< Tilbake til oversikten

Marsipan og gul eggekrem

pilabeal sa for siden:

Heisann
Denne helgen har j prøve lagd marsipan med sukrin-melis pga min far som har diabetes. Må jo gi han noe i julegave i år :)
Og gul eggekrem for noe godt må man ha

Marsipan med sukrin-melis
Brukte 250 gr mandler som jeg skåldet og lot tørke natten over og 30 min i ovnen på 50 grader
MAlte mandlene i mandel-kvern, 2 ganger og silte det for å skille ut mandel-melet og kvernet det resterende en gang til.
Så blandet jeg inn 2 ss surkin-melis og 1 eggehvite.
Det ble sukksess og skal gjentas nærmere jul :)
Alt med måte

Gul eggekrem til sukksessterte

4 eggeplommer
1 dl fløte
2 ss sukrin-melis
4 dråper vanilje-essens
150 gr meierismør

Bland eggeplommer, fløte, melis og vanilje-essens i ei gryte. Rør om på svak varme til det begynner å tykne. Ta av platen og la det avkjøle seg litt før en rører inn smøret

Og hva skal vi bruke til bunnen da? Tja det går an å prøve med malte paranøtter, surkin-melis og eggehviter?
Må nok gjøre det etterhvert

keefee sa for siden:

Nammm.... hvor lenge holder marsipan kulor etter tilbredelse?

TrillTrall sa for siden:

Har aldri opplevd at det har vært noe problem, de forsvinner som dugg for sol... :lol: Men jeg ville nok ikke lagd julemarsipanen nå for å si det sånn, da blir den vel tørr før jul ja!

Kitt sa for siden:

Men hvorfor all jobben med mandlene?:confused:
Jeg lager vanlig marsipan hvert år og skolder mandlene kvelden før og maler dem en gang rett før bruk! Har fått masse skryt av min flotte marsipan i mer enn 25 år, jeg!:p
Hvorfor all den ekstra jobben, liksom?

pilabeal sa for siden:

Nei d er vel smak og behag med all jobbingen med mandlene :) Jeg lage en prøve med 250 gr mandler som jeg bare kvernet 1 gang og den ble ikke god nok for meg. Selv om andre marsipan elskere synes den var nydelig :) Så da må jeg jobbe extra med kverningen he he he
Og marsipan er jo fantastisk å fryse el steke så har du nydelig mandelstenger
Skal nå lage neste runde litt nærmere jul og lage mandelstenger oxo :)

Kitt sa for siden:

Aaahhh, du er på jakt etter sånn helt "klumpefri/tyggefri" marsipan! :)
Ja, da må det litt mer jobbing til!
Er ikke så glad i den typen selv, liker litt tyggemotstand!;)

Mandel/kransekakestenger!:sikle::sikle::sikle:

pilabeal sa for siden:

:) alltid godt med noe godt og dette er jo godt uansett om det er litt tyggefasthet i marsipanen :)

Kitt sa for siden:

Viste oppskriften din til naboen og hun blir nok å følge den når hun skal lage godis til jul!:D

Mankell sa for siden:

Vil du dele din oppskrift på marsipan?

Kitt sa for siden:

Ikke lavkarbo akkurat, men.....
Den er så enkel som det kan være:
Man skolder 1/2kg mandler og lar dem ligge på et brett el. over natten.
Maler dem så en runde i mandelkvernen og tilsetter 1/2kg melis og minst 2 eggehvitter. Knas til den er god og seig!
Kan farges med konditorfarge og trilles til kuler, kjevles i forskjellige farger som legges opp på hverandre og skjæres i diagonaler osv osv.

Jeg liker at det er litt tyggemotstand i hjemmelaget marsipan og kjører bare en gang i kvernen.
Kan sikkert lages på sammen måte med sukrin- melis også. Bare begynn med en eggehvitte og se hvor mange du trenger før den er fast nok!

Mankell sa for siden:

Tusen takk. Den skal jeg jammen lage. Skal prøve meg frem med sukrin-melisen. Jeg elsker marsipan. :)

pilabeal sa for siden:

Nydelig folkens :)

Jeg bruker 250 gr mandler
Skålder de og lar de tørke over natten og gjerne 30 min på 50 grader i ovnen
Maler de 2 ganger i kverna
Og bruker 2 ss sukrinmelis og 1 eggehvite. Og noen mandel dråper, for j liker best smaken av mandler og ikke melis :)
Den ble fantastisk, og er sikker nydelig å steke som mandelstenger oxo

aslaug sa for siden:

Jeg har en pose med malte mandler som jeg har kjøpt i innvandrerbutikk. Er det ok å bruke til marsipan mon tro? Noen som har erfaring med det?:confused:
Kjøpte sukrinmelis i dag for å prøve.

Foksy sa for siden:

Ser at dette er en gammel tråd, men jeg har begynt å tenke på :gave:jul:gave: og snoker rundt etter julegodter:p

Går det fint å bruke mandelmel til denne oppskriften, eller er det mandler som er kvernet uten å skåldes først i mandelmel? Noen som vet hva som skjer om man ikke skolder mandlene?? Blir det mer som kransekakedeig?:confused:
Føler meg en smule grønn nå...:o

Kitt sa for siden:

Mandler til marsipan bør skoldes ellers blir det som du sier mer som kransekakedeig. Seig og brun!:eek:
Mandelmel kan nok til nød brukes, men blir nok da mye mer kompakt enn malte mandler. Mandelmel er malte, skoldede mandler der en del av fuktighten er fjernet for å gi melaktig konsisten.

Foksy sa for siden:

Tusen takk for kjapt svar!!
Var ikke helt på bærtur da :p
Tror jeg skal låne min mors store, gode kjøkken for litt julegodteverksted om en måneds tid, må jo begynne med testingen snart :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.