Au da. Kjøpte 90 egg (!) i går og lot 30 av dem stå i bilen siden de skulle bli med inn til byen i dag. Selvfølgelig ble det frost i natt - hvordan har det gått med eggene tro??? Er de ødelagte eller tåler de rundt 0 grader i noen timer?
Satser på at det har gått bra. :) Skallene var i alle fall like hele såvidt jeg kunne se da jeg slengte meg inn i bilen i morrest. Jeg elsker å kjøre innom gården og handle ferske egg til en meget hyggelig pris! 50,- for 30 ferske, store egg - det er toppers det! :ja: Istedetfor 39,50 for 12 egg i butikken... Joda, men får dem billigere også, men da blir de mindre da og har vært fraktet land og strand rundt.
Så lenge skallene er hele gjør det ikke noe. Hender vi tar inn knallspekte egg fra hønsehuset, om vi ikke ser noen sprekker i de går de rett i kjøleskapet( egg skal helst ikke skylles med mindre det er synlig skitt, forlenger holdbarhet og smak). Sprukne egg legger vi i en skål og knekker egget når det er tint.
Ellers er det ikke noe problem å fryse egg. Hender jeg fryser ned eggehviter eller plommer hver for seg til bruk i marengs eller bearnaisesaus el.l.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.