleg at folk forvella og fraus ned. Eg spurte ikkje om akkurat det, men han svarte det i alle fall. ;)

LilleMill sa for siden:

Jeg kjøpte nylig i Sverige for 14.90 SEK pr kg for hele røtter :D Kjøpte med meg noen kilo jeg da det er jo så godt :)

ada-emilie sa for siden:

Det er ikke er rotgrønnsak, men en utvekst på en stangsellerilignende grønnsak.Har lite karbohydrater.

Jeg fant til 25 kroner kiloen på en innvandrerbutikk i dag! Har laga meg en hel kilo puré! :D Om nom nom!

Bæret sa for siden:

OBS har hele knoller, til 29 kr kiloen.

nellie sa for siden:

Jeg rota frem en halv knoll fra nederst i grønnsaksskuffen i dag.. Den ble kjøpt inn 11. februar, er blitt oppbevart i kjøleskapet og var like fin:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.