< Tilbake til oversikten

Egg og frost

TrillTrall sa for siden:

Au da. Kjøpte 90 egg (!) i går og lot 30 av dem stå i bilen siden de skulle bli med inn til byen i dag. Selvfølgelig ble det frost i natt - hvordan har det gått med eggene tro??? Er de ødelagte eller tåler de rundt 0 grader i noen timer?

Gerd sa for siden:

De tåler nok litt frost :ja:

Jeg fryser egg jeg, viss jeg har massevis. :ja:
Kakker de i små poser.
Fungerer like godt etterpå :)

TrillTrall sa for siden:

Satser på at det har gått bra. :) Skallene var i alle fall like hele såvidt jeg kunne se da jeg slengte meg inn i bilen i morrest. Jeg elsker å kjøre innom gården og handle ferske egg til en meget hyggelig pris! 50,- for 30 ferske, store egg - det er toppers det! :ja: Istedetfor 39,50 for 12 egg i butikken... Joda, men får dem billigere også, men da blir de mindre da og har vært fraktet land og strand rundt.

Yonah sa for siden:

Så lenge skallene er hele gjør det ikke noe. Hender vi tar inn knallspekte egg fra hønsehuset, om vi ikke ser noen sprekker i de går de rett i kjøleskapet( egg skal helst ikke skylles med mindre det er synlig skitt, forlenger holdbarhet og smak). Sprukne egg legger vi i en skål og knekker egget når det er tint.

Ellers er det ikke noe problem å fryse egg. Hender jeg fryser ned eggehviter eller plommer hver for seg til bruk i marengs eller bearnaisesaus el.l.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.